۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
کد خبر: ۵۴۳۷۴۳
نماینده پارلمان سوریه:

ترامپ مجری نقشه‌های «لابی صهیونیستی» به اسم منافع آمریکا

نماینده پارلمان سوریه معتقد است تاثیرات منفی تصمیم ترامپ بر امنیت ملی آمریکا قابل شمارش نیست و شاید مهم‌ترین آن، آمادگی ملت‌های عربی و اسلامی در جهان برای نابودی راهکار موسوم به دودولتی و مذاکرات سازش میان صهیونیست ها و فلسطینی‌ها باشد.
پرچم ایران سوریه روسیه

به گزارش خبرگزاری رسا، «منال الشیخ امین» نماینده پارلمان سوریه در یادداشتی به بررسی ابعاد و پیامدهای تصمیم ترامپ رییس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی پرداخته و مواضع مقامات سیاسی و نظامی ایران در واکنش به این تصمیم رییس جمهور آمریکا را مورد ارزیابی قرار داده است.

منال الشیخ امین در این یادداشت می نویسد: ابتدا به تاریخچه ای از این تصمیم رییس جمهور آمریکا به صورت مختصر اشاره می کنم؛ در سال 1949 و پس از تشکیل رژیم صهیونیستی، آمریکا اعلام پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی را پیشنهاد داد و پس از چند سال نیز آینده قدس را به عنوان محور مذاکرات و چانه زنی های سیاسی مطرح کرد. سیاست دولت های بعدی آمریکا این بود که در خلال این مذاکرات، اقدامات جانبدارانه مانند انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را که به روند گفت‌وگوها آسیب می‌زند، در دستور کار خود قرار ندهند.

کنگره آمریکا در سال 1995 قانون سفارت قدس را تصویب کرد که طبق آن باید بیانیه ای سیاسی صادر شود مبنی بر اینکه بهتر است قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخته شود و سفارت آمریکا نیز طی پنج سال به قدس منتقل گردد اما از آن زمان هریک از روسای جمهور این کشور 6 ماه این اقدام را به تاخیر می انداختند تا در نهایت در 6 دسامبر 2017 دولت ترامپ به صورت رسمی قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت.

اختلاف بر سر قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی مدتی طولانی بر کشورهایی فشار آورد تا سفارت خودشان را به قدس منتقل کنند و این در حالی بود که فلسطینی ها و بسیاری از جامعه جهانی، قدس شرقی را به عنوان پایتخت کشور فلسطین در آینده به حساب می آوردند.

تا اینکه ترامپ در یکی از تبلیغات انتخاباتی خود در سال 2016، وعده انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را داد و شهر قدس را به عنوان پایتخت همیشگی ملت یهودی توصیف کرد!

در اول ژوئن 2017، ترامپ نیز نسبت به قانون قدس عقب نشینی کرد و انتقال سفارت 6 ماه به تعویق افتاد. کاخ سفید اعلام کرد این اقدام به مذاکرات برای توافق میان رژیم صهیونیستی و فلسطین کمک می کند و همچنین اقدام وعده داده شده نیز در وقت دیگری انجام خواهد شد.

پس از بیانیه ترامپ درباره قدس، سفارتخانه های آمریکا در کشورهایی مانند ترکیه، اردن، آلمان و انگلیس به اتباع خود هشدار دادند و تدابیر امنیتی را اتخاذ کردند. این در حالی است که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا اندکی بعد اعلام کرد در بیانیه ترامپ به وضعیت نهایی قدس از جمله مرزها اشاره ای نشده است و طرفین پس از مذاکره، تصمیم گیری خواهند کرد. بعدها نیز وزارت خارجه آمریکا از عدم اجرای فوری تصمیمات در قبال قدس خبر داد.

اما سوال مهم اینجاست که «منفعت آمریکا از انتقال سفارت در چیست؟»

تاثیرات منفی مورد انتظار پس از تصمیم ترامپ بر امنیت ملی آمریکا قابل شمارش نیست و شاید مهم ترین آن، آمادگی ملت های عربی و اسلامی در جهان برای نابودی راهکار موسوم به دودولتی و مذاکرات سازش میان صهیونیست ها و فلسطینی ها باشد. با این شرایط پس چرا آمریکا اصرار دارد قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی به رسمیت بشناسد و سفارت خود را به این شهر منتقل کند؟ منافع بزرگ آمریکا در پشت این تصمیم چیست؟

به نظر من مشخص است که ترامپ، نقشه های لابی صهیونیستی را به نام منافع آمریکا اجرا می کند و در آینده نزدیک ضرر بزرگی را متحمل خواهد شد و همچنین ملت های منطقه نیز با فشار بر حکام خود، آن ها را به سختی و حرج خواهند انداخت.

در چنین شرایطی شاهد مواضع محور مقاومت به ویژه ایران و سوریه هستیم اما از مواضع شجاعانه ایران آغاز می کنیم؛

موضع ایران در قبال تصمیم ترامپ علیه قدس

رهبر انقلاب آیت الله العظمی خامنه ای بیان داشتند که اعلام پایتختی قدس برای رژیم صهیونیستی توسط آمریکا، نشانه عجز و شکست آمریکایی ها است و آنها نمی توانند به سوی اهدافشان پیش بروند و پیروزی نصیب مردم فلسطین و امت اسلامی خواهد شد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران هم تاکید کرد که قدس مختص اسلام و مسلمانان و فلسطینی ها است و طواغیت جهان نباید در آن ماجراجویی جدیدی آغاز کنند و اقدام ترامپ نیز توطئه ای بزرگ است.

«حسین امیرعبداللهیان» معاون پیشین وزیر خارجه ایران در زمینه عربی و آفریقایی، اعلام کرد که انتقال سفارت آمریکا به قدس همانند بازی با آتش است و ترامپ آن را تحمل نخواهد کرد و نتانیاهو نیز در آن می سوزد.

امیر حاتمی وزیر دفاع ایران نیز تاکید کرد که تصمیم ترامپ منجر به ویرانی رژیم صهیونیستی می شود و وحدت مسلمانان را افزایش خواهد داد.

سردار باقری فرمانده ستادکل نیروهای مسلح ایران هم بیان کرد که اقدام احمقانه ترامپ، احتمالا منجر به آغاز انتفاضه جدید فلسطینی ها می شود.

سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس هم در تماس با گروه های مقاومت فلسطینی بر همراهی ارتش و مردم ایران با دلاوران مقاومت در فلسطین تاکید کرد.

وزارت خارجه ایران نیز به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط آمریکا و انتقال سفارت آمریکا به قدس را محکوم و تاکید کرد که مسجدالاقصی بخش جدانشدنی قدس و قدس هم جزءلاینفک فلسطین است و این مکان مقدس یکی از سه مکان پراهمیت و مقدس نزد مسلمانان محسوب می شود.

موضع سوریه

دولت سوریه نیز ضمن محکومیت این اقدام ترامپ، تاکید کرد که مسؤولیت پیامدهای خطرناک ناشی از این تصمیم برعهده ترامپ و متحدان وی در منطقه است. دفتر بشار اسد رییس جمهور سوریه نیز در بیانیه ای اعلام کرد که آینده قدس را کشور یا رییس جمهوری مشخص نمی کنند بلکه تاریخ قدس و اراده و عزم وفاداران به مسأله فلسطین آینده قدس را مشخص می کند.

نتیجه گیری

در پایان اینگونه جمع بندی می کنم که ما شاهد تظاهرات های گسترده و عظیمی در واکنش به تصمیم ترامپ در بیشتر کشورهای جهان بودیم و اکثر شرکت کنندگان در این تظاهرات نیز جوانان بودند که نشانگر امید به این نسل برای بازگرداندن مقاومت به سمت هدف برحق خود است. این اقدام آتش را به سمت فلسطین اشغال شده توسط رژیم تروریستی هدایت می کند./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات