۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۵۴۵۲۳۸
آیت الله اعرافی تأکید کرد؛

ضرورت مراقبت از میراث علمی حوزه/ تمرکزگرایی در پژوهش کنار گذاشته شود

مدیر حوزه‌های علمیه بر مراقبت و محافظت از میراث و گنجینه عظیم علم و دانشی که از دل حوزه‌های علمیه برآمده است تأکید کرد.
 آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره پژوهشی علامه حلی(ره) که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به اهمیت توجه به سنن و روش پژوهشی حوزه های علمیه در طول تاریخ عنوان کرد: حوزه های علمیه در طول تاریخ در تولید علم و ترویج دانش های اسلامی خیر و برکت بسیار زیادی را نصیب جامعه کرده اند.

وی افزود: سنن و روش های گوناگونی در عرصه پژوهش حوزه های علمیه وجود داشته است که به سادگی نمی توان از کنار آنها عبور کرد بلکه می توان با پالایش و تغییر برخی از آنها، از این تجریه تاریخی که تولید کننده علم بوده است بهره برد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: حوزه علمیه افتخار می کند که همواره در طول تاریخ بنده خدا و پایبند به منطق و استدلال بوده و سینه گشاده ای برای استفاده از تجربیات دیگران با تکیه بر مباحث بنیادین داشته است.

وی مراقبت از میراث حوزه های علمیه را موضوعی مهم دانست و خاطرنشان کرد: ما میراث دار حوزه ای هستیم که در هر زمانی چهره های بزرگ آن قله های بزرگ علمی را به دست آورده اند و شیخ طوسی، علامه حلی، شیخ مفید، علامه طباطبایی، امام خمینی و آیت الله خوئی از این حوزه ها سر برآورده اند.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: ما امروز شاهد گنجینه عظیم علم و دانشی هستیم که از دل حوزه های علمیه برآمده و باید این میراث را مراقبت و محافظت کنیم و اگر تجربه و نکته جدیدی نیز وجود دارد، از آن نیز بهره بگیریم.

وی ادامه داد: روش های پژوهشی مانند مباحثه، گفت‌و‌گوی نقادانه استاد و شاگرد، تقریر، حاشیه نویسی، تدریس و تحصیل توأمان، مطالعات تکمیلی، گعده های علمی و سنت درس خارج از دیرباز در حوزه وجود داشته است که نشان دهنده توجه ویژه به پژوهش در حوزه های علمیه است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: حوزه علمیه قم دریچه اش به روی تجربیات جدید باز است و امروز حوزه از فناوری های نوین بهره می گیرد که این موضوع نشان دهنده این است که حوزه علمیه در برابر تجربیات جدید بسته برخورد نمی کند.

وی افزود: فقاهت جامع در دین نیازمند فرهنگ پژوهش و تحقیق است و جشنواره علامه حلی رسالتش این است که این فرهنگ سازی را انجام دهد.

آیت الله اعرافی ابراز کرد: فقاهت امروز در دنیای جدید باید در همه قلمروهای مورد نیاز جامعه ورود کرده و با توسعه مرزهای خود جوابگوی دنیای امروز باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهم در حوزه پژوهش این است که تمرکز گرایی باید کنار گذاشته شود تا در همه جا فقیه، فیلسوف و متکلم که ارکان علم و فقاهت محسوب می شوند، وجود داشته باشد./872/پ۲۰۲/ی 

ارسال نظرات