۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۵۴۳۳۳۵
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خبر داد؛

جمع آوری ۳۰۰ میلیارد تومان زکات در سال گذشته

عضو شورای زکات کشور از جمع ‌آوری ۳۰۰ میلیارد تومان زکات در سال گذشته خبر داد و بر لزوم تبلیغ طلاب و فضلای حوزه برای احیای این واجب فراموش شده تاکید کرد.
قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی امروز در سومین اجلاس استانی نماز، در تالار قدس مدرسه عالی امام خمینی(ره) تأکید کرد: تمامی ارگان ها و نهادهای شهر مقدس قم هر کاری که در زمینه نماز از دست شان بر می آید باید انجام دهند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که نسبت به گذشته کارهای خیلی خوبی انجام شده اما باز هم جای کار فراوانی وجود دارد، گفت: خوشبختانه در تمامی جاده ها و رستوران های بین راهی در سطح کشور، نمازخانه و جایگاه های نماز تعبیه شده است.

وی ویژگی مدیر خوب را در نگاه به جلو عنوان کرد و گفت: مدیر مطلوب کسی نیست که به پشت سر نگاه کند و به تفاوت های گذشته نسبت به وضعیت حال دلخوش باشد، بلکه به جلو نگاه می کند و بررسی می کند که چقدر باید برود تا به اهداف بالاتری برسد.

مفسر قرآن کریم اظهار کرد: مؤمن واقعی کسی است که وقتی صدای اذان را شنید دلش بریزد و دست از کار بکشد و برای اقامه نماز آماده شود؛ آیا امروز ما چنین وضعیتی داریم؟ آیا همانطور که به تلفن دیگران توجه می کنید، به تلفن خداوند هم اهمیت می دهید؟

وی در ادامه بیان داشت: در قرآن کریم فقط سه «قد افلح» داریم که معنای حتما رستگار شدن است و درباره نماز آمده است؛ چنین نشانه هایی به این معنی است که بهترین راه تزکیه، نماز است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: معنای حقیقی «ولایه علی بن ابی طالب حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی» یعنی ولایت امیر مؤمنان علی(ع) با توحید یکی است.

وی با بیان این که سیر و سلوک حقیقی ما نماز است، یادآور شد: یک سر نماز در زایشگاه است که در گوش نوزاد اذان و اقامه گفته می شود و سر دیگر آن در قبرستان است که برای از دنیا رفتگان نماز میت خوانده می شود؛ از سوی دیگر یک سر نماز در نماز آیات زمین لرزه است و سر دیگر آن در نماز باران از آسمان است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با ابراز تأسف از این که هنوز نماز در دل برخی مسلمانان جا نگرفته است، تصریح کرد: اگر کارمندان در هنگام اذان برای اقامه نماز به نمازخانه نروند، آبروی شان می رود و ممکن است جایگاه شغلی آنها به خطر افتد و نمازی که با ترس از این موارد خوانده شود، به درد نمی خورد.

وی از برخی خلأهای موجود در زمینه نماز در کشور انتقاد کرد و گفت: در ترکیه در هر خیابانی باشید مسجد و گنبد می بینید و صدای اذان را به خوبی می شنوید اما آیا در ایران نیز به همین گونه است؟

استاد قرائتی خاطرنشان کرد: کدام یک از ما در طول عمر خود دو رکعت نماز با توجه خوانده ایم؛ هر شخص مؤمنی باید در محله خود پرچمدار نماز باشد؛ کارهای خوبی شده ولی نسبت به نماز کار زیادی انجام نشده است.

وی با اشاره به این که 88 بار کلمه «صلاة» در قرآن کریم آمده است و این غیر از کلمات قنوت، رکوع، ذکر و تسبیح است، ابراز کرد: باید ببینیم چه کاری می توانیم برای نماز بکنیم و شهرک ها و مناطقی که مسجد ندارند، برای آن ها مسجد ساخته شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی تأکید کرد: اگر جایی که باید پول و بودجه بدهیم هزینه نکنیم، در جای دیگر باید این هزینه را چندین برابر بدهیم تا جبران شود؛ شیعیان واقعی در هنگام اذان و نماز کسب و کار را تعطیل می کنند در حالی که در کشور ما این مسأله برعکس است؛ فوتبالیست ها و هنرمندان ما باید در اقامه نماز الگوی دیگر جوامع باشند.

وی با اشاره به یکی از نشانه های آخرالزمان مبنی بر این که مدیران و وزیران عارشان می شود که اذان بگویند، تصریح کرد: ما باید نماز را به شکل جدی تر پیگیری و برای ترویج آن برنامه ریزی کنیم.

رییس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر این که اگر خدا را سر کار بگذارید، خداوند نیز شما را سر کار می گذارد، اظهار کرد: اگر مغازه داران به خاطر مشتری نماز خود را عقب انداختند، سرشان کلاه رفته است، چرا که رزق و روزی افراد دست خداست، پس نباید نگران روزی خود باشید.

وی با بیان این که اگر این سمینارها و اجلاس ها بدون مدیریت باشد، کشک است و آثار خاصی ندارد، بیان داشت: اگر پس از برگزاری این اجلاس ها مدیریت خوبی وجود داشته باشد، می تواند آثاری داشته باشد؛ در واقع اگر در این اجلاس ها تصمیماتی عملی گرفته شد، فایده دارد و الا هیچ منفعتی ندارد.

استاد تفسیر قرآن توصیه کرد: سربازی را باید تبدیل به مهارت کنیم؛ به عنوان مثال سربازی که نمازش را صحیح می خواند، 20 سرباز دیگر را آموزش دهد و به او چند روز مرخصی دهیم؛ بدنه سربازان در پادگان ها عموما لیسانس به بالا هستند و برخی پادگان ها هزار و 700 لیسانس و فوق لیسانس دارند؛ حدود یک میلیون جوان در پادگان ها هستند و باید از این جوانان بهره گیری شود و به آن ها تخصص داد و همچنین از تخصص آن ها بهره گیری کرد.

وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: به وضع موجود قانع نباشید و وضعیت امروزی نسبت به آنچه باید باشد، خوب نیست؛ مسؤولان و مدیران و عموم مردم حتما باید یک دور تفسیر قرآن کریم را بخوانند؛ اگر مطالعه نباشد، نمی توانیم رهبری جامعه را داشته باشیم؛ شبهاتی مطرح می شود که باید با مطالعه به آنها پاسخ داده شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که هر مقدار برای نماز کار و تلاش کنید باز هم نمی توانید حق آن را به جا آورید، تصریح کرد: درس هایی که در دانشگاه می خوانیم، بیشتر وقت تلف کردن است؛ در حوزه هم اگر کسی می بیند که درس های آن به دردش نمی خورد، راهش را عوض کند؛ حتما نباید مدرک کلاسیک دکتری داشته باشید؛ کسی که بتواند کاری را درست و خوب انجام دهد، بدون شک دکتر است؛ نیاز نیست که حتما چندین سال وقت خود را در دانشگاه تلف کند.

رییس ستاد اقامه نماز کشور در پایان سخنان خود با تأکید بر این که نماز متعلق به آخوندها و ستاد اقامه نماز نیست، گفت: در کنار نماز، به زکات هم باید به شکل جدی پرداخته شود؛ در سال گذشته تنها 300 میلیارد تومان زکات جمع آوری شد؛ مراقب باشیم که در شکم ما گندم و نان زکات داده نشده، قرار نگیرد؛ مبلغان و طلاب از زکات سخن بگویند و مانند حج و دیگر امور مهم کشوری، زکات را مهم بدانیم./840/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات