۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۵۴۵۶۰۱

تکرار تراژدی مسلمانان روهینگیا در هند

دولت هند در نظر دارد اولین پیش‌نویس لیست اسامی شهروندان ایالت آسام در شمال شرقی هند و در همسایگی کشور بنگلادش را آغاز کند.
هند

به گزارش خبرگزاری رسا، هند پس از دهه‌ها بحث و کشمکش، در حال تهیه اولین پیش‌نویس لیست اسامی شهروندان ایالت آسام در شمال شرقی هند و در همسایگی کشور بنگلادش است.

به گفته دولت هند، این پیشنویس که امشب منتشر خواهد شد، برای شناسایی و اخراج مهاجران غیرقانونی به کار خواهد رفت.

اما فعالان حقوق بشری هشدار می‌دهند که در نتیجه این طرح صدها هزار مسلمان ایالت آسام ممکن است مهاجر غیرقانونی شناخته شده و در این پروسه بی‌خانمان شوند.

حسین احمد مدنی، مسلمان ۲۵ ساله اهل روستایی دورافتاده در آسام می‌گوید: نگرانم که خانواده من در لیست نباشند. من یک شهروند هندی هستم، پدرم در اینجا معلم مدرسه است، پدربزرگم هم کارت شناسایی ملی دارد اما من نگرانم.

وی افزود: افراد زیادی از روستای ما بعد از کشمکش‌های فراوان در دیوان عالی، نتوانستند شهروندی خود را ثابت کنند. جو ترس و وحشت در جامعه ما شدت گرفته و کسی نمی‌داند که آیا خواهد ماند یا به عنوان مهاجر بنگلادشی از محل زندگی‌اش اخراج خواهد شد.

از زمان جدا شدن بنگلادش از هند در سال ۱۹۴۷، ایالت آسام محل تنش‌ و درگیری میان هندی‌ها و مسلمانان بنگالی زبان بوده است.

در سال ۱۹۸۳، بیش از ۲ هزار مسلمان بنگالی زبان، به اتهام مهاجر غیرقانونی بودن در ایالت آسام کشته شدند و در سال‌های اخیر نیز هزاران نفر از آنان در اردوگاه‌های آسام بازداشت شده‌اند.

مسلمانان آسام که ۴۰ درصد جمعیت این ایالت را تشکیل می‌دهند همچنان به تلاش خود برای پاک کردن برچسب «نفوذی» ادامه می‌دادند که طرح دولت برای تهیه لیست شهروندان آسام سبب نگرانی شدید آن‌ها شده است.

دولت هند ادعا کرده که این طرح در راستای مدیریت مرزی با همکاری بنگلادش انجام می‌شود اما دولت بنگلادش هرگونه گفت‌وگو با مقامات هندی درباره خروج این مهاجران را تکذیب کرده است.

این در حالی است که بنگلادش در سوی دیگر مرزها، همچنان با بحران اسکان مسلمانان روهینگیا که از سوی دولت و بوداییان افراطی میانمار نیز مهاجران غیرقانونی بنگالی می‌خوانند و به ضرب خشونت و کشتار از میانمار فرار کرده و در نقاط مرزی بنگلادش سکنی گزیده‌اند، دست و پنجه نرم می‌کند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات