۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۵۴۴۳۱۶
پژوهشگر عرصه رسانه:

روند صعودی فیلم های هالیوودی به سپاه هراسی رسیده است

نویسنده کتاب «اسلام هراسی در سینمای هالیوود» گفت: روند صعودی فیلم های هالیوودی به سپاه هراسی رسیده است که از ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ به این سمت رفته اند.
محمود علیپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمود علیپور عصر امروز در آیین رونمایی از «کتاب های انجمن سواد رسانه طلاب» که به همت مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در حاشیه سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری این دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: این کتاب تلاش حدوداً یک سال و نیم است که در این کتاب یک بازه صد ساله از 1912 تا 2012 فیلم هایی که درباره اسلام هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی ساخت شده بود را توانستیم پیدا کنیم و به جز این که فیلم سینمایی بود و بخشی نیز سریال بود و در نهایت به 400 فیلم با موضوع ذکر شده رسیدیم که بسیاری را به دلیل اینکه مرتبط با حوزه اسلام هراسی نبود، کنار گذاشتیم.

وی گفت: این فیلم ها به صورت مؤلفه ای مانند تقطیع شد و نزدیک به دو سه هزار قطعه از این فیلم ها را توانستیم جدا کنیم و مؤلفه اسلام هراسی و ایران هراسی را که در آنها وجود داشت را نقد هایی وارد کردیم و بر اساس مبانی تداعی ذهنی و مباحث آمده در کتاب، این مؤلفه ها تحلیل شده است.

این پژوهشگر تصریح کرد: در این کتاب شاید کمتر از چهل مؤلفه ذکر شده است و برای نگارش سایر مؤلفه ها که احصا و جدا شده و نیاز به قوت قلبی بود که کتاب را ببینیم که آیا اثر بخشی دارد یا نه؟

علیپور افزود: پس از تألیف کتاب که استاندار سینمایی بود، سید مهدی گنجیانی شبهاتی را بر اساس مبانی اسلام که در این فیلم ها بود، مطرح کرد و در انتها راهکارهایی را ارائه کرد.

وی گفت: متوجه شدیم که سیر اسلام هراسی از فضای مستشرقین شروع و با فضای استعمال آمیخته بود و در راستای سیاست خارجه آمریکا بوده و در فیلم هایشان که بر اساس رویکرد خود نسبت به کشورهای اسلامی بوده فیلم هایی را می سازند.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به سپاه هراسی در فیلم های هالیوودی تصریح کرد: در دوره فتنه 88 و موازی و بعد از آن فیلم هایی را ساختند و بعد از آن برای به کار بردن جریانات خاصی فیلم هایی را ساختند که در فیلم ها مشهود است و روند صعودی اینها به سپاه هراسی رسیده است.

نویسنده کتاب «اسلام هراسی در سینمای هالیوود» خاطرنشان کرد: از 2013 تا 2016 به سمت سپاه هراسی رفته اند و برای آگاهی از آن، شگردهایی که در فیلم ها انتخاب می کنند و سیاه نمایی هایی که صورت می گیرد و نحوه استفاده از اذکار و اوراد در بررسی ها به ما کمک می کند./۸۲۲/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات