۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۵۴۴۰۲۹
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

حوزویان و دانشگاهیان رهبری فکری جامعه را بر عهده دارند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: وحدت حوزه و دانشگاه امر بدیهی، ضروری و عقلایی است؛ چرا که حوزویان و دانشگاهیان از خواص جامعه بوده و مورد تأسی افراد عام جامعه هستند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: حوزه و دانشگاه تأمین کننده نیازهای روحی و جسمی مردم جامعه هستند.

فرمان آتش به اختیار رهبری به معنای زیر پا گذاشتن قوانین و ضوابط کشور نیست

وی در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، با وجود این که فضای جامعه برای اجرای فرمان آتش به اختیار رهبری آماده نیست لطفاً برای اجرای فرمان ایشان چند راهکار بیان کنید؟ افزود: فعالیت های فرهنگی باید ضابطه مند باشند ولی گاهی قوانین و ضوابط به جای نظم دادن به فعالیت ها، مانع فعالیت می شوند، اگر قوانین و ضوابط مانعیت ایجاد کند، فرمان آتش به اختیار رهبری قابل اعمال است ولی اگر ضوابط و قوانین نظم دهنده است باید تحت قوانین و ضوابط پیش برویم؛ تشخیص موارد مانعیت قوانین یا ضابطه مند بودن قوانین فقط به واسطه مشورت با یک عالم به امور فرهنگی و سیاسی میسر می شود.

آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که آیا فرمان آتش به اختیار نوعی فرمان فقهی است که بر دیگر احکام غلبه دارد؟ تبیین کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون برخی از افراد به صورت بسیجی وار و تحت فرمان ولی فقیه به وظایف اجتماعی فرهنگی خودشان عمل کرده اند؛ امام خمینی(ره) فرمودند اگر مسؤولین به وظایف خودشان عمل نکردند، مردم به صورت جداگانه اقدام کنند؛ فعالیت مسؤولین به صورت موردی نباید  مورد قضاوت واقع شود ولی اگر شخصی موردی را به طور قطعی شناسایی کرده باشد، باید برای جبران کمبود فعالیت او اقدام کند.

اگر از مصالح حج به خوبی استفاده شود، دشمن جرأت برخورد با مسلمانان را نخواهد داشت

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که علت واجب بودن حج تمتع در چیست؟ ابراز کرد: در دین اسلام مسائل عبادی دارای دو مصلحت فردی و اجتماعی است، به عنوان مثال نماز در حالی که برقرار کننده ارتباط شخص با خداوند است از طرف دیگر لازم است ایجاد کننده یک اجتماع سیاسی باشد، یعنی مصلحت اندیشی های مردم یک محله در مسجد آن محله انجام شود، در نماز جمعه فرصت های بزرگ تر جامعه مصلحت اندیشی شده و چگونگی برنامه ریزی دشمن و نوع مقابله با تفکر دشمن در  نماز جمعه مطرح شود.

وی ادامه داد: در مراسم حج نیز مصالح بسیار زیادی وجود دارد که با حضور شیعیان در کنار برادران اهل تسنن اِعمال می شود مثلاً برائت جویی از دشمنان مشترک اسلام؛ اگر از این مصالح به خوبی استفاده شود دشمن جرأت برخورد با مسلمانان را ندارد.

نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر استان اصفهان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) با گفتن این جمله که اگر هر مسلمان یک سطل آب بردارد و در اسرائیل بریزد، اسرائیل از بین می رود، می خواستند بگویند اتحاد مسلمانان قدرت بازدارنده بسیار خوبی در برابر زیاده خواهی های دشمنان است.

کسی که ایمانش قوی تر باشد، گرفتاری های دنیوی اش بیش تر است

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، چرا با وجود این که مردم جمهوری اسلامی ایران مسلمان هستند و کشورهای غربی اعتقادی به دین اسلام ندارند، گرفتاری ها و سختی هایی که مردم کشورمان متحمل می شوند بیش تر از گرفتاری های غربی ها است؟ گفت: امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، کسی که ایمان بیش تری داشته باشد، گرفتاری هایش بیش تر می شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه اضافه کرد: این یک مسأله عقلایی است که از جوانی که دوران تحصیلی متوسطه و دانشگاهی را سپری کرده است امتحانات پایه ابتدایی را به عنوان سنگ محک او نمی گیرند؛ این جوان باید در حدّ یک دانشجو امتحان بدهد و یک محصل در مقطع ابتدایی باید در حدّ پایه ابتدایی مورد آزمایش قرار گیرد.

مراعات تقوای الهی و پذیرش ولایت اهل بیت(ع) دو شرط اصلی برای مقبولی عبادات است

وی در پاسخ به این سؤال که مورد قبول واقع شدن اعمال صالح معلول چه علت هایی است؟ اظهار کرد: بر اساس آیه شریفه«اِنَّمَا یَتَقَبَّلُ مِنَ المُتَّقِینَ» یکی از شروط اصلی قبولی اعمال صالح، مراعات تقوای الهی است.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: شخصی با توجیهاتی که برای خودش داشت، مقداری از اموال مردم را سرقت می کرد و بین فقیران آن اموال را تقسیم می کرد، یکی از ائمه(ع) رفتار او را زیر نظر گرفتند و بعد از دیدن رفتار ناصحیح از او انتقاد کردند و سپس با خواندن آیه ای که قرائت کردم فرمودند، عمل صالح تنها از انسان متقی قبول می شود و رفتار تو بر اساس تقوا نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تبیین کرد: دومین چیزی که بر اساس روایات معصومین(ع) شرط اصلی قبولی اعمال نزد خداوند است، پذیرش ولایت معصومین(ع) است؛ امام معصوم(ع) در روایتی می فرمایند، اگر کسی هزار سال روزه بگیرد و شب های این هزار سال را احیا بگیرد ولی ولایت امیرمؤمنان(ع) را نپذیرد، خداوند او را در آتش جهنم خواهد انداخت.

حوزه و دانشگاه باید نیازهای روحی و جسمی مردم جامعه را با همکاری با یکدیگر تأمین کنند

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که چه چیزهایی می تواند وحدت حوزه و دانشگاه را به چالش بکشاند؟ افزود: وحدت حوزه و دانشگاه یک امر بدیهی و ضروری و عقلایی است چرا که حوزویان و دانشگاهیان از خواص جامعه بوده و مورد تأسی افراد عام جامعه هستند و رهبری فکری مردم جامعه را بر عهده دارند؛ به همین سبب اگر این دو ارگان با یکدیگر وحدت داشته باشند، فضای بسیار خوبی در جامعه ایجاد خواهد شد.

استاد اخلاق حوزه علمیه توضیح داد: یکی از مسائل اشتباهی که تحت عنوان وحدت حوزه و دانشگاه مطرح می شود این است که علوم حوزوی باید در دانشگاه تدریس شود و متقابلاً علوم دانشگاهی باید در حوزه تدریس شود، در صورتی که چنین چیزی نمی تواند عامل وحدت آفرین بین حوزه و دانشگاه باشد؛ دروس حوزه مربوط به امور اخروی است و دروس دانشگاهی مربوط به امور دنیوی است، یک انسان برای این که بتواند زندگی سالمی داشته باشد باید دنیا و آخرتش تأمین شود و تأمین دنیای مردم با علوم دانشگاهی و دانشگاهیان است و تأمین آخرت مردم با حوزه و حوزویان است.

وی با بیان این که حوزه به منزله روح و دانشگاه به منزله جسم جامعه است، گفت: اتحاد حوزه و دانشگاه مشکل افراطی گری در زمینه روحی و یا جسمی به طور تنها را برطرف می کند، کشورهای غربی و در رأس آن ها آمریکا به دلیل این که تأمین کنندگان آخرتی ندارند و تنها از دانشگاه به عنوان تأمین کننده جسم افراد بهره می برند، دائماً به فکر آباد کردن دنیایشان هستند؛ به همین دلیل اموال کشورهای دیگر را غارت می کنند و برای جلب منفعت هزاران جنایت را مرتکب می شوند./867/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات