۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۵۴۵۹۸۷
حجت الاسلام روحانی مطرح کرد؛

ویژگی‌هایی که قائم مقامی منتظری را به چالش کشید

رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی گفت: وابستگی به دیگران، عدم استقلال، عمل سلیقه‌ای به دستوران اسلامی و عدم پذیرش نظرات و دیدگاه‌های مخالفان خود، از جمله ویژگی‌هایی بود که به آقای منتظری آسیب رساند.
سید حمید روحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حمید روحانی، رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران،ر سلسله نشست‌های دهه بصیرت که با موضوع منتظری در آیینه تاریخ در مسجد امام حسن عسکری(ع) پردیسان برگزار شد، بیان داشت: تاریخ جمهوری اسلامی ایران فراز و نشیبهای متعددی بر خود دیده است، در تاریخ جمهوری اسلامی ایران دو گروه قدرت‌طلبان و ساده‌لوحان بیشترین آسیب را بر کشور زدهاند.

وی با بیان این که جاهطلبان و فرصتطلبان از هیچ ترفندی برای رسیدن به قدرت و شهرت فروگذار نمیکنند، ابراز داشت: از روزی که پیامبر اکرم(ص) رحلت کردند تا به امروز، این گروه با شیوهها و شگردهای مختلفی تلاش کردهاند از اسلام سوء استفاده کرده و از آن به عنوان ابزاری در راستای به قدرت رسیدن خود بهرهبرداری کنند.

رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: مسأله سادهاندیشی و ساده لوحی خواص و مسؤولان عامل دیگری است که ضربههای جبران ناپذیری بر پیکره نظام اسلامی ایران وارد کرده است، ساده اندیشان و زودباوران در جریان جنگ صفین جنایتی کردند که مسلمانان تا به امروز آسیبهای آن را متحمل شدهاند.

قدرت‌طلبان و ساده‌لوحان ضربه‌های بزرگی بر انقلاب زدند

حجت الاسلام روحانی عنوان کرد: اگر در آن مقطع این سادهاندیشان بازیگر صحنه نمیشدند و فریب معاویه و عمروعاص را نمیخوردند، امیرمؤمنان علی(ع) بر آنها پیروز میشد و ما امروزه گرفتار انسانهای فریبکار در سراسر جهان نمیبودیم.

وی با بیان این که ضربهای که سادهلوحان به اسلام زدند از ضربه قدرتطلبان بیشتر بود، گفت: انسانهای قدرتطلب و سادهاندیش در طول تاریخ وجود داشته و تا روز قیامت هم وجود خواهند داشت، در دوران پیروزی انقلاب، همین دو دسته بودند که وارد صحنه سیاست کشور شدند و تلاش کردند قدرت و سیاست را در اختیار بگیرند، تا آن که ضربههای بزرگی بر انقلاب زدند، هیچ یک از افرادی که همراه امام راحل از پاریس به ایران آمدند، راه امام و تفکر امام را باور نداشتند.

حجت الاسلام روحانی تصریح کرد: ما در نجف شاهد بودهایم که وقتی امام راحل طرح حکومت اسلامی را در سال 1948 مطرح کردند، از همه خواستند تا در جهت تدوین این طرح تحقیق، مطالعه و برنامهریزی کنند، ولی فاسدان به هر نحوی تلاش میکردند خود را معاون، نماینده و سخنگوی امام معرفی کنند اما در رابطه با طرح ایشان کوچکترین عکسالعملی از خود بروز نمیدادند.

وی عنوان کرد: بنیصدر در نشریه خبرنامه، ابراهیم یزدی در نشریه پیام مجاهد و اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان که به طور مستقیم زیر نظر صادق طباطبایی و غیر مستقیم زیر نظر قطبزاده اداره میشد، هیچ گاه سخنی از حکومت اسلامی به میان نیاوردند و حتی حاضر نبودند این واژه را بر قلم بیاورند.

همه مسؤولان کشور بر ساده‌لوحی آقای منتظری اذعان داشتند

رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران گفت: فرصتطلبان برای رسیدن به قدرت سر و پا نمیشناختند، از این رو زمانی که متوجه شدند راه رسیدن به قدرت همراهی با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است، به ظاهر از ایشان پیروی کردند، غربگراها، غربزدهها و لیبرالیستهای جاه طلب، راه متفاوتی با حضرت امام خمینی(ره) داشتند، به همین سبب هیچ گاه نمیتوانستند ادامه دهنده راه امام راحل باشند.  

حجت الاسلام روحانی ابراز داشت: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با اعتماد به این که آنها تغییر کردهاند و راه انقلاب و ارزشهای انقلاب را پذیرفتهاند، با تأکید بر این که روحانیت وارد فعالیتهای اجرایی نشود، مسیر را برای آنها باز کردند.

وی با اشاره به آفات سادهلوحی در میان برخی از مسؤولان کشور، خاطرنشان کرد: آقای منتظری شخص سادهلوحی بود و همه مسؤولان بر این امر اذعان داشتند.

رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران با طرح پرسشی مبنی بر این که چرا برخی علیرغم مطلع بودن از سادهلوحی آقای منتظری به دنبال قائم مقامی رهبری برای وی بودند، تصریح کرد: گروه اول کسانی بودند که با حیلهها و نیرنگهای خود موفق نشده بودند تفکر امام را در اختیار بگیرند، از این جهت آنها زمانی که امام راحل را فردی نفوذ ناپذیر دیدند، به سراغ آقای منتظری رفتند.

وی اضافه کرد: آنها احساس کردند، بعد از حضرت امام خمینی(ره) منتظری گزینه مناسبی است که میتواند در مشتشان باشد تا در ظاهر او را رهبر کشور معرفی کنند اما در حقیقت، خود در پشت صحنه حکومت کنند.

ویژگیهایی که قائم مقامی آقای منتظری را به چالش کشید

حجت الاسلام روحانی با بیان این که گروه دوم کسانی بودند که چشم طمع به کشور داشتند، عنوان کرد: این گروه زمانی که دیدند آقای منتظری به عنوان قائم مقام رهبری معرفی شد، بسیار امیدوار شدند تا در آینده توسط وی بتوانند بر اصل نظام اسلامی ایران چیره شوند.

وی با تأکید بر این که چند ویژگی آقای منتظری، قائم مقامی او را به چالش کشید، گفت: وابستگی به دیگران، عدم استقلال، عمل سلیقهای به دستوران اسلامی و عدم پذیرش نظرات و دیدگاههای مخالفان خود، از جمله ویژگیهایی بود که به آقای منتظری آسیب رساند و وی را منحرف ساخت، ظاهر آقای منتظری نشان نمیداد که قدرت مسأله مهمی برایش باشد، اما برخلاف ظاهرش اسیر نفسانیات شده بود.   

وی ادامه داد: آقای منتظری در دوران قائم مقامی خود سه جلد کتاب حجیم در اثبات ولایت مطلقه فقیه نگاشت، ولی به محض آن که از قدرت خلع شد، به یکباره نظرش تغییر یافت و گفت که ولیفقیه جز نظارت بر امور حق دیگری در نظام اسلامی ندارد و حتی یک جلد کتاب نیز برای اثبات عقیده ثانویه خود ارایه نکرد.

حجت الاسلام روحانی ابراز داشت: تبعیت از نفسانیت، سادهلوحی و بیتوجهی به مبانی اسلامی در نهایت آقای منتظری را به انسانی مخالف با امام راحل تبدیل کرد، به همین علت نامههای اهانتآمیزی که مینوشت شدت گرفت، آقای منتظری با تأثیرپذیری از منافقین و جاسوسان حاکم بر بیت خود، در نامههای خود به دروغ پردازی و شایعهسازی علیه انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دست میزد.

امام راحل شخصیتی خود رأی نبود و به دیدگاه دیگران احترام میگذاشت

رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران با بیان این که حضرت امام خمینی(ره) انسانی خود رأی نبود و به دیدگاههای دیگران نیز احترام میگذاشت، تصریح کرد: زمانی که اکثریت اعضای شورای انقلاب آقای منتظری را به عنوان قائم مقام رهبری انقلاب معرفی کردند، امام راحل نظر خود را بر آنها تحمیل نکرده و نظر این شورا را پذیرفتند.

حجت الاسلام روحانی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران امروزه نیز دچار انسانهای جاهطلب، خودخواه و قدرتطلب شده است، عنوان کرد: ریشه اندیشه این انسانها یا وابسته به گروههای لیبرالیستی و غربگرا است یا آن که تلاش دارند نظام اسلامی ایران را از هستی ساقط کنند.

وی گفت: یکی از رسالتهای امام راحل این بود که توانسته بودند ملت ایران را از آن ذلت، سرخوردگی و بیهویتی دوران پیش از انقلاب نجات داده و به ملتی روشنفکر، مقتدر و الگو تبدیل کنند اما مسؤولان قدرتطلب و خودخواه فعالیتهای هستهای را به کلی نابود کردند و حیثیت ایرانی را در جهان برباد دادند.

رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی ایران اظهار داشت: یکی از سیاستهای که این دولت پیش گرفت، آن بود که سعی کرد با واژههایی همچون بیسواد، بیشناسنامه و دنیا ندیده ملت ایران را تحقیر کند، آنها را از مسائل سیاسی دور کرده و از نتیجه مذاکرات بیخبر نگه دارد.

 وی ابراز داشت: کار به جایی رسیده است که مردم توان خرید مایحتاج خود را ندارند اما مسؤولان حقوقهای نجومی میگیرند و مسؤولان آنها را ذخایر کشور معرفی میکند، در شرایط امروز بر روحانیت واجب است حقایق را به مردم بیان کرده و روشنگری کند./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات