۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴
کد خبر: ۵۴۳۶۰۹
گزارشی از تحولات یمن در ۲۴ ساعت گذشته:

حمله جنگنده‌های عربستان به بازاری در یمن ۲۳ کشته بر جای گذاشت

جنگنده‌های ائتلاف ضد یمن به سرکردگی عربستان سعودی یک بازار را در استان صعده هدف قرار دادند که بر اثر آن ۲۳ غیرنظامی کشته شدند.
یمن عربستان

به گزارش خبرگزاری رسا، جنگنده‌های ائتلاف ضد یمن به سرکردگی عربستان سعودی یک بازار را در استان صعده هدف قرار دادند.

شبکه المیادین به نقل از منابع بیمارستانی در این استان گزارش داد که جنگنده‌های ائتلاف عربستان در حمله به این بازرا و یک خودرو، 23 غیرنظامی را قتل عام کرده است.

این حمله در منطقه آل شیخ واقع در ناحیه «منبه» استان صعهده روی داده است.

موشک بالستیک یمنی مرکز فرماندهی ارتش سعودی در جیزان را در هم کوبید

شبکه خبری «المسیره» وابسته به انصارالله، بامداد شنبه از حمله موشکی ارتش یمن به مواضع عربستان سعودی در «جیزان» خبر داد. 

این شبکه خبری گزارش داد: یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با یک فروند موشک بالستیک از نوع «قاهر 2 ام» با برد ۴۰۰ کیلومتر، به مرکز فرماندهی و کنترل ارتش سعودی در جیزان حمله کرده است. 

این حمله ساعاتی پس از آن صورت گرفت که جنگنده‌های ائتلاف ضد یمن به سرکردگی عربستان سعودی یک بازار را در استان صعده هدف حمله قرار داد.

شبکه المیادین به نقل از منابع بیمارستانی در این استان گزارش داد که حمله جنگنده‌های ائتلاف عربستان در حمله به این بازار به شهادت دست‌کم ۲۳ غیرنظامی منجر شده است.

سه قتل عام در بمباران‌های عربستان در سه استان یمن

وبگاه خبری «شهاره» یمن نوشت: در شرایطی که آمریکا تلاش می‌کند جهان را سرگرم قضیه موشک‌های یمن و منبع ساخت آن کند، هواپیماهای دشمن سعودی همچنان با ریختن موشک‌های آمریکایی بر روی بازارها و مناطق مسکونی علیه یمن ده‌ها غیرنظامی را به کام مرگ می‌کشند.

در حمله هواپیماهای ائتلاف سعودی-آمریکایی به روستای المزارعه از توابع شهرستان الخوخه در استان الحدیده (غرب یمن) بیش از 20 شهروند یمنی کشته شدند که بیش‌تر آنها زن و کودک بودند. در بین این کشته‌ها اعضای کامل یک خانواده نیز بودند.

جنگنده‌های ائتلاف سعودی دیروز گذشته همچنین دو بازار محلی را در استان‌های صعده (شمال) و تعز (جنوب غرب) هدف گرفتند که با کشته و زخمی شدن بیش از پنجاه نفر از مردم همراه شد.

شهاره آورده است: با این وجود آمریکا سرگرم برگزاری شوی تبلیغاتی است تا آهن پاره‌هایی را به نمایش گذاشته و بگوید این بقایای همان موشک ایرانی است که از یمن به سمت عربستان پرتاب شد عربستانی که بنا به آمارهای وزارت بهداشت یمن تا ماه مارس گذشته بیش از 30 هزار زن و مرد یمنی را به خاک و خون کشیده است.

منابع پزشکی یمن تاکید کردند، آمار قربانیان حملات عربستان به بازار منطقه آل الشیخ در شهر مرزی منبه و به بازار النجیبیه در هاملی در شهر موزع در غرب استان تعز به پنجاه کشته و زخمی افزایش یافته است.

23 کشته از شهروندان یمنی مربوط به حمله عربستان به بازار منطقه آل الشیخ در شهر مرزی منبه (استان تعز) است.

این منابع گفتند: پرواز هواپیماهای دشمن سعودی بر فراز محل جنایتشان، مانع رسیدن خودروی آمبولانس و سبب بالا رفتن شمار کشته‌ها شد.

آمار اولیه قربانیان حمله عربستان به بازار النجیبیه نیز هشت کشته و پانزده زخمی گزارش شده است.

«طرح صلح» جدید سازمان ملل در راه یمن

منابع سیاسی در یمن به رادیو بین‌المللی «مونت کارلو» خبر دادند سازمان ملل طی چند روز آینده «معین شریم»، جانشین فرستاده ویژه خود در یمن را به این کشور خواهد فرستاد تا با سران جنبش انصارالله در صنعا درباره طرح صلح گفت‌وگو کند.

به گفته منابع مذکور این طرح شامل مشارکت انصارالله در دولت وحدت ملی آتی یمن در ازای تحویل سلاح بالستیک خود به طرفی بی‌طرف است اما روشن نیست که انصارالله حاضر باشد در چنین مذاکراتی شرکت کند.

این منابع افزودند: ائتلاف تحت رهبری عربستان در حال بررسی پیشنهاد اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن درباره اعزام معاون خود به صنعاست تا حوثی‌های همپیمان ایران را به پیوستن به مذاکرات صلحی با دولت منصور هادی که جامعه بین المللی آن را به رسمیت می‌شناسد سوق بدهند.

پایگاه خبری رادیو مونت کارلو به نقل از یک منبع نزدیک به مذاکره کنندگان سیاسی نوشت:، احتمال می‌رود معین شریم دیپلمات فلسطینی طی چند روز آینده برای اولین بار از سپتامبر گذشته که معاون فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن شده به این کشور سفر کند، وی پیش از این عضو هیات نمایندگی سازمان ملل در لیبی بوده است.

این منبع افزود: میانجیگران غربی اعم از آمریکا، فرانسه، انگلیس و روسیه تشویق به اعزام یک هیاتی از سازمان ملل به صنعا کردند آن هم زمانی که عربستان و متحدانش برای حمله نظامی بزرگی به صنعا و بنادر الحدیده در ساحل دریای سرخ آماده می‌شوند.

این منبع در حالی از آمادگی ائتلاف عربستان برای حمله به الحدیده سخن می‌گوید، که همزمان با اتفاقات اخیر صنعاء، حمله به استان الحدیده آغاز شده اما شبه‌نظامیان وابسته به عربستان در گام‌های نخست این عملیات شکست خورده و در شهر «الخوخه» محاصره شده‌اند.

یک مقام انصار الله در گفت‌وگو با  رادیو مونت کارلو از تایید سفر نماینده سازمان ملل به صنعا خودداری کرده و در عین حال گفت: انصار الله از هر گونه تلاشی برای توقف تجاوز عربستان به یمن و دستیابی به راه حل و فصل عادلانه و جامع بحران یمن استقبال می‌کند.

مونت کارلو آورده است: آمریکا، انگلیس و فرانسه به دنبال کشته شدن علی عبدالله صالح، رییس جمهور اسبق یمن هفته گذشته طرف‌های درگیر در جنگ یمن را  به کنار گذاشتن سلاح و پیوستن بدون پیش شرط به مذاکرات صلح دعوت کردند.

دعوت به صلح از طرف کشورهای غربی پس از آن افزایش یافته که طرح عربستان و امارات برای اشغال صنعاء از طریق هم‌پیمانی با علی عبدالله صالح که در اتفاقات اخیر صنعاء کشته شد، ناکام مانده است.

این پایگاه خبری افزود، انصار الله توقف کامل حملات ائتلاف سعودی را شرط حضور در هر مذاکره صلح جدیدی می‌داند در حالی که دولت مستعفی منصور هادی نیز خواهان خروج انصار الله از شهرها و تحویل سلاح سنگین آنها به این دولت مستعفی قبل از ورود در رایزنی‌ها برای تقسیم موقت قدرت است.

مونت کارلو نوشت: سازمان ملل امیدوار است طرف‌های درگیر در جنگ یمن طرح صلح اصلاح شده‌ای را که با اقداماتی برای اعتماد سازی و تسهیل رسیدن کمک‌های بشردوستانه و پیشبرد امور کشور به برگزاری انتخابات است، بپذیرند.

این پایگاه خبری ادامه داد: این طرح بر اساس پیشنهاد سابق سازمان ملل است که در مذاکراتی که در کشور کویت به همین منظور برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت اما به توافق منجر نشد؛ در این طرح عقب نشینی از شهرها، بازگشت نهادهای دولتی به زیر سلطه دولت مستعفی منصور هادی، تشکیل دولت وحدت ملی و آغاز فرایند اصلاح قانون اساسی با حضور همه احزاب یمنی آمده است.

مونت کارلو آورده است، از زمان تجاوز ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان به یمن در 26 مارس گذشته چهار دور مذاکرات صلح یمن تحت نظارت سازمان ملل برگزار شده اما هیچ کدام نتوانسته به جنگی که بیش از 10 هزار کشته و سه میلیون آواره برجای گذاشته است، پایان بدهد.

این پایگاه خبری افزود: ولادمیر دیدوشکین سفیر روسیه در یمن روز پنجشنبه گفت: اوضاع در یمن بسیار خطرناک است و حل نزاع در آینده نزدیک محتمل نیست.

دیدوشکین تاکید کرد: مهم این است که طرح های ولد الشیخ احمد و پیشنهادهای وی شامل همه مسائل سیاسی، امنیتی و انسانی باشد.

سفیر روسیه اظهار داشت: اگر شرایط اعتماد متقابل و تضمین های بین المللی به وجود آید همه گروه‌های مسلح باید سلاح‌های سنگین خود را تحویل داده  و انتخابات در سطح ملی و بر اساس طرح شورای همکاری کشورهای خلیج (فارس) و نتایج کنفرانس گفت وگوی ملی برگزار شود.

انهدام انبار سلاح و مهمات ارتش عربستان در نجران

تعدادی از نظامیان سعودی روز گذشته در عملیات نیروهای تک تیرانداز ارتش یمن و انصارالله در مرکز منطقه نجران واقع در جنوب عربستان از پای درآمدند.

بر اساس این گزارش، تک تیراندازان ارتش یمن دو نفر از سعودی‎ها را در منطقه جبل قیس جازان و دو نفر دیگر هم در منطقه الشرفه در نجران هدف قرار دادند.

یک منبع نظامی یمن می گوید که نیروهای ارتش یمن و انصارالله روز جمعه همچنین یک خودروی نظامی عربستان را در پایگاه «الرمضه» در جازان منهدم کردند و سرنشینان آن کشته شدند.

اطراف شهر نجران روز گذشته همچنین شاهد انفجارهای شدید به دلیل انهدام انبار سلاح ارتش عربستان بوده است.

نیروهای یمنی روز گذشته یک انبار سلاح و مهمات متعلق به ارتش عربستان را در یکی از ارتفاعات منطقه نجران منهدم کردند که مرکز اطلاع رسانی نظامی یمن تصاویر آن را منتشر کرده است.

انصارالله: آمریکا ناامیدانه وکیل مدافع عربستان شده است

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن امروز اعلام کرد که آمریکا در جنگ یمن به وکیل مدافع ریاض تبدیل شده است و عربستان چون به پشتیبانی آمریکا مطمئن است، در حق ملت یمن جنایت بیشتری را مرتکب می‎شود.

محمد عبدالسلام در صفحه توئیتر خود به اظهارات نماینده امریکا در سازمان ملل درباره حمله موشکی یمن به ریاض در نوامبر گذشته اشاره کرد و نوشت: آمریکا ناامیدانه وکیل مدافع عربستان شده است.

وی همچنین به حملات روز جمعه عربستان  به بمباران سه استان یمن اشاره کرد و گفت: عربستان روز گذشته سه جنایت در سه استان تعز، صعده و الحدیده مرتکب شده که در پی آن 70 نفر کشته و یا زخمی شدند. حال آیا همپیمانان عربستان گمان می‎کنند که به یمنی‎ها خدمات انسان دوستانه ارائه می کنند؟

پشت‌پرده دیدار ولی‌عهدهای سعودی و اماراتی با دبیرکل حزب اخوانی «الاصلاح» یمن

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان و «محمد بن زاید» ولی‌عهد ابوظبی چهارشنبه هفته گذشته با «محمد عبدالله الیدومی» رییس شورای عالی حزب «التجمع الیمنی للإصلاح» (تجمع یمن برای اصلاح) و «عبد الوهاب احمد الآنسی» دبیرکل این حزب در ریاض دیدار کردند.

 «عدنان العدینی» مسؤول اطلاع رسانی حزب اخوانی الاصلاح گفت: در این نشست درباره عملیات سناریوی جدید برای جنگ یمن که سه سالی است ادامه دارد، گفت‎وگو شده و در آن به بخشی از درگیری‌های گسترده بین عربستان و ایران بر سر نفوذ منطقه ای پرداخته شده است.

بلومبرگ گزارش داده که عربستان که اواخر سال ۱۳۹۲، اخوان المسلمین را سازمانی تروریستی خواند، اما الان از اعضای این حزب اخوانی استقبال می‎کند و امارات نیز به دلیل تروریستی خوانده شدن اخوان المسلمین، جرات ارتباط مستقیم با اعضای حزب الاصلاح را ندارد.

از سوی دیگر، «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی پنجشنبه گذشته اعلام کرد که هدف از دیدار ولی عهد ابوظبی با رییس حزب الاصلاح، «تلاش برای شکست ایران و حوثی‎ها (انصارالله) است.»

وزیر اماراتی در صفحه توئیتر خود نوشت: «دیدار بن زاید با روسای حزب الاسلاح یمن با هدف تشریک مساعی برای شکست ایران و حوثی ها صورت گرفته است.»

وی برای توجیه همکاری امارات و عربستان با حزب اخوانی الاصلاح اعلام کرد که «این حزب یمنی اخیرا ارتباط خود با گروه اخوان المسلمین را قطع کرده است.»

در ادامه گزارش بلومبرگ آمده است که حزب «الاصلاح» و جنبش «انصارالله» دو قدرت اصلی میدان جنگ یمن پس از کشته شدن علی عبدالله صالح به شمار می‎روند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از العدینی نوشت: محمد بن سلمان تلاش زیادی برای برگزاری این نشست انجام داده است. وی گفت: هدف اکنون برداشتن موانعی است که بر سر راه ائتلاف سعودی و دولت (مستعفی) یمن در جنگ علیه حوثی‎ها (انصارالله) وجود دارد.

«ماجد المدحجی» مدیر اجرایی مرکز مطالعات استراتژیک صنعاء گفت: همانطوری که قبلا درباره روابط متشنج حزب الاصلاح و امارات اشاره کردم، کاهش تنش بین دو طرف با برگزاری یک نشست بعید است.

«مطفی نعمان» معاون سابق وزیر خارجه دولت مستعفی یمن تصریح کرد: مذاکراتی که دو روز گذشته بین رهبران الاصلاح با ولی عهد سعودی و ولی عهد ابوظبی صورت گرفته است، غافلگیر کننده بود؛ چرا که با هیچ گروه وابسته به اخوان المسلمین به صورت مستقیم گفت‎وگو صورت نگرفته بود.

حزب اصلاح در یمن، شاخه گروه اخوان المسلمین به شمار می‌رود که عربستان و امارات این گروه را گروهی تروریستی می‌دانند و بشدت با آن مخالف هستند. عربستان اسفند سال 1392 این گروه را در لیست گروههای تروریستی قرار داد و اعلام کرد همکاری با آن یا حتی ابراز همبستگی به آن جرم محسوب می‌شود.

این دومین دیدار ولی‌عهد سعودی با رییس حزب مذکور طی دو ماه گذشته است؛ آنها در 9 نوامبر نیز در ریاض با هم دیدار کردند.

حزب الاصلاح یکی از بزرگترین احزاب معارض در یمن و وابسته به اخوان‌المسلمین است که امارات از طریق آن، برخی جوانان شهرهای جنوبی را برای جنگ با ارتش یمن به خدمت می‌گیرد اما در مدت اخیر اختلافات زیادی بین حزب الاصلاح با عربستان و امارات به وجود آمده است به طوری که اخیرا سفر شماری از سران این حزب به عربستان اختلافاتی جدی در بدنه این حزب ایجاد کرد./۸۴۷/ب۹۰۴/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات