۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۵۴۳۷۴۷
از سوی پژوهشکده حج و زیارت؛

نشست علمي بازپژوهي اعمال مساجد كوفه و سهله برگزار شد

نشست علمي بازپژوهي اعمال مساجد كوفه و سهله با بررسي مستندات اعمال و با حضور پژوهشگران برجسته حوزه حج و زيارت برگزار شد.
نشست علمي بازپژوهي اعمال مساجد كوفه و سهله

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمي «بازپژوهي اعمال مساجد كوفه و سهله» جهت بررسي مستندات اعمال اين دو مسجد بزرگ امروز از سوي معاونت پژوهشي پژوهشكده حج و زيارت وابسته به حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت برگزار شد.

اين نشست علمي همراه با سخنراني اساتيد حجج اسلام اكبر ترابي شهرضايي استاد درس خارج حوزه علميه، منصور مظاهري كروني استاد درس خارج حوزه علميه و فعال عرصه حج و زيارت و مهدي ساجدي استاديار دانشگاه قرآن و حديث بود.

حجت الاسلام مظاهری در این نشست با بیان این که پژوهشکده حج و زیارت فلسفه وجودی خود را برگزاری این نشست های علمی در قطب حوزه های علمیه می داند، اظهار داشت: به ویژه در مباحث کلیدی که مورد ابتلای بحث های زیارت در مکه و مدینه و عتبات عالیات است،  باید بر طبق فقه جواهری عرضه شده و در این حوزه مقدسه مطرح شود.

در ادامه این نشست حجت الاسلام ساجدی که به عنوان ارائه دهنده بحث در این نشست حضور داشت، اظهار داشت: ما در این مقاله به بررسی فقهی و حدیثی اعمال مسجد کوفه و سهله پرداخته ایم و نحوه انجام اعمال عبادی در این دو مسجد شریف را به معنای دخیل بودن مکان خاص از مسجد در صحت یا کمال عمل، مورد بازپژوهی قرار داده ایم.

در ادامه حجت الاسلام ترابی شهرضایی که ناقد بحث وی بود با بیان این که مقاله بر اساس یک مبنای در علم اصول یعنی وثوق مخبری نوشته شده است، ابراز داشت: این مبنا ضرر زیادی به شیعه می زند در حالی که مبنای گذشتگان ما در عمل به خبر اصالت خبری بوده است نه مخبری .

در این نشست شخصیت های دیگری نیز به عنوان میهمان حضور داشتند که از میان می توان به حجج اسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در کشور عراق، سید مهدی علیزاده موسوی رییس پژوهشکده حج و زیارت و حجج اسلام تقی قرائتی رییس مؤسسه مسجد، احمد احسانی مسؤول بعثه رهبری در کاظمین و خالد غفوری مسؤول مجله فقه اهل بیت(ع) مسجد اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین نجف نجفی روحانی اظهار داشت: بحث اعمال این دو مسجد یکی از مسائل مبتلابه است و نتیجه این نشست باید از طریق فقها به مردم اعلام شود.

حجت الاسلام قرائتی نیز با بیان این که تا کنون یک کتاب در مورد زیارت مسجد نوشته نشده است، ابراز داشت: در حالی که کلمه زائر اول برای خدا است؛ اصل مسأله این است هم از نظر رجالی، فقهی و هم تاریخی بحث کنیم که رابطه مساجد با یکدیگر چیست.

حجت الاسلام خالد غفوری نیز با تأکید بر این که ابتدا باید مبانی بحث مشخص شود، اظهار داشت: به عنوان مثال قاعده تسامح در این جا جایی ندارد، ولی مبانی دیگری هم وجود دارد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علیزاده موسوی بیان داشت: هدف از این جلسات برای ساده سازی کار زائران نیست بلکه بحثی بود که از جانب روحانیان مطرح شد و ما نیز این مسأله را در پژوهشکده دنبال کردیم.

گفتنی است، در این نشست علمی جمع زیاد دیگری از اساتید، طلاب و پژوهشگران حوزوی حضور داشتند که برخی نیز مطالبی را در نقد سخنان ارائه دهنده بیان کردند و در پایان نیز حجت الاسلام ساجدی به این سؤالات پاسخ داد./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات