۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۴۴۵۰۸
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

ریشخند جامعه بین‌الملل به تهدید و تطمیع آمریکایی/ ریاض هدف آسان موشک‌های یمنی

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت تصریح کرد: ۱۲۸ کشور با وجود تهدیدها و وعده های دولت آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل با این تصمیم مخالفت کردند تا این کشور برای اولین بار طعم عزلت بین المللی را بچشد.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

هراس اسرائیل از جوان فلسطینی بیش از حاکمان عرب است
شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان با بیان آنکه قدس شریف همانند مسجد الحرام در مکه مکرمه بخش جدایی ناپذیر امت اسلامی و از مقدسات دینی است، خاطر نشان کرد: قدس متعلق به تمام امت اسلامی است و هیچ پادشاه یا حاکمی حق مذاکره کردن بر روی مقدسات را ندارد.

سید هاشم صفی الدین عضو ارشد حزب الله با محکومیت تصمیم رییس جمهور آمریکا در انتقال سفارت این کشور به قدس گقت: امروز دنیای اسلام معنای سخن امام خمینی را درک کرد که فرمود «آمریکا شیطان بزرگ است».

حجت الاسلام شیخ حسن عبدالله شکل‌گیری و گسترش اندیشه اسرائیلی مبتنی بر تبعیض و تعصب نژادی را خطری جدی برای جهان دانسته و اظهار داشت: گفت‌وگو، وحدت و همزیستی مسالمت‌آمیز دشمن تبعیض، فتنه‌ انگیزی و تفرقه‌گرایی است.

شیخ ماهر حمود دبیرکل اتحادیه علمای مقاومت با بیان آنکه ارتباط سعودی ـ اسرائیلی مساله تازه‌ای نیست و به زمان تاسیس حکومت آل‌سعود باز می‌گردد تاکید کرد: مساحتی که وهابیت با همکاری دولت سعودی در دوران محمد‌بن‌سعود و محمدبن‌عبدالوهاب بر آن سیطره پیدا کرد به این خاطر بود که عربستان با تاسیس رژیم جعلی اسرائیل موافقت کرد و این مساله تاریخی به صورت مستند موجود است.

حجت الاسلام شیخ علی دعموش رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان تصمیم آمریکا درباره قدس را تجاوز به ادیان و مقدسات دینی اسلامی و مسیحی توصیف کرد و گفت: آمریکا در دو هفته گذشته با 14 رأی شورای امنیت و 128 رأی مجمع عمومی سازمان ملل 2 سیلی متحمل شد که تصمیم شورای امنیت را وتو کرد اما تنها فقط 9 کشور در مجمع عمومی با قطعنامه قدس مخالفت کردند در حالی که آمریکا همه کشورها را تهدید کرده بود.

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت در این باره تصریح کرد: 128 کشور با وجود تهدیدها و وعده های دولت آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل با این تصمیم مخالفت کردند تا این کشور برای اولین بار طعم عزلت بین المللی را بچشد و این نوید را داد که اگر آمریکا به این سیاست ادامه دهد از جایگاه خود در جهان کنار خواهد رفت.

جبهه العمل اسلامی لبنان تأکید کرد که ذهنیت متحجر آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ملت فلسطین به حقوق خود ادامه دارد.

آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان نیز گفت: سیلی جدید بر صورت رییس جمهور آمریکا این بار از سوی مجمع عمومی سازمان ملل نواخته شد و این مجمع با اغلبیت آرا پذیرش قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را رد کرد.

حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب‌الله گفت: رژیم صهیونیستی امروز از کودکان سنگ‌به‌دست در فلسطین بیشتر از پادشاهان و سران عرب می‌ترسد.

تاکید بر استمرار موجودیت الحشد الشعبی در عراق
هادی العامری دبیرکل سازمان بدر عراق با تاکید بر تداوم دفاع از کشورش تاکید کرد که اگر فتوای مرجعیت عالی شیعیان و تشکیل الحشد الشعبی نبود، عراقی باقی نمی‌ماند.

حجت الاسلام سید صدر الدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف به تظاهرات مردم اقلیم کردستان در راستای سرنگونی حکومت این اقلیم اشاره کرد و بیان داشت: این تظاهرات نشان دهنده ناکارآمدی حکومت اقلیم کردستان و ناتوانی از پرداخت حقوق کارمندان است و در نتیجه مردم این اقلیم خواهان رهایی از استبداد احزاب حاکم هستند.

حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید حوزه نجف اشرف بر ضروت پاکسازی عراق از هر نوع افراط گرایی و تروریسم تاکید کرد و بیان داشت: مردم عراق باید با همکاری نیروهای امنیتی عمل را بر سخن مقدم دارند و با افراط گرایی و تروریسم مبارزه کنند.

حجت الاسلام شیخ ستار المرشدی تولیت این آستان مقدس گفت: اگر فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سیستانی و رشادت و جانفشانی مجاهدان در نیروهای امنیتی و بسیج مردمی نبود، ملت عراق نمیتوانستند بر جریان تروریستی داعش پیروز شوند. وی افزود: آستان مقدس عسکریین همیشه حامی معنوی و لجستیکی نیروهای امنیتی بوده است.

شیخ خالد عبدالوهاب الملا رییس تجمع علمای اهل تسنن عراق در پاسخ به درخواست برخی از سیاستمداران و شخصیتهای مختلف این کشور که خواستار انحلال بسیج مردمی شده بودند، گفت: بسیج مردمی به عنوان یک نهاد و قدرت نظامی در کنار نیروهای امنیتی باید باقی بماند.

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق گفت: پیروزی عراق بر جریان تروریستی داعش آثار مثبت بسیاری در نبرد کشورهای منطقه و جهان با تروریسم دارد.

