۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۵۴۴۸۸۶
سخنگوی دولت در پاسخ به رسا مطرح کرد؛

چرایی کاهش بودجه نهادهای فرهنگی/ تلاش دولت رهایی مردم ازفشار گرانی و تورم است

نوبخت گفت: تمام تلاش اين است كه مردم زير فشار گرانی و تورم نباشند و می خواهيم همانند گذشته در برابر افزايش تورم و نرخ ارز مقاومت كنيم.
نوبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبری خود با اهالی رسانه كه در سالن كوثر  ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به اینكه هدف دولت كنترل بازار است و سعی داریم به كنترل تورم بپردازیم، اظهار داشت: تمام تلاش ما این است كه مردم زیر فشار گرانی و تورم نباشند و می خواهیم همانند گذشته در برابر افزایش تورم و نرخ ارز مقاومت كنیم.

وی ادامه داد: وظیفه ما ایجاد ثبات اقتصادی است، ما دوست نداریم ارزش ریال در برابر سایر ارزهای خارجی پایین بیاید، همچنین ما سعی داریم قیمت بنزین و سایر حامل های سوخت افزایش پیدا نكند.

سخنگوی دولت با اشاره به احتمال افزایش قیمت حامل های انرژی یادآور شد: مجلس از ما انتظار دارد كه قیمت حامل های انرژی را اصلاح كنیم، اینكه گفته می شود قیمت حامل های انرژی افزایش خواهد یافت فقط در حد گمانه زنی است و این موضوع قطعی نخواهد بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: براساس برنامه ششم توسعه دولت امكان افزایش قیمت حامل های انرژی را دارد زیرا از این طریق می تواند در آمدهای خود را به سقف ٤٨هزار میلیارد برساند و این در حالی است كه امروز محل این درآمد ٣٢هزار میلیارد تومان است

وی درباره اینكه منابع افزایش قیمت حامل های انرژی در چه مواردی مصرف خواهد شد، تصریح کرد: دولت از محل درآمد افزایش قیمت حامل های انرژی سعی دارد اشتغال و تولید را بهبود ببخشد، در واقع مبلغ ٧٥هزار میلیارد برای اشتغال سال آینده در نظر گرفته شده است كه تنها بخش كوچكی از آن توسط افزایش قیمت حامل های انرژی تامین خواهد شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: سال آینده هر رقمی از اصلاح قیمت ها را كه داشته باشیم حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان آن برای اشتغال و تولید و صادرات غیرنفتی و اصلاح بافت های فرسوده صرف خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص بودجه واحدهای تولیدی ادامه داد: ما بودجه را به ۱۲۶ هزار میلیارد تومان با کمک بخش غیر دولتی افزایش داده ایم و امسال قصد داریم که با اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان برای اشتغال هزینه کنیم.

نوبخت در خصوص افزایش قیمت تخم مرغ نیز تصریح كرد: تخم مرغ یك قیمت ثابت در طول آغاز سال داشته و در چهار ماه اخیر قیمت آن سیر نزولی پیدا كرده است، اما فراموش نكنید با توجه به کاهش تولیدات داخلی نه تنها قدرت صادرات را از دست دادیم بلکه در داخل دچار مشکل شدیم.

وی تصریح كرد: البته آنفولانزای فوق حاد پرندگان در حدود ٢٣ میلیون واحد تخم مرغ گذار را از بین برده است و این تنها به ایران مربوط نمی شود بلكه كشورهای اروپایی و آسیایی چون ژاپن و كره هم با این مشكل دست و پنجه نرم می كنند،تا به امروز  مجوز واردات حدود ١٩هزار تن مجوز واردات تخم مرغ صادر شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره قیمت تخم مرغ و برگشت آن به شرایط عادی گفت: قیمت این محصول به زودی به قیمت واقعی باز می گردد و ما در دولت تمام تلاش خود را برای رفاه بیشتر مردم به كار می گیریم.

 نوبخت توضیح داد: در این شرایط اهمیت موضوع تفكیك وزارت های بازرگانی و صنعت و معدن مطرح می شود و تقاضا داریم مجلس در این خصوص تصمیمات جدی را اتخاذ كند تا بتوانیم سیاست كنترل قیمت های دولت را عملی كنیم.

وی در خصوص بحث یارانه ها نیز تاکید کرد: همه باید از دولت انتظار ساماندهی موضوع یارانه ها را داشته باشند، خوشایند نیست كه برخی اعلام می كنند دولت می خواهد یارانه نیازمندان را قطع كند زیرا ما به دنبال ساماندهی این امر هستیم.

سخنگوی دولت در رابطه با حذف یارانه برخی افراد ابراز داشت: در این خصوص رییس سازمان آمار و دیوان محاسبات اسامی افراد و مدیرانی که حقوق بالای ۱۷ میلیون تومانی دارند و یارانه بگیر بوده اند را به دولت اعلام کردند و اسامی این افراد از لیست یارانه بگیران حذف شد.

نوبخت ادامه داد: این افراد موظف هستند تمام مبالغی كه به عنوان یارانه گرفته اند را به خزانه دولت بازگردانند و ضمنا جریمه نیز خواهند شد، از نظر ماافرادی که با درآمد بالا از یارانه ۴۵ هزار تومانی نمی گذرند شان مدیریت هم ندارند.

سخنگوی دولت درباره مالباختگان موسسات مالی نیز خاطرنشان كرد: ما در حال انجام كارهای این سپرده گذاران هستیم تا سپرده آنها پرداخت شود اما مردم نیز در این میان باید هوشیار باشند و به موسسات و شركت هایی كه سودهای غیرمعمول می دهند اعتماد نكنند.

نوبخت برای كمك دولت به مناطق زلزله زده نیز یادآور شد: ما برای كمك به مردم زلزله زده غرب تمام تلاش خود را به كار می گیریم و كانكس های كه امروز از سوی سایر ارگان ها به مردم زلزله زده داده می شود هزینه آن از سوی دولت پرداخت خواهد شد.

سخنگوی دولت در رابطه با گران شدن عوارض خروج از کشور نیز اظهار كرد: این امر برای بهبود وضعیت گردشگری كشور انجام شد، هرسال تا سقف ٨میلیارد دلار هزینه برای ارزهای نقد مسافران پرداخت می شود و همچنین برخی با چمدان های خود به كشور جنس وارد می كنند كه این امر تولید داخلی را با ضربه روبرو می كند و همه این مسائل باعث شد كه افزایش عوارض خروج از كشور در دستور كار دولت قرار گیرد.

نوبخت ادامه داد: البته فراموش نكنید كه برای دانشجویان خارج از كشور استثناهایی را در نظر گرفته ایم تا به آنها سخت گرفته نشود.

وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری رسا مبنی بر این که چرا بودجه فرهنگی كاهش پیدا كرده است، گفت: قرار دولت بر این است كه نهادهای غیردولتی گزارشی از عملكرد خود را به ما بدهند و براساس آن از ما بودجه دریافت كنند كه در این میان ٥٩نهاد فرهنگی را داریم.

رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت به نهادهای غیر دولتی که دولت را در رسیدن به هدفشان یاری می کنند کمک خواهد كرد و کمک به نهادهای فرهنگی وظیفه قانونی دولت است، اینگونه هم نیست که دولت بگوید نهادی که مخالف ما است را دچار مشکل می كنیم.

سخنگوی دولت در واکنش به اظهارات سخنگوی دستگاه قضا در خصوص درخواست های شنود دولت تصریح کرد: ما در دولت به دنبال شنود شهروندان نیستیم بلكه برای مقابله با تروریسم این پیشنهاد را داده ایم و از وزیر اطلاعات نیز خواستاریم در این خصوص توضیحات لازم را بدهند.

نوبخت ادامه داد: در پی این جریان رییس جمهور خواستار شدند كه نهادهای آموزشی دولتی وارد حیطه خصوصی مردم نشوند و به همین منظور ابلاغیه ای هم به تمام دستگاه ها و سازمان ها ارسال شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص كاهش بودجه حوزه های علمیه و حواشی آن نیز افزود: در رابطه با این موضوع كه طلاب ما در شرایط سختی زندگی می كنند شكی نیست اما آنها در كنار ردیف بودجه خود از جهات دیگر هم از دولت دریافتی دارند، ما هم قصد نداریم درب علم آموزی فقهی را تخته كنیم اما دولت هم باید ریز اقلام صرفه جویی و كاهش هزینه ها را در نظر بگیرد.

وی با اشاره به اختلاف نظر ایران و عربستان بر سر میزبانی بازی های فوتبال نیز اضافه كرد: مسائل مورد منازعه ما با عربستان فراتر از این ماجرا است زیرا آنها حامی اصلی تروریسم در منطقه هستند، البته دیپلمات های ما در حال بررسی این موضوع هستند و حتی امروز دیپلمات های كشور ما برای كمك به یمن هم اعلام آمادگی كردند.

نوبخت درباره طرح تحول سلامت و بیمه سلامت گفت: برای امسال ما در حدود چهار هزار میلیارد تومان را به طرح تحول سلامت اختصاص دادیم و سعی داریم تا پایان امسال هم تا حدود ١١٠درصد از بیمه سلامت را پرداخت كنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد پیاده سازی اقتصاد مقاومتی نیز تاكید كرد: ما باید منظور خود از اقتصاد مقاومتی را روشن كنیم، اقتصاد مقاومتی یعنی برخورداری مردم از مشاركت؛ این در حالی است كه این موضوع عملیاتی نشده است و امروز برای مثال در بخش مالیات ما این مشاركت را نداریم.

نوبخت در پایان برای كمك به بخش خصوصی نیز گفت: در سال گذشته دولت به بخش خصوصی ۱۷ هزار میلیارد تومان كمك كرد، ما در اصل قصد داریم با اختصاص تسهیلات و اعتبارات به بخش خصوصی کمک کنیم،  در این میان منابع ما تغییر نکرده و همان منابع گذشته است، با این وجود دولت با همه محدودیت های مالی می خواهد به بخش خصوصی کمک کند./٨١٦/پ۲۰۱/ق

ارسال نظرات