۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۵۴۴۸۷۵
حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی:

جریان نخبگانی محور اصلی حوزه تحولی و انقلابی است

مدیر عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه جریان نخبگی در حوزه تحولی و انقلابی جریان اصلی و اساسی است، گفت: حرکت حوزه بالاصاله حرکت به سمت نخبگی است؛ یعنی هر کس وارد حوزه می‌شود باید جهت حرکت، تحصیل و هدف و آرمان او نخبگی باشد.
حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی حجت الاسلام والمسلمین مصباح عاملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مصباح عاملی، مدیر عالی حوزه علمیه خراسان دوشنبه‌شب در آیین تجلیل از ممتازان مدارس علمیه خراسان شمالی، اظهار کرد: امام صادق (ع) درباره اهمیت علم‌آموزی می‌فرماید: «مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِی فِی مَلَکوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِیماً فَقِیلَ تَعَلَّمَ لِلَّهِ وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ».

وی افزود: با توجه به این حدیث اگرچه برگزاری مراسم تجلیل از ممتازان وظیفه است اما در تراز اهمیت علم و دانش و ممتازان نیست؛ زیرا هیچ تجلیل زمینی نمی‌تواند ظرفیت، گنجایش، ارزش و عظمت علم‌آموزی دینی را متجلی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با بیان اینکه در این راستا رهنمود این است که چشم ما به ملکوت باشد، تصریح کرد: باید نگاه ما به تراز یا ارزش‌گذاری باشد که در ملکوت برای این حرکت آسمانی و فعالیت الهی در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت حرکت نخبگانی در حوزه علمیه، گفت: نخبگی در حوزه انقلابی و تحولی موضوع اساسی، مهم و بنیادی بوده و باید بر روی آن کار شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی ادامه داد: باید نظام سازی و برنامه‌ریزی کرده و شاخص‌های آن را مشخص کنیم، ویژگی‌های نخبگانی که مدنظر حرکت انقلابی در نظام اسلامی است معین شود و بالاخره قرارگاه‌های تحولی که منجر به نخبگی می‌شود را به این سمت هدایت کنیم که کار بزرگ و سنگینی است؛ اما بسیار بابرکت است.

وی با بیان اینکه جریان نخبگی در حوزه تحولی و انقلابی جریان اصلی و اساسی است، خاطرنشان کرد: حرکت حوزه بالاصاله حرکت به سمت نخبگی است؛ یعنی هر کس وارد حوزه می‌شود باید فلش حرکت، تحصیل و هدف و آرمان او نخبگی باشد؛ والا آن‌گونه که باید و شاید نمی‌تواند در میدان‌هایی که وظیفه حوزه تحولی است پاسخگو باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی با تأکید بر اینکه البته عرصه‌های نخبگی مختلف و متفاوت است، اضافه کرد: نخبه تنها مجتهد نیست بلکه درمجموع حرکت در حوزه‌های علمیه نخبگانی است؛ زیرا اگر یک روحانی بخواهد چه در جامعه و چه در رابطه با نظام اسلامی و حکومت دینی و چه در عرصه بین‌الملل به‌صورت مناسب، مؤثر باشد باید نخبه باشد اما نخبگی عرصه‌های زیادی دارد که فقاهت، تدریس، تبلیغ، مدیریت و سایر عرصه‌ها را شامل می‌شود./9314//۲۰۳/خ

ارسال نظرات