ابو مهدی المهندس نائب رییس بسیج مردمی با تاکید براینکه فتوای جهاد کفایی حضرت آیت الله سیستانی موجب تغییر معادلات منطقه شد خاطرنشان کرد: متعهد میشویم که توصیهها و فرمایشات حضرت آیت الله سیستانی را حرف به حرف عملی کنیم.

آیت الله محمد سعید حکیم از مراجع نجف اشرف، علما، فضلا و متفکران دینی را به استفاده از جایگاه خود در جامعه برای گسترش فرهنگ بخشش، همزیستی مسالمت آمیز بر اساس احترام متقابل و کنار گذاشتن تمامی انواع خشونت، تنفر و اختلافات طایفه ای دعوت کردند.

حمایت از قدس شریف در دستور کار الازهر 
شیخ احمد الطیب شیخ الازهر با تاکید بر لزوم حمایت از مساله فلسطین و قدس شریف خاطر نشان کرد که قدس همواره اسلامی و عربی باقی خواهد ماند.

الأزهر در بیانیه‌ای از تصویب قطعنامه مخالفت با تغییر وضعیت قانونی قدس در مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کرد. در این بیانیه آمده است: این قطعنامه که با رأی 128 کشور تصویب شد، بیانگر اراده بین‌المللی در مخالفت با تصمیم ظالمانه و باطل آمریکا در قبال قدس است.

شورای عالی امور اسلامی مصر از الازهر درخواست کرد تا صندوق «بازسازی قدس» را با هدف ترمیم مسجد الاقصی و قبة الصخره راه اندازی کند.

عباس شومان معاون شیخ الازهر با انتقاد از تحریف مفهوم جهاد از سوی جریان‌های افراطی خاطر نشان کرد که جهاد علمی برای توسعه جامعه اسلامی مصداق جهاد در راه خداست.

محمد مختار جمعه وزیر اوقاف مصر اعلام کرد که کشته‌شدگان در راه دفاع از کلیسا همانند شهدای دفاع از مساجد اجر شهید را دارند.

کاخ الیمامه عربستان هدف تازه موشک‌های یمنی
یگان موشکی یمن یک فروند موشک بالستیک «برکان اچ-۲» را به سمت کاخ «الیمامه» در ریاض پایتخت عربستان شلیک کرده است. محمد عبدالسلام» سخنگوی انصارالله ضمن تأیید خبر شلیک موشک، اعلام کرد که این موشک به سمت کاخ الیمامه در ریاض شلیک شده است. یگان موشکی یمن نیز اعلام کرد که هدف موشک، جلسه سران سعودی بوده است.

محمد علی الحوثی رییس کمیته عالی انقلابی یمن گفت: از شهروندان سعودی می‌خواهیم که از مناطقی که مورد هدف قرار گرفته می‌شوند، دور شوند. وی افزود: در صورتی که ثابت شود محلات مسکونی ریاض در پی حمله موشکی یمن دچار خسارت شده است، ما آماده پرداخت خسارت به منازل آسیب دیده هستیم.

عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن طی سخنانی به مناسب ۱۰۰۰ روز حملات پیایی عربستان سعودی و ائتلاف آن علیه یمن گفت: نقش امارات و عربستان در امت اسلامی تخریبی است.

فلسطین: اسماعیل هنیه رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، خاطر نشان کرد که هیچ احدی از ملت فلسطین از وتوی آمریکا در شورای امنیت شگفت زده نشد؛ چرا که این اقدام در راستای سیاست اصلی آمریکا که همپیمان رژیم صهیونیستی است، صورت می گیرد.

شیخ محمد الموعد سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین در گفت‌وگو با رسا گفت: تماس تلفنی سردار قاسم سلیمانی با فرماندهان نظامی جهاداسلامی و جنبش حماس اقدام مهمی و حاوی پیام‌های بسیاری بود. کدام یک از اعراب جرات دارد مانند سردار سلیمانی با گروه‌های مقاومت تماس برقرار کند و آن را علنا اعلام کند. کدام یک از کشورهای خلیج (فارس) مانند عربستان، بحرین و امارات جرات چنین اقدامی را دارند.

پاکستان: ثروت اعجاز قادری رییس نهضت اهل سنت پاکستان تاکید کرد: موضع آمریکا نسبت به قضیه فلسطین و کشمیر جانب‌دارانه و به نفع رژیم صهیونیستی است و اقدام اخیر آنان در اعلام انتقال سفارت به بیت المقدس، پرده دیگری از آن است، در حالی‌ که جامعه بین المللی مخالف این تصمیم است.

عربستان: کمیته‌های جنبش مردمی در عربستان اقدام رژیم سعودی در ترور شهید سلمان الفرج از فعالان مدنی در مرکز شهر عوامیه در غرب عربستان را محکوم کرد.

بحرین: آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد شیعه بحرین عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد و گفت: در این شرایط شاهد هستیم که یک نفر از بحرین به قدس رفته و دست در دست پلید صهیونیست ها می گذارد تا به مذهب و قشرهای مختلف ملت توهین کند. ای قدس؛ از آنچه بر تو رخ می دهد به شدت شرمسار و عذرخواهیم و قاطعانه می گوییم که این اشخاص به هیچ وجه نماینده بحرین و جهان عرب و اسلام نیستند.

سوریه: احمد بدر الدین حسون مفتی ارشد سوریه با اشاره به اینکه حق کشورهای عربی فقط با مقاومت بازگردانده می‌شود، تصریح کرد که امروز به خاطر ایستادگی سوریه در برابر صهیونیست‌ها خط مقاومت ایجاد شده است./۹۸۳/ب۹۵۲/ک 

ارسال نظرات