۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۵۴۳۷۶۶
در مراسم تجلیل از مجلات برتر دفتر تبلیغات اسلامی مطرح شد؛

ایجاد خلاقیت و ابداع نظریه جدید عامل برتری مجلات بر کتاب‌ها

معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اهمیت مجلات را به سبب ایجاد خلاقیت ذهنی و ابداع نظریه جدید و حلقه وصل علمی در سطح بین المللی، بیش از کتاب دانست.
محمد ستوده معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) محمد ستوده معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد ستوده پیش از ظهر امروز در مراسم «تجلیل از مجلات برتر دفتر تبلیغات اسلامی» که در حاشیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایش های غدیر برگزار شد، اظهار داشت: یکی از دغدغه های مهمی که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) پیگیری شده، این است که این دانشگاه و دفتر تبلیغات اسلامی به جایی برسد که نظریه هایی را تولید کند تا این نظریه ها بتواند بر جریان علمی نه تنها در کشورمان بلکه در سطح بین المللی تأثیرگذار باشد.

وی با بیان این که فلسفه وجودی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معطوف به روند علمی کشور است، تصریح کرد: مجلات دفتر به علت این که در حوزه هایی وارد شده ایم که جدید و نو بوده و پشتوانه های علمی و آکادمیک کمتری داشته یا اصلا نداشته، طبیعتا آسیب هایی را دارد اما در این مجلات نگاه معتدلی به روند علمی کشور داریم.

معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع)افزود: منزلت، اعتبار و شاخص توسعه یافتگی یک کشور به کتاب ها و مجلات آن است. اگر به سه دهه قبل بر گردیم این مجلات و موضوعات آنها در گذشته موجود نبود و با حرکات افت و خیزی این مجلات داشته، شکل گرفته و باید در این جلسات نقاط قوت و ضعف آنها گفته شود.

وی با اشاره به لزوم ورود نشریات دفتر تبلیغات اسلامی به رنکینگ ملی اظهار داشت: در روند بعدی، مجلات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم باید در رنکینگ مجلات ملی وارد شود و اگر وارد شده اند، باید رصد شوند و در رنکینگ بین المللی قرار بگیرند.

ستوده گفت: این که مجلات دفتر تبلیغات اسلامی در یک مکانی مثل این نمایشگاه جمع شوند، نگاه خوش بینانه ای است که حس اعتماد به نفس و همدلی را بین پژوهشگران این نهاد حوزوی ایجاد می کند.

وی با بیان این که در یک سال اخیر بیش از 50 مورد کرسی های ترویجی در دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شده است، تصریح کرد: فضای دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی باید به سمت تولید نظریه برود و بحث مناظره ها را تقویت کنیم.

معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: حدود هفتاد شماره از فصلنامه علوم سیاسی را منتشر کرده ایم و هیچ کدام از این تعداد در فضای ملی خودمان ترویج نشده و در فضای جامعه و در سطح بین المللی نیز همینطور است. در میان این مقالات حداقل بیست مجله ناب که پیدا می شود و ابداعاتی در آنها وجود دارد، تا زمانی که نتوانیم بر روند علمی در سطح بین المللی تأثیرگذاری داشته باشیم، نمی توانیم حرکت جدیدی را ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: این نظریات و مقالاتی که داریم، در میان خودمان مانده است، اگر بتوانیم مقالات ناب در موضوعات مدیریت، سیاست خارجی و علوم سیاسی را ترجمه کرده و در سایت ها قرار بگیرد، بر روند علمی در سطح بین المللی تأثیرگذاری خواهیم داشت.

ستوده با تأکید بر لزوم توجه بیشتر بر کیفیت مجلات گفت: باید به کیفیت مطالب مجلات توجه شود اما باید به این توجه شود که اگر به ادبیات علمی غرب نیز رجوع کنیم خواهیم دید که آنها هم در طی دویست سال به این مرتبه رسیده اند و ما نیز خیلی عقب نیستیم.

وی با تأکید بر ضرورت طرح دیدگاه های پژوهشگران ایرانی در سطح بین المللی تصریح کرد: این حرکت برای ما یک حرکت ملی را می طلبد و برای این کار باید وارد مناظرات و کرسی ها شده و روندهایی را تعریف کنیم و مجلات خود را در نگاه بین المللی قرار دهیم و باید دیدگاه های ما در سطح بین الملل مطرح شود.

معاون پژوهشی دانشگاه باقرالعلوم(ع) درباره آسیب شناسی مجلات موجود افزود: جهان اسلام در وضعیتی قرار گرفته که باید بیش از پیش وارد مباحث مرتبط با آن شویم و گفت: باید فصلنامه های جدید در موضوعات مختلف ایجاد و فصلنامه های موجود نیز آسیب شناسی شود.

وی ضمن اشاره به اهمیت مجلات اظهار داشت: اهمیت مجلات بیش از کتاب ها است چرا که مجلات محل ظهور و ابداع محققین است بلکه باعث ایجاد خلاقیت ذهنی و ابداع نظریه جدید می شوئ و حلقه وصل علمی در سطح بین المللی در سطح جهانی است.

ستوده با بیان این که مراکز پژوهشی حوزوی دانشگاهی باید اتصالات علمی بیشتری با هم داشته باشند، گفت: این نمایشگاه می تواند برای شناسایی ظرفیت های علمی داخل دفتر تبلیغات اسلامی باشد، اما گام دوم باید شناسایی ظرفیت مراکز پژوهشی حوزوی در قم باشد و در گام بعدی در سطح کشوری این بحث پرداخته شود.

وی برای حرکت بهتر رو به جلو باید بازتاب مجلات کنونی را رصد کنیم و میزان استنادات، رنکینگ و چشم انداز آنها نیز مشخص شود و هیئت های تحریریه تشکیل جلسه دهند و برای این که این مجلات مسئله محور شود، لازم است که محورهای یک فصلنامه علمی که قرار است منتشر شود، با توجه به نقشه قبلی طراحی شود./۸۲۲/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات