۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۵۴۴۷۱۳
قدیری ابیانه:

مردم در رفع بحران‌ اقتصادی کشور نقشی پررنگ‌تر از مسؤولان دارند

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه مردم در رفع بحران‌ اقتصادی نقشی پررنگ‌تر از مسؤولان دارند، گفت: وضعیت اقتصادی کشور نیاز به جراحی‌ اساسی دارد که با روند کنونی امیدی به تحقق آن نیست.
قدیری ابیانه

محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل سیاسی و امور استراتژیک، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تاکید بر اینکه دولت باید برای رفع مشکلات اقتصادی مردم به عملی ساختن طرح اقتصاد مقاومتی در کشور مبادرت ورزد، گفت: اقتصاد مقاومتی مبتنی بر کار، تولید، اصلاح الگوی مصرف، پرهیز از اسراف، اجتناب از واردات کالای خارجی و اجتناب از مصرف کالای خارجی است اما در این حوزه نه تنها دولت بلکه مردم نیز به وظیفه خود عمل نکردند.

وی افزود: بنده با وجود نقدی که به سیاست‌های اقتصادی دولت دارم، نقش مردم را در تغییر وضعیت اقتصادی فعلی بسیار پررنگ‌تر از نقش مدیریت‌ها می‌دانم، متاسفانه مردم جامعه ما نیز به وظیفه خود در عمل به اقتصاد مقاومتی اهتمام لازم را نداشتند.

قدیری‌ابیانه مهمترین عوامل عقب افتادگی اقتصادی کشور را در نوع فرهنگ کار، بهره‌وری، انضباط اجتماعی و اقتصادی، فرهنگ مصرف و تنبلی اجتماعی دانست و ابراز کرد: البته سیاست‌های اقتصادی دولت‌های مختلف هم در این رابطه بی‌تاثیر نبوده اما هر زمان هم که دولت‌ها خواستند وضعیت را اصلاح کنند با مقاومت و مخالفت مردم مواجه شدند.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام اضافه کرد: قیمت‌های یارانه‌ای سوخت منشأ رانت، فساد، قاچاق، اتلاف سوخت، بی‌عدالتی در توزیع ثروت و نیز مانع استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی می‌شود.

قدیری‌ابیانه با اشاره به افزایش قیمت بنزین در سال 97، گفت: دولت اعلام کرد در سال 97 قیمت بنزین را به لیتری هزار و 500 تومان می‌رساند. با این حساب کماکان بابت هر لیتر بنزین هزار و 200 تومان از بیت‌المال به نفع مصرف‌کنندگان هزینه خواهد شد، این اقدام اصلاحی موجب اعتراضات اقشار وسیعی از جامعه از جمله رسانه‌های گروهی می‌شود.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان اینکه دولت در حال حاضر بیش از 700 هزار میلیارد تومان بدهی دارد، اظهار داشت: این مبلغ بدهی، ده برابر درآمد نفت سال گذشته است یعنی به ازای هر خانواده چهار نفری 35 میلیون تومان بدهی وجود دارد این در حالی است که هزینه‌های بودجه سال 97 بیش از درآمد است به نحوی که دولت به ازای هر ایرانی ماهانه دچار 30 هزار تومان کسری بودجه خواهد شد. اگر بخواهیم وضعیت اقتصادی کشور را اصلاح کنیم باید جراحی‌های اقتصادی در کشور صورت پذیرد.

قدیری‌ابیانه با طرح این سوال که آیا این جراحی‌ها صورت گرفته یا اینکه دولت فقط شعار می‌دهد؟ عنوان کرد: خیلی از کارهایی که باید صورت گیرد تاکنون انجام نشده است اما هر زمانی که دولت‌ها بخواهند این جراحی‌ها را انجام دهند متاسفانه با مخالفت افکار عمومی مواجه می‌شوند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: امروز اصلاح‌طلب‌ها متوجه هستند که در شرایط فعلی خواسته های مردم محقق شدنی نیست بنابراین سعی می‌کنند با حفظ مناصب خود در دولت، خود را در این ماجرا بی‌تقصیر نشان دهند، آنها که در قدرت هستند، می‌خواهند بمانند ضمن اینکه مایل هستند سمت‌های بیشتری را برای خود حفظ کرده و حتی به دست آورند، اما در عین حال بقیه اصلاح‌طلبانی که با این افراد هم‌سو هستند نقد دولت را برای تبرئه خویش از مسؤولیت‌ها برای انتخابات آتی در پیش گرفته‌اند.

وی بیان داشت: اگر حقیقتا بخواهیم وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم بهتر شود باید جراحی‌های اساسی در اقتصاد کشور صورت بپذیرد که نخستین گام با واقعی کردن قیمت سوخت و اختصاص دادن درآمد حاصل از آن به امور اساسی تولید، اشتغال، فقرزدایی و کارهای عمرانی صورت می‌پذیرد.

قدیری‌ابیانه ادامه داد: گام بعدی که در بهبود اقتصاد کشور تاثیرگذار است، ایجاد شفافیت اقتصادی در رابطه با برداشت‌ها از بیت‌المال شامل حقوق، مزایا، پاداش‌ها و حتی وام از منابع دولتی خواهد بود، یعنی افراد بتوانند از طریق اینترنت به این اطلاعات به راحتی دسترسی پیدا کنند که در این صورت جلوی حقوق‌های نجومی و بسیاری از مفاسد اقتصادی گرفته خواهد شد.

وی اضافه کرد: گام دیگر یا جراحی بعدی که باید در اقتصاد کشور صورت گیرد این است که ارز باید به صورت تک نرخی و شناور عرضه شود و دیگر اینکه کارخانجات دولتی باید هر چه سریعتر در شرایط سالم و غیر رانتی به بخش خصوصی واگذار و دولت به شدت کوچک شود.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام در ادامه تصریح کرد: همچنین استخدام‌های مادام العمر باید برچیده شده یا محدود شود، اطلاع از این مسأله که فرد استخدامی دولت 30 سال وبال دولت و ملت است و چه کار کند و چه کار نکند حقوق دریافت خواهد کرد، سبب بی‌انگیزگی کارکنان، کاهش ساعت مفید کاری آنان و گسترش فساد و رشوه می‌شود، بنابراین استخدام‌ها باید حقیقتا بر اساس شایسته‌سالاری صورت بگیرد نه بر اساس ژن و پارتی‌بازی.

قدیری‌ابیانه با اشاره به گام پنجم، گفت: در این مرحله سیستم بانکی باید اصلاح شود و از مفاسدی که ریشه در عملکرد بانک‌ها دارد جلوگیری به عمل آید و اقداماتی دیگر از این قبیل در اصلاح وضعیت اقتصادی کشور موثر خواهد بود.

کارشناس عالی علوم استراتژیک ادامه داد: همچنین ساعت مفید کاری و بهره‌‌وری باید به سرعت و شدت افزایش و روزهای تعطیل باید کاهش یابد و افزایش سن بازنشستگی در کشور امری لازم و ضروری است، امروز در کشورهای جهان به سن بازنشستگی می‌افزایند به نحوی که سن بازنشستگی در آمریکا و آلمان به 67 سال افزایش یافته ولی در ایران هر از چند گاهی از سن بازنشستگی می‌کاهند؛ بنابراین هر دولتی که دست به کار اصلاحات اقتصادی بزند تا زمانی که افکار عمومی با آن موافق شود با چالشهای بسیاری مواجه خواهد بود به همین خاطر سرمایه‌گذاری در جهت روشن کردن افکار عمومی امری لازم و ضروری است.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا با اشاره به اینکه اگر دولت تمامی این اصلاحات را انجام دهد و مردم به وظیفه خود عمل نکنند، حتی اگر دولت، دولت امام معصوم(ع) هم باشد باز هم به نتیجه دلخواه نخواهد رسید، گفت: امیرمومنان(ع) در نهج‌البلاغه از مردم زمان خود که به وظیفه‌شان عمل نکردند، بسیار گلایه کرده‌اند.

مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا دولت فعلی توانایی بهبود وضعیت اقتصادی کشور و یا جراحی اقتصادی در کشور را دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: در صورتی که مجلس و مردم با دولت همراهی کنند و دولت عزم و اراده انجام این کار را داشته باشد و مقدمات لازم را فراهم آورد این کار شدنی است، اما بنده در شرایط فعلی امیدی به تحقق آن ندارم، چرا که مجموعه این عوامل باید در کنار هم قرار بگیرند تا این کار شدنی شود./813/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات