۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۵۴۳۵۷۷
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

آغاز انتفاضه سوم از منبر علمای مقاومت

علمای مقاومت با حضور به موقع و گسترده توانسته اند ملت‌های اسلامی را علیه اقدام اخیر ترامپ بسیج کنند، کاری که بسیاری از دولت‌های منطقه یا از آن یا عاجز بودند و یا امتناع کردند.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

فریاد علمای اسلام بر سر ترامپ؛ قدس خط قرمز است
حجت الاسلام سید ابراهیم امین السید رییس شورای سیاسی حزب الله لبنان با بیان آنکه محور مقاومت فرصت و توان لازم برای مقابله با نقشه‌های دشمنان در منطقه را دارد، افزود: آمریکا و همپیمانانش در منطقه جهان اسلام را در برابر دو گزینه مقاومت و یا پذیرش قدس به عنوان پایتخت اسرائیل قرار دادند.

عبداللطیف دریان مفتی لبنان با بیان آنکه عزت و کرامت امت اسلامی در گرو آزادی قدس شریف است خاطر نشان کرد که امت اسلامی و مسیحی هیچگاه رژیم جعلی اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت.

شیخ عبدالله دشتی امام جمعه مسجد امام مهدی(عج) در کویت، گفت: اقدام ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، نمونه ای آشکار از طاغوت که ظاهرش بشری و باطنش شیطانی است.

شیخ عبداللطیف الهمیم رییس سازمان اوقاف اهل تسنن عراق خاطرنشان کرد: آمریکا با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی یک توطئه بزرگی را در منطقه آغاز کرده است که کشورهای مختلف باید با آن مبارزه کنند.

حجت الاسلام شیخ علی دعموش عضو ارشد حزب الله با تاکید بر لزوم استمرار اعتراض‌های جهانی در محکومیت تصمیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس، این تصمیم را اهانت به احساسات مذهبی مسلمانان برشمرد.

شیخ هاشم منقاره رییس شورای رهبری التوحید الاسلامی خاطر نشان کرد که باید با تمام امکان و توان در برابر این تصمیم ایستادگی کرد و در وهله نخست باید خشم فلسطینیان به انتفاضه مبارک و واقع جامعه عربی و اسلامی به انقلاب و بیداری امت‌ مسلمان تبدیل شود.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی تأکید کرد که تنها راه بازپس‌گیری فلسطین و قدس مقاومت و انتفاضه بوده و گفت‌وگوهای صلح در واقع گفت‌وگو برای تسلیم شدن است.

آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف طی بیانیهای تصمیم آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: چنین اقدامی تحریک احساسات و توهین به مردم فلسطین و مسلمانان است.

آیت الله فاضل المالکی از علمای عراق خاطرنشان کرد که آمریکا برای پیشگری از آغاز جنگ و بحران در منطقه و جهان باید از تصمیم آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف طی پیامی به تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در به رسمیت شناخت قدس به عنوان پایتخت جدید رژیم اشغالگر صهیونیستی واکنش نشان داد.

حجت الاسلام حسن عبدالله مفتی صور و جبل عامل و مسؤول فرهنگی جنبش أمل لبنان گفت: اگر تمام جهان رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد ما اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم و به آموزه مدرسه امام موسی صدر که فرمود «اسرائیل شر مطلق و تعامل با آن حرام است» پایبندیم.

شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه علمای مقاومت تأکید کرد: با وجود سیاهی‌ها و ناآرامی‌هایی که منطقه را احاطه کرده، همچنان امیدواریم و قدس به زودی آزاد خواهد شد و البته این آزادی تا ظهور امام مهدی(عج) نزد شیعه و سنی به طول نخواهد انجامید.

شیخ عبدالکریم الحبیل امام جماعت مسجد العباس در منطقه الربیعیة عربستان تاکید کرد: بر خلاف تصمیم ترامپ در مورد مقدسات مسلمانان و مسیحیان، قدس به عنوان پایتخت ابدی فلسطین اشغالی باقی می ماند.

محمد محیی سخنگوی رسمی گردان‌های حزب‌الله عراق از رهبران کشورهای عربی خواست پایگاه‌های آمریکا در این کشورها را تعطیل کنند و از این طریق دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا را به عقب‌نشینی از تصمیم خود درباره قدس مجبور کنند.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان تا کید کرد: محور مقاومت پس از پیروزی های منطقه، بر مساله قدس و فلسطین به عنوان اولویت تمرکز خواهد کرد.

آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف طی پیامی به تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در به رسمیت شناخت قدس به عنوان پایتخت جدید رژیم اشغالگر صهیونیستی را محکوم کرد و نوشت: این تصمیم آمریکا تلاش دیگری از سوی مستکبران جهان برای نابودی آمال و آرزوهای فلسطینیهاست.

شیخ علی فضل الله امام جمعه بیروت با تجلیل از مواضع ملت‌های منطقه در حمایت از فلسطین خاطر نشان کرد که استمرار این اعتراض‌ها ترامپ را مجبور به تجدید نظر در تصمیمش خواهد کرد.

حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله با اشاره به خفت و ذلت حاکمان عربی در برابر آمریکا تاکید کرد که تنها راه آزادسازی قدس شریف تمسک به سلاح مقاومت است.

شیخ صهیب حبلی عضو ارشد اتحادیه علمای حامی مقاومت با محکومیت تصمیم ترامپ تاکید کرد که اگر مقاومت نبود فلسطین به سرنوشت آندلس دچار می‌شد.

شیخ علی العلی قرآن پژوه کویتی و رییس دانشگاه بین‌المللی آل البیت قم اظهار کرد: اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ سلطه‌طلبی آمریکا را نشان می‌دهد و کشورهای اسلامی باید واکنشی قاطع در برابر این اقدام از خود نشان دهند.

موج تحویل سلاح پس از پیروزی بر داعش
مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق از شاخه نظامی این جریان خواست اکنون که جنگ با داعش به پایان رسیده، سلاح خود را تحویل دولت عراق دهد.

هادی العامری دبیر کل سازمان بدر عراق از همه گروههای وابسته به این سازمان خواست که روابط حزبی خود با آن را قطع کرده و در بسیج مردمی باقی بمانند.

قیس الخزعلی دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق»‌ نیز اعلام کرد که باید سلاحها را تحویل نیروهای امنیتی عراق داد.

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف، مرجعیت و ارتباط مردم با ارزش های دینی را عامل پیروزی بر داعش دانست و بیان داشت که ملت عراق ریشه داعش را در قلب جهان اسلام خشکاند.

عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق خاطرنشان کرد که مردم این کشور با شکست جریان تروریستی داعش بار دیگر به عزت و کرامت خود دست پیدا کردند.

شیخ اکرم الکعبی دبیرکل نُجَباء در پیامی خطاب به تمامی جوانان و دانشجویان امت اسلام بیان داشت: عصبانیت آمریکا در تحریم این گروه مقاومت ناشی از شکست نقشه‌های شوم آنان از سوی جوانان نخبه و مجاهد است.

نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق در یادداشتی شرط ورود به تمدن اسلامی جدید را گذار از تفکر تکفیری و فرقه‌گرا معرفی کرد و گفت: این مهم جز از راه غلبه بر منابع دولتی این تفکر میسر نیست.

ابومهدی المهندس نائب رییس بسیج مردمی عراق بیان داشت: فکر داعش و جریانهای تروریستی هنوز در برخی از مناطق عراق باقی مانده است بنابراین ما احتیاج به یک جهاد بزرگ و استثنایی برای مبارزه با افکار داعش داریم.

حجت الاسلام شیخ همام حمودی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق از نقش نیروهای داوطلب مردمی عراق در جنگ علیه تروریسم و نابودی داعش در عراق تمجید کرد و گفت که تجربه وجود شخصیت‌هایی مانند قاسم سلیمانی در عراق در کنار رزمندگان و ارتش عراق، بیانگر محبت ملت ایران به ملت عراق و آمادگی آن برای همکاری با ما است.

روند رو به رشد روابط واتیکان ـ الازهر
محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر با بیان آنکه اسلام دین صلح و دوستی است، عزّت امت اسلامی را مرهون وحدت و اعتماد جهان اسلام به خود دانست.

احمد طیب شیخ الازهر در دیدار با جمعی از مسئولان واتیکان با تجلیل از تلاش‌های پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان جهان در گسترش صلح تاکید کرد که پاپ فرانسیس مردی دوست‌دار صلح و دوستی است و من با او احساس برادری می‌کنم. وی افزود: با همراهی و همکاری افراد مخلص و دغدغه‌مندی مانند پاپ فرانسیس امکان تحقق صلح جهانی وجود دارد. مصر همواره افتخار می‌کند که مقصد انبیای الهی بوده است.

شوقی علام مفتی مصر با انتقاد از تحریف مفهوم جهاد از سوی جریان‌های تروریستی اعلام جهاد را تنها از سوی ولی امر جایز دانست.

محکومیت گسترده عادی سازی روابط آل خلیفه با صهیونیست‌ها
داوود شهاب مسؤول دفتر رسانه‌ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین سفر یک هیأت بحرینی به سرزمین‌های اشغالی را که به‌صورت علنی انجام شد، محکوم کرد و گفت: سفر این هیأت بحرینی به رژیم صهیونیستی به‌منزله خروج از ارز‌ش‌های اسلامی و عربی است که در سایه انتفاضه‌ای که در مخالفت با تصمیم آمریکا درباره قدس شعله‌ور شده، صورت گرفته است.

بیش از ۱۳۰ روحانی بحرینی با صدور بیانیه ای، عادی سازی روابط با دشمن اسرائیلی را رد کرده و سفر هیئت بحرینی را به رژیم غاصب صهیونیستی محکوم کردند.

شیخ عبدالله دقاق نماینده رهبر شیعیان بحرین با انتقاد از عادی سازی روابط آل‌خلیفه با رژیم صهیونیستی گفت: از کسی که لباس روحانیت بر تن کرده و به اسرائیل سفر کرد و در آنجا به ایراد سخن پرداخت برائت می‌جوییم. وی افزود: کسانی که به اسرائیل سفر کرده و به دنبال انجام اقداماتی هستند که از آن بوی عادی سازی روابط با اسرائیل می‌آید، به زودی آتش گرفته، سوخته و به زباله دان تاریخ سیاسی خواهند پیوست.

شیخ حسین الدیهی عضو ارشد جنبش الوفاق بحرین شیخ در صفحه توییتر خود نوشت: هیأت بحرینی که از سرزمین اشغالی و رژیم صهیونیستی بازدید کرد نماینده ملت بحرین نیست، بلکه نمایند رژیمی است که او را فرستاده است.

ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین نیز تصریح کرد که اقدامات علنی رژیم آل خلیفه برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها از طریق اعزام این هیأت در حالی که ملت فلسطین به خاک و خون کشیده‌ و سرزمین‌های مقدس فلسطین غصب می‌شوند، مواضع خفت‌بار این رژیم در قبال مسأله فلسطین را به روشنی نشان می‌دهد.

لیبی: شیخ صادق الغریانی مفتی لیبی با بیان اینکه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا، جنایتی علیه مسلمانان و مسیحیان است، خواستار تظاهرات برای لغو این اقدام شد و گفت: سکوت چیزی است که سبب شده دونالد ترامپ جرأت کند این تصمیم را بگیرد. وی افزود: آل سعود در یک جلسه 400 میلیارد دلار به این ستمکار (ترامپ) پرداخت کرد و این معنی است که ما به این ستمگران و مستکبرین جزیه می دهیم.

تونس: شیخ بشیر بن حسن مبلغ تونسی با بیان آنکه حج و عمره مستحبی اعانه بر اثم است گفت: تاجران برای هزینه‌های حج و عمره مالیات می‌دهند و این مالیات در نهایت به صندوق دشمن اسلام یعنی ترامپ واریز می‌شود.

ترکیه: رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه با بیان این که رژیم صهیونیستی اشغالگر و همچنین تروریست است، گفت: بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، هیچ کشوری حق ندارد در قدس سفارتخانه داشته باشد.

یمن: عبدالملک العجری از اعضای بلندپایه انصارالله یمن با تاکید بر اینکه آمریکا هیچ شواهدی مبنی بر تجهیز حوثیها از سوی ایران ندارد، گفت: هدف از این اتهامات منحرف کردن افکار عمومی از موضوع قدس است.

عربستان: روزنامه صهیونیستی هاآرتص، نوشت که «اسرائیل کاتز» وزیر امنیت این رژیم رسما از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برای سفر به سرزمین های اشغالی دعوت به عمل آورده است./۹۸۳/ب۹۵۲/ک

ارسال نظرات