۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۵۴۵۳۴۴
رجبی دوانی در گفت‌و‌گو با رسا تبیین کرد؛

خواص بی بصیرت و لغزش در بزنگاه های تاریخی/ مقابله با حاکمیت حق وجه اشتراک فتنه های تاریخ اسلام

پژوهشگر تاریخ اسلام مقابله با حاکمیت حق را وجه اشتراک فتنه ها در تاریخ اسلام دانست و گفت: تاریخ نشان داده است که وقتی حق و حاکمیت الهی برقرار می شود، دشمنان در برابرش می ایستند.
دکتر رجبی دوانی

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، فتنه سال 88 که با هدایت آمریکا، انگلیس و اسرائیل و سرویس های جاسوسی آنها و به وسیله فتنه گران و عوامل داخلی دشمن به وقوع پیوست، بیش از 8 ماه کشور را در بحرانی فرو برد که نتیجه آن وارد شدن خدشه به وجهه نظام اسلامی در سطح منطقه و جهان، خسارات مالی فراوان به اماکن عمومی و بیت المال و به وجود آوردن مشکلات امنیتی در برخی شهرهای کشور  بود.

طمع به براندازی و تغییر ساختار نظام اسلامی در سایه برنامه ریزی های تمام عیار دشمنان قسم خورده انقلاب و عوامل داخلی آنها موضوعی بود که در 8 ماه فتنه انگیزی فتنه گران به وضوح قابل مشاهده بود و این فتنه پیچیده آمریکایی- انگلیسی- اسرائیلی سرانجام با تدابیر حکمیانه و رهبری الهی رهبر انقلاب و بصیرت مثال زدنی مردم انقلابی ایران اسلامی به شکست انجامید و مردم بصیر ایران اسلامی با رقم زدن حماسه نهم دی ماه، خط بطلانی بر توطئه و فتنه انگیزی دشمنان کشیدند و تیر خلاص را بر پیکره فتنه زدند.

به منظور تبار شناسی تاریخی فتنه در طول تاریخ اسلام و بررسی زمینه های شکل گیری فتنه سال 88، با دکتر محمدحسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام هم سخن شده ایم که حاصل آن در ادامه می آید.

مقابله با حاکمیت حق؛ وجه اشتراک فتنه ها در تاریخ اسلام

رسا- در ابتدا اشاره ای به مفهوم شناسی فتنه در آیات، روایت و مصادر تاریخی داشته باشید.

فتنه به معانی گوناگونی آمده و یک معنای آن در قرآن، ابتلا و امتحان است که خدا در این ارتباط می فرماید « أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ» «آیا مردم پنداشتند به صرف آنکه گفتند ایمان آوردیم آنها را مورد امتحان قرار نمی  دهیم؟» در اینجا  فتنه معنای امتحان دارد اما مفهوم دیگری هم به عنوان ایجاد تفرقه و آشوب در بین مؤمنان هم ذکر شده است که در آیات قرآن آمده است: « الفتنة أشدّ من القتل » و این آیه به این معنای ایجاد دودستگی، تفرقه و به هم زدن اوضاع و احوال مسلمانان است.

این معنا از فتنه را ما در آیات قرآنی داریم و در موارد متعددی در عهد رسول الله(ص) و در دوره خلافت امیرمؤمنان(ع) به این معنا با آن مواجه هستیم.

رسا- وجه اشتراک فتنه هایی که از صدر اسلام تا کنون وجود داشته است را در چه چیز می دانید؟

با نگاهی به علل و زمینه های پیدایش چنین فتنه هایی، می بینیم که هر موقع جبهه حق بر جامعه حاکمیت پیدا کرده و رهبران الهی و حاکمیتی مشروع بر سرکار می آیند، این حکومت ها با فتنه هایی مواجه می شوند و منافقان و افراد و جریان هایی که منافع خود را با حاکمیت حق از دست داده اند در برابر این حکومت و حاکمیت حق ایستاده و فتنه انگیزی می کنند.

یعنی این افراد با روشی منافقانه باعث ایجاد فتنه می شوند و در واقع وجه اشتراک فتنه ها در طول تاریخ، وجود حکومت حق است و اگر این حکومت از بین برود یا به انحراف کشیده شود می بینیم که از این نوع فتنه انگیزی ها و جریان های منافقان خبری نیست.

اگر به تاریخ صدر اسلام نیز دقت کنیم این موضوع را به وضوح مشاهده می کنیم که تا وقتی پیامبر اسلام (ص) دولت حق را تشکیل داده و در قید حیات بودند، جریان نفاق بر ضد این دولت حق مرتباً فتنه انگیزی می کرد اما بعد از رحلت پیامبر(ص) که خلافت غصب می شود می بینیم که در آن 25 سال غصب خلافت فتنه ای رخ نمی دهد و انگار جریان نفاق گم می شود ولی وقتی امیرمؤمنان(ع) بعد از 25 سال به خلافت می رسد، مجدداً فتنه ها به وقوع می پیوندد و جریان های نفاق جدید ایجاد می شود.

ناکثین انقلاب در فتنه 88 به میدان آمدند

رسا ـ اگر بخواهیم فتنه 88 را با فتنه های صدر اسلام تطبیق دهیم، این فتنه با کدام یک از آن فتنه ها قابل تطبیق است؟

فتنه 88 دقیقاً می تواند منطبق بر فتنه ناکثان یعنی پیمان شکنان در عهد خلاف مولای متقیان امیرمؤمنان(ع) باشد چراکه انگیزه سران فتنه در هر دو مقطع، رسیدن به قدرت و بر نتابیدن حاکمیت ولایت بود و انتظاراتی که برای دنیای خود در نظر داشتند را با حاکمیت امیرمؤمنان(ع) در آن زمان و در فتنه 88 نیز با حاکمیت ولایت فقیه تأمین شده نمی دیدند و لذا در برابر این حکومت ها موضع گرفتند.

نکته جالب این که سران هر دو فتنه از افراد باسابقه و دارای موقعیت های مهم در زمان پیش از فتنه خود بوده اند یعنی می بینیم طلحه و زبیری که فتنه جمل را پدید می آوردند از چهره های سرشناس دوران نبی اکرم(ص) بودند، سوابق درخشانی داشتند اما وقتی که آمال و آرزوها و منافعی را که مدنظر داشتند در حاکمیت امیرمؤمنان(ع) بر باد رفته دیدند و حضرت حاضر نشد به این افراد باج بدهد، می بینیم با بهانه کردن خون خواهی عثمان وارد عمل می شوند و فتنه را پدید می آورند.

در سال 88 هم دیدیم چهره هایی که بعضاً رییس جمهور، نخست وزیر، و رییس مجلس دوران پیش بودند و سوابق عملکرد خوبی چه در دوران انقلاب و چه در دوران حضرت امام (ره) داشتند به سبب اینکه با ولایت زاویه پیدا کرده بودند و مطامعشان تأمین نمی شد بابهانه کردن انتخابات فتنه ای به پا کردند که در حقیقت اصل نظام و ولایت را نشانه رفته بودند، از این حیث کاملاً این دو فتنه با هم تشابه و تطابق دارند.

خواص بی بصیرت و لغزش در بزنگاه های تاریخی

رسا- موضوعی که در تاریخ اسلام با آن مواجه بوده ایم این است که برخی از خواص در بزنگاه های تاریخی دچار لغزش شده اند و در فتنه 88 نیز این موضوع نمود فراوانی داشت، شما علت این لغزش را چه می دانید؟

برخی از نخبگان و خواص به سبب دیدگاهی که نسبت به یک موضوع خاص دارند و حاضر نیستند آن را تغییر دهند در بزنگاه ها و فتنه ها به گونه ای عمل کنند که مصالح جبهه حق لحاظ نشود و آب به آسیاب دشمن بریزند.

 ما در فتنه 88 برخی از نخبگان و سرشناسان را سراغ داریم که می دانستند انتخابات سالم است و سران فتنه دروغ می گویند اما چون از رییس جمهور وقت خشنود نبودند و او را نمی خواستند، سکوت کردند و با سکوت خود در حقیقت آب به آسیاب سران فتنه و دشمن ریختند چراکه فکر می کردند اگر در این ارتباط موضع بگیرند و بخواهند خیانت سران فتنه را افشا کنند، به نفع رییس جمهوری تمام می شود که آنها او را نمی خواهند، این بخشی از خواص هستند که به این دلیل سکوتشان باعث تقویت فتنه گران شد.

برخی نیز به سبب بی بصیرتی و عدم تحلیل درست دچار لغزش شدند، یعنی فریب شعارها و سخنان دروغین سران فتنه و همچنین فریب سوابق درخشان و خوب آنها را خورده بودند یعنی به جای اینکه ببینند این موضع گیری ها چگونه اصل نظام را لطمه می زند و دشمنان قسم خورده نظام در خارج و خائنین داخلی را شاد کرده و در آنها امید به محو نظام را ایجاد کرده است، به خاطر سوابقی که این افراد و دید مثبتی که در گذشته نسبت به آنها داشتند، جلوی فهم حقایق را می گرفت.

در جریان جنگ نهروان، یکی از اصحاب حضرت امیرمؤمنان(ع) خدمت ایشان رسید که او تحت تأثیر ظاهر مقدس و سوابق خوب و زاهدانه و از روی ایمان بسیاری از خوارج قرار گرفته بود به خصوص که شاهد مجاهدت آنها پیش از آن در رکاب امیرمؤمنان(ع) در صفین هم بوده است لذا با خود اندیشید که آیا می شود این افراد با سوابق درخشانشان جنگید؟

در حقیقت افرادی که به نظر او با اخلاص در مساجد نماز می خواندند و فعالیت های مهمی داشتند، قاریان قرآن بودند در مقابل امیرمؤمنان(ع) قرار داشتند و آن حضرت با علم امامت خود فکر و تردید او را متوجه شد و به او فرمود ظاهر افراد و سوابقشان تو را فریب ندهد، بلکه ببین حق کجاست و از حق پیروی کن.

ما متأسفانه در جریان فتنه گروهی را مشاهده می کنیم که توجه به این نکته نداشتند که حق کجاست بلکه سوابق سران فتنه و ارادتی که از گذشته به آنها داشتند باعث شده بود که نتوانند حق را تشخیص دهند.

از سوی دیگر ما در فتنه 88 گروهی از خواص را هم داریم که خود در حقیقت به خیانت کشیده شده بودند، یعنی در واقع از سران فتنه به عنوان کسانی که می توانند باعث دگرگونی نظام و از بین رفتن خط ولایت باشند حمایت می کردند.

ما در عهد امیر مؤمنان (ع) اشعث بن قیس را داریم که مانند این افراد است چراکه او به خوبی می دانست امیرمؤمنان(ع) حق و معاویه باطل است اما چون حضرت را نمی خواهد و معاویه و غلبه او بر امیرمؤمنان را ترجیح می دهد؛ لذا وقتی قرآن به نیزه می رود، عالمانه و آگاهانه نه به دلیل اینکه فریب حیله عمر و عاص را خورده باشد بلکه برای اینکه به امیرمؤمنان ضربه بزند، این موضوع را بهانه و جنگ را متوقف کرد و در نهایت نیز ضربه خود را نیز وارد کرد.

رهبری حکیمانه ولی فقیه و بصیرت مردم؛ رمز شکست فتنه

رسا ـ ما در جریان فتنه 88 می بینیم که انسجام عجیبی بین جریان نفاق داخلی و کفر خارجی به وجود آمد و تدارک فراوانی از سوی آنها صورت گرفت تا به بهانه انتخابات نظام را دچار براندازی کنند؛ با توجه به نقشه دقیق دشمن به نظر شما چه عواملی سبب شکست این نقشه ها شد؟

بنده یکی از دلایل اصلی شکست توطئه های دشمن را حقیقت انقلاب و نظام مقدس مقدس ولایی خودمان می دانم.

این خون های پاکی که در راه برقراری نظام مقدس ریخته شد و پدران و مادران شهدا که هنوز در بین ما حضور دارند در پیشگاه خدا ارج و قربی بسیار بلند دارند که خداوند به حرمت آنها خطر را از نظام دفع کرد.

علت دیگر رهبری بسیار مدبرانه، هوشمندانه و از روی اخلاص رهبر معظم انقلاب بود که  یقین دارم تأییدات و راهنمایی حضرت امام عصر(عج) موجب شد در این وضعیت بسیار خطیر و در موقعیتی که برخی از خواص با سوابق طولانی و سابقه بسیار قابل توجه که با خود رهبر انقلاب داشتند اما در این فتنه طرف سران فتنه را گرفتند و بسیاری از علما و برزگان که انتظار می رفت که به عمق و کنه مسأله واقف شوند و به میدان بیایند اما نیامدند، رهبر معظم انقلاب یک تنه در این عرصه ایستادند؛ بر این باور هستم که امام زمان(عج) راهنمای ایشان بود.

عامل سوم که بسیار اهمیت دارد، بصیرت فوق العاده توده های مردم بود، بصیرتی که بسیاری از خواص ما فاقد آن بودند و مردم ما با درک عمیق و فهم صحیح نسبت به مسائل به وجود آمده، توانستند توطئه های دشمن و خیانت سران فتنه را خنثی کنند.

اگر چه بسیاری از این مردم ناشناخته هستند و شرم دارم و اهانت می دانم به ساحت چنین مردم بصیری که آنها را عوام بدانند و افراد سرشناس را خواص تلقی کنند؛ اما از باب اینکه بسیاری از مردم مثل خواص شناخته شده نبودند، در این امتحان بزرگ توانستند حماسه ای بیافرینند که موجب سرافرازی نظام مقدس ما و بالاتر از آن مذهب حقه شیعه و کوری چشم دشمنان خارجی و داخلی شدند اگرچه آنها از نظر علم و اطلاع نسبت به بسیاری از خواص در سطح پایینی قرار داشتند اما دارای بصیرتی بودند که توانستند حق را به درستی تشخیص دهند و در جبهه حق باقی بمانند برخلاف بسیاری از خواص که در این ارتباط کارنامه منفی و غیر قابل قبولی از خود باقی گذاشتند.

رسا- حماسه ۹دی تیر خلاص فتنه بود و بساط فتنه انگیزی را از بین برد، پیام های این حماسه برای نسل دوم و سوم و همچنین نسل آینده انقلاب را چه چیز می دانید؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردم؛ تاریخ نشان داده است که وقتی حق و حاکمیت الهی و مشروع ـ از منظر اعتقادی نه سیاسی ـ برقرار می شود، این دشمنان در برابرش وجود دارند و هر از چندگاهی سر بر می آورند یعنی ما فکر نکنیم که فتنه 88 که به لطف الهی و با حماسه الهی در هم پیچیده شد پایان کار است، تا وقتی حکومت حق برقرار است - که ان شاالله این حکومت حق ما تا ظهور امام زمان(عج) برقرار باشد- باید مراقب باشیم که باز فتنه پدید می آید و با درس گرفتن از حوادث گذشته و عبرت آموختن از این فتنه ها بتوانیم در صورت بروز فتنه های جدید چنان عمل کنیم که اولاً در پیشگاه خداوند سرافراز باشیم و خشنودی حضرت حق و اولیای دین را به دست آورده باشیم ثانیاً توطئه فتنه گران را خنثی کنیم و نگذاریم آنچه که برای امیرمؤمنان چه بعد از رحلت پیامبر(ص) با فتنه سقیفه به وجود آمد و چه در دوران خلافتش که فتنه های متعددی رخ داد و حاکمیت مولای متقیان(ع) را به شدت آسیب رساند، برای ما تکرار شود.

رسا ـ ممنون که وقت خود را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید، اگر نکته پایانی دارید بفرمایید.

در پایان درود می فرستم به غیرت و بصیرت فوق العاده مردم شریف ایران و افتخار می کنم که یک قطره کوچک از اقیانوس بی کران این مردمی هستم که امام راحل(ره) در وصیت نامه خود فرمودند از مسلمانان صدر اسلام و اصحاب رسول الله(ص) و مردم حجاز و عراق در عهد امیرمؤمنان(ع) برتر هستند و همچنین درود می فرستیم بر ارواح پاک شهدای مظلوم فتنه سال 88 که حدود 30 نفر از بهترین جوانان و نیروهای انقلاب در این فتنه که گناه آن متوجه سران خائن فتنه است به شهادت رسیدند و مظلومیت این ها به گونه ای بود که حتی بسیاری از مردم در کشور هم متوجه این قضیه نشدند که سران خائن فتنه با ساختن شهدای دروغین و برگزاری مراسم بزرگداشت برای آنها چه هزینه های زیادی را به کشور تحمیل نکردند./872/گ۴۰۳/ق

ارسال نظرات