۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۵۴۴۸۵۲
مدیر حوزه علمیه بناب:

خیرخواهی مهم‌ترین اصل در امر به معروف و نهی از منکر است

حجت الاسلام والمسلمین باقری بنابی خیرخواهی را مهم‌ترین اصل در امر به معروف و نهی از منکر دانست و گفت: هدف اصلی از امر به معروف و نهی از منکر زدودن رذایل اخلاقی از جامعه است.
حجت الاسلام و المسلمین شیخ مجید بنابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید باقری بنابی، مدیر حوزه علمیه بناب امشب در جلسه اخلاق طلاب این مرکز علوم دینی با بیان اهمیت فریضه امر به معروف و نهی از منکر، به آیات سوره لقمان و سوره عصر اشاره کرد و اظهار داشت: طبق آیات قرآن آمرین به معروف از نجات یافتگان هستند.

وی با اشاره به آیه ۱۶۶ سوره اعراف، به تشریح ماجرایی از قوم بنی اسرائیل پرداخت و افزود: گروهی از آن قوم عامل به امر به معروف بوده و گناهکاران امت خود را از منکرات نهی می کردند و گروهی نیز کار خلاف را با توجیه انجام میدادند و البته گروهی نیز بی تفاوت بودند، که در نهایت بی تفاوتی در مقابله با ترک کنندگان این فریضه دینی، آن قوم را به ضلالت کشاند.

حجت الاسلام والمسلمین بنابی در ادامه با بیان اینکه هدف اصلی از امر به معروف و نهی از منکر زدودن رذایل اخلاقی از جامعه است، تصریح کرد: انجام این فریضه واجب دینی دارای مراتب و مراحلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت نتیجه‌بخش بودن انجام این فریضه مورد تردید است.

مدیر حوزه علمیه بناب خیرخواهی را مهم‌ترین اصل در امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: فرد ناهی از منکر در ابتدا باید نسبت به رذیله بودن عمل فرد مقابل باور قلبی داشته باشد و هدفش اتمام حجت و تأثیرگذاری باشد، در نهایت می تواند نسبت به نهی از آن عمل منکر اقدامات لازم و مورد تأیید را انجام دهد.

وی توجه به اخلاق حسنه را لازمه عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر دانست و افزود: نگاهی به سیره بزرگان دینی نشان می دهد که اخلاق و مهرورزی در دعوت به آموز‌ه‌های دینی همواره مورد توجه بوده است، نبی اکرم(ص) و دیگر امامان معصوم(ع) در هر حال با اخلاق حسنه مردم را نسبت به ارزش‌ها دعوت کرده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین باقری بنابی با اشاره به سیره اخلاقی مرحوم مقدس اردبیلی و مرحوم شیخ محمد تقی بافقی گفت: آن دو عالم بزرگوار در انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر الگویی تمام عیار برای آحاد جامعه هستند، باید به این حقیقت مهم توجه داشت که هدف از انجام این فریضه دینی؛ مچ‌گیری نیست./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات