۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
کد خبر: ۵۴۳۶۱۹
سفیر ایران در اردن:

بیرون راندن حزب‌الله از عرصه سیاسی به نفع رژیم صهیونیستی است

سفیر ایران در اردن تصریح کرد که ایران هرگز به دنبال کنترل کشورهای عربی نبوده است و آنهایی که گمان می‌کنند حزب‌الله باید از عرصه سیاسی بیرون رانده شود، در اشتباه هستند.
حزب الله سوریه

به گزارش خبرگزاری رسا، «مجتبی فردوسی پور» سفیر ایران در اردن در گفت‌وگو با پایگاه تحلیلی «المانیتور» تصریح کرد: «ایران خواستار تحت کنترل گرفتن پایتخت‌های عربی نیست».

فردوسی ‌پور اتهامات مبنی بر حمایت ایران از انصارالله یمن از طریق تأمین موشک‌های آنها را رد کرد.

این مصاحبه در تاریخ 22 نوامبر در دفتر فردوسی پور در «امان» صورت گرفته است که امروز منتشر شده است.

سیاست ایران در لبنان، برقراری ارتباط با تمامی احزاب است

وی در خصوص سیاست ایران در لبنان گفت: «سیاست ما در لبنان، ارتباط با تمامی احزاب است. زمانیکه علی اکبر ولایتی ،مشاور ارشد مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل، که در 3 نوامبر از لبنان دیدار کرد، با «میشل عون» رییس‌جمهور لبنان و سعد حریری نخست‌وزیر لبنان در کاخ ریاست‌جمهوری دیدار کرد و در این دیدارها موضوعات مشترک زیادی پیش برده شد».

*الحریری نیز حامی ایده‌های ایران در خصوص راه‌حلی برای بحران سوریه است

وی ادامه داد: «خود الحریری نیز حامی ایده‌های ایران درباره راه‌حلی برای بحران سوریه، است و این مسأله ظاهراً برخی احزاب را ناراحت کرده است و الحریری در واقع به واسطه یک موضع سیاسی مجبور به استعفا شد و آنطور که برخی گزارش دادند، ربطی به فساد مالی نداشت».

وی ادامه داد: «در دهه‌های گذشته، ما تلاش کردیم که روابط خود را با تمامی احزاب لبنان، منعطف نگه داریم و همیشه معتقد بودیم که حمایت از امنیت و ثبات در لبنان تنها از طریق حمایت از تمامی احزاب در عرصه‌های سیاسی و بدون نادیده گرفتن هر مذهب و فرقه ‌حاصل می‌شود و در غیراینصورت مرتکب اشتباه بزرگی خواهیم‌ شد».

سفیر ایران تصریح کرد: «آنهایی که فکر می کنند حزب‌الله باید از عرصه سیاسی بیرون و به حاشیه رانده شود، در اشتباه هستند. ما به تمامی طرف‌های منطقه‌ای توصیه می‌کنیم که درک کنند که حفظ امنیت و ثبات لبنان تنها زمانی رخ می‌دهد که تمامی احزاب درگیر، به یک نظر واحد برسند و برای تقویت روابط خود همکاری کنند. همه طرف‌های خارجی باید از این ایده حمایت کنند».

شایعات بی‌‌اساس درباره صادرات موشک ایران به انصارالله یک دروغ است

وی در خصوص موضع اتحادیه عرب درباره موشک‌های ایران گفت: «این موضع نه دقیق است و نه ارزنده است. نشست اتحادیه عرب به این امر اشاره کرد که ایران خواستار اشغال و کنترل پایتخت‌های عربی است اما ما تمامی اتهامات مربوط به موشک ها را رد می‌کنیم. ایران از انصارالله در صنعا حمایت نمی‌کند. هیچ راهی برای رسیدن به صنعا وجود ندارد و حتی اگر وجود هم داشته باشد، ایران فقط برای حمایت از مردم یمن، غذا می‌آورد اما هیچ خروجی برای تحویل غذا و کمک وجود ندارد بنابراین چطور ما می‌توانیم مقادیر زیادی موشک به انصارالله بدهیم».

وی ادامه داد: «این موشک‌ها توسط ارتش یمن تولید شده است و ربطی به ایران ندارد. شایعات بی اساس درباره صادرات موشک‌های بالستیک و تسلیحات ایران به انصارالله برای حمله به عربستان سعودی یک دروغ است».

حران یمن باید از طریق راه‌حل سیاسی رفع شود

سفیر ایران در اردن تأکید کرد: «بحران یمن باید از طریق یک راه حل سیاسی رفع شود. راه‌حل نظامی در این کشور قطعاً غیرقابل پذیرش است. تمامی طرف‌های یمنی می‌بایست تحت نظارت سازمان ملل مذاکراتی را برای رفع مشکلات داخلی برگزار کنند. ما در این خصوص با دبیرکل سازمان ملل صحبت کرده‌ایم و به طور مداوم طرح‌هایی را برای آتش‌بس، کمک‌های انساندوستانه برای یمن و گفت‌وگوی سیاسی مشترک برای مشروعیت بخشیدن به دولت یمن بدون مداخله طرف‌های خارجی اعلام کردیم».

رژیم صهیونیستی بیشترین نفع را از انحلال حزب‌الله می‌برد

فردوسی پور در پاسخ به این سؤال که چه کسی از انحلال حزب‌الله نفع می‌برد، گفت: «رژیم صهیونیستی بیشترین نفع را می‌برد. تردیدی در این زمینه وجود ندارد. ما شنیده‌ایم که دبیرکل حزب‌الله حسن نصرالله می‌گوید که حزب‌الله به هیچ کشور عربی به جز فلسطینیان در غزه سلاح ارسال نکرده است و ارسال سلاح برای فلسطینیان نیز برای حمایت از آنها در جنگ مقابل صهیونیست است. وی همچنین تصریح کرده است که جنبش وی هرگز از یمنی‌ها حمایت نکرده است اما در جنگ علیه تروریسم در سوریه مشارکت داشته است و این امر در قالب حفظ امنیت ثبات لبنان بوده است زیرا داعش به سوی مرز لبنان در حرکت بوده است. همه با لزوم مبارزه با تروریسم و ا ز بین‌ بردن داعش و جبهه‌النصره موافق هستند زیرا هر دو در لیست سیاه سازمان ملل قرار دارند».

حضور ایران در عراق و سوریه قانونی است

فردوسی پور تأکید کرد: «ایران حضور قانونی در عراق و سوریه دارد. مشاوران نظامی ایران تنها به درخواست دولت قانونی مداخله می‌کند. وقتی رژیم‌های قانونی عراق و سوریه از ما بخواهند که کشورشان را ترک کنیم، ما هیچ سوالی نمی‌پرسیم. ما با افتخار از ارتش‌های سوریه و عراق در مبارزه با تروریسم حمایت کردیم و هرگز این موضوع را ساده نگرفتیم. تمامی طرف‌ها در عمل صادق نبودند. متأسفانه هربار داعش در مناطق سوریه محاصره شد، آمریکا واردعمل شد و این گروه را در امنیت به مکان‌های دیگر منتقل کرد».

سفیر ایران در خصوص نگرانی‌ها درباره مسیر تهران به بیروت از طریق عراق و دمشق گفت: «ما بودجه زیادی برای مبارزه با دشمن متشرک جهان اسلام یعنی رژیم صهیونیستی صرف کردیم.

حضور ایران و حمایت این کشور از مقاومت در منطقه با هدف حفظ امنیت جهان عرب است که توسط یک دشمن مشترک تهدید شده است. در قضیه مقابله با دشمن صهیونیستی، همه ما در یک طرف قرار داریم. بنابراین چرا باید درباره حضور ما نگرانی وجود داشته باشد؟ ما همیشه تأکید داشتیم که دشمن ما رژیم صهیونیستی است».

وی ادامه داد: «ما هراسی از گفتن این نداریم که از حزب‌الله در راستای آزادی فلسطینیان حمایت می‌کنیم. ما از حمایت از حزب‌الله در مبارزه با رژیم صهیونیستی شرمسار نیستیم. چرا ایران به این مسیر نیاز دارد؟ برای حمایت از حزب‌الله به منظور مبارزه با اشغالگری رژیم صهیونیستی».

وی ادامه داد: «ما به این قضیه افتخار می‌کنیم زیرا هیچ کشور یا مردم عربی را هدف قرار نمی‌دهیم زیرا ما همیشه مخالف مداخله طرف‌های خارجی در امور کشورهای عربی بوده‌ایم».

فردوسی پور در پاسخ به تعامل غیرآشکار عربستان و رژیم صهیونیستی و آیا این تعامل برای مقابله با ایران است، گفت:‌«نه این مسأله صحت ندارد. رژیم صهیونیستی از جنگیدن با حزب‌الله در جنوب لبنان واهمه دارد. بنابراین چطور می‌خواهد با ایران مبارزه کند؟ اخیراً رییس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی گادی آیزنکوت در 16 نوامبر گفت که «عربستان سعودی به ما برای رفتن به جنگ با ایران غر نمی‌زند و جنگ‌های نیابتی به راه نمی‌اندازد». رژیم صهیونیستی که نمی‌تواند حتی به حزب‌الله حمله کند و نگران قابلیت‌های آن است، چطور می‌تواند با ایران جنگ به پا کند؟ (در صورت وقوع چنین جنگی) جنگ در مرز متوقف نخواهد شد و فراتر از شهرک‌ها نیز گسترش می‌یابد. در نهایت، اگر رژیم صهیونیستی به دنبال جنگ با ایران نباشد، سعودی‌ها چطور می‌توانند خواستار چیزی غیر از این باشند؟ این شایعات محض رسانه‌ها است».

اردن بیشترین نفع را از بهبود روابط با ایران می برد

وی درباره روابط ایران و اردن گفت: «ما برای بازسازی روابط التماس نمی‌کنیم. هر هنگام که درها برای تقویت و انسجام روابط اقتصادی به عنوان مثال بین ایران و اردن باز باشد، طرف اردنی بیشترین نفع را خواهد برد. بازار ایران شامل 80 میلیون نفر است وبازار اردن شامل 9 میلیون نفر است، کمیت بخش صنعتی اردن با ایران قابل مقایسه نیست».

وی ادامه داد: برخی کشورها دولت ایران را از برقراری روابط با ایران منع می‌کنند.

فردوسی پور در پاسخ به این سوال که اردن از حضور نیروهای ایران و حزب‌الله در نزدیکی مرز اردن نگران هستند، بیان داشت: «ما همیشه با پادشاهی ارد در ارتباط هستیم و از این کشور حمایت کردیم تا بعنوان عضو ناظر در مذاکرات آستانه حضور داشته باشد. اردن در هفت دور مذاکرات شرکت داشت و موضوع مرزها نیز بر روی میز بود. زمانیکه توافق سه جانبه بین روسیه، آمریکا و اردن شروع به کاهش تنش‌ها در جنوب سوریه کرد، ما از آن ایده حمایت کردیم بنابراین درک نمی‌کنم که چنین نگرانی‌هایی از کجا می‌آید. ما باید بنشینیم و به جای آنکه اجازه اعمال نفوذ شایعات رسانه‌ها را بدهیم، گفت‌وگوی پشت پرده برگزار کنیم».

وی در ارتباط با موضع ایران در قبال به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت: «ایران به شدت اقدام ترامپ درباره قدس را محکوم کرد و اعلام کرد که این تصمیم در تضاد با تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی سازمان ملل درباره فلسطین و قدس است. به محض اعلام این تصمیم، هزاران نفر در سراسر ایران در حمایت از جنبش فلسطینیان و حمایت از قدس به عنوان پایتخت فلسطین تجمع کردند و سیاست‌های آمریکا را محکوم کردند»./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات