۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۳
کد خبر: ۵۴۶۰۹۷
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

هویت تبریز با دیپلماسی فرهنگی ایران پیوند تاریخی دارد

صالحی با بیان این‌که رویداد ۲۰۱۸ حکم سفیر فرهنگ و ادب ایران به دنیا را خواهد داشت، گفت: هویت تبریز با دیپلماسی فرهنگی و هنری ایران پیوند تاریخی داشته است.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پنجشنبه شب در مراسم آغاز رویداد «تبریز ۲۰۱۸» که در تالار پتروشیمی تبریز با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی و سفرای برخی از کشورهای اسلامی همراه بود، اظهار داشت: رویداد 2018 حکم سفیر فرهنگ و ادب ایران به دنیا را خواهد داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی گفت: فرصت تبریز ۲۰۱۸ این امکان را می دهد تا همه با هم از مزیت های تبریز و آذربایجان در جهت توسعه منطقه و کشور استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که فرهنگ منطقه آذربایجان به واسطه این رویداد مهم بین المللی به آن سوی مرزها معرفی خواهد شد، خاطرنشان کرد: تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شد که نمادی اسلامی بوده و در تاریخ به عنوان نخستین پایتخت جهان تشیع شناخته می شود.

صالحی با اشاره به این‌که هویت تبریز با دیپلماسی فرهنگی و هنری ایران پیوند تاریخی داشته است، گفت: تبریز نگین و چشم و چراغ ایران است و آذربایجان در طول تاریخ توانسته ترکیب موفقی از وحدت دین، ملیت و قومیت را به نمایش بگذارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که سابقه درخشان تبریز در عرصه‌های بین المللی به واسطه مکاتب هنری این دیار شناخته شده است، افزود: آذربایجان قرن‌هاست که ویترین ایران در منطقه بوده و توانسته فرهنگ ایرانی، اسلامی و شیعی را به کشورهای جهان انتقال دهد.

صالحی رویداد تبریز 2018 را فرصتی مغتنم برای انتقال فرهنگی ایران زمین به آن سوی مرزها دانست و تصریح کرد: وحدت و انسجام ملیت، مذهب، زبان و قومیت با همیت و تعصب در استان آذربایجان‌شرقی نهفته است، این ویژگی مهم تجربه‌ای موفق از همزیستی جامع و کامل و الگویی در عرصه بین الملل است.

وی با تأکید بر این‌که ایران زمین وام‌دار پل ارتباطی و فرهنگی خود یعنی تبریز است، افزود: در هیچ کجای جهان نمونه‌ای چون مقبره‌الشعرا نداریم که صدها شاعر و ادیب همچون استاد شهریار را در خود جای داده باشد.

صالحی با اشاره به این‌که مکاتب هنری فعال و خلاق تبریز نام این دیار را جاودان کرده است، گفت: هنرهای موسیقی، نگارگری و فرش‌بافی تبریز به قدری ارزشمند و اثرگذار بوده و هستند که مفاخر این دیار در کشورهای مختلف جهان شناخته شده‌اند./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات