۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰
کد خبر: ۵۴۶۱۷۵
صالحی:

نگاه کمیته امدادی به فرهنگ و هنر مذموم است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که باید به سمت فرهنگ مردمی حرکت کنیم، گفت: زمانی که دولت‌ها در این عرصه هزینه می کنند، نظر خود را تحمیل می کنند و این مطلوب فرهنگ یک جامعه نیست.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه شب در نشست صمیمی با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه منطقه ارسباران اظهار داشت: این خطه از دیار آذربایجان همواره در طول تاریخ نام آوران بسیاری داشته و دارد.

وی با بیان این‌که ارسباران به غیرت و شجاعت شهره عام و خاص است، خاطرنشان کرد: ستارخان یکی از نمادهای غیرت ایرانی است و نسل‌ها از او درس وطن خواهی و بیگانه ستیزی را آموخته اند.

صالحی ادامه داد: حکیم و عارف ابوالقاسم نباتی یکی نوادر ادبی ایران زمین بوده و شیخ شهاب الدین اهری عارف بنام این دیار است که هر یک در جایگاه خود حق بزرگی در تاریخ آذربایجان و ایران دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که توجه به خلاقیت های رو به گسترش استان های کشور یکی از اولویت های مهم وزارتخانه است، اظهار داشت: ایران تنها تهران نیست، از این رو با رویکردی جدید به سمت خلاقیت های بومی مناطق توجه خواهد شد.

وی با بیان این‌که منابع فرهنگی استان ها بسیار اندک بوده اما همان مقدار نیز به سمت شهرستان ها گسیل داده خواهد شد، گفت: با توجه به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 میلادی،  اجرای بسیاری از رویدادهای ملی و بین المللی وزارت ارشاد به تبریز منتقل خواهد شد.

صالحی تصریح کرد: این‌که همه استان‌ها همه کاره در همه عرصه‌ها باشند، مطلوب نظر نیست، بهتر است به سمت ظهور قطب های فرهنگی و هنری در نقاط مختلف کشور حرکت کنیم، با این تعریف خواهیم توانست حمایت و برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تعالی موضوعات مختلف هنری داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر تهیه بانک اطلاعاتی فعالان و نخبگان فرهنگی و هنری مناطق مختلف کشور گفت: نکوداشت مفاخر استان‌ها، توجه به مردمی‌بودن عرصه فرهنگ و هنر، نقش‌آفرینی به عنوان ناظر و سیاست‌گذار، گسترش تعاملات فرهنگی و بومی‌گرایی از جمله سیاست های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی دولتی‌اندیشیدن و دولتی عمل کردن در حوزه فرهنگ و هنر را مغایر با نتیجه‌بخش بودن این عرصه دانست و گفت: نباید به عرصه فرهنگ و هنر سودجویانه نگریست، اما باید نگاهی اقتصادی به این عرصه داشت، به عبارت دیگر اقتصاد فرهنگ و هنر   

صالحی با تأکید بر این‌که نگاه کمیته امدادی به فرهنگ و هنر مذموم است، گفت: اقتصاد فرهنگ و هنر و گردش مالی این عرصه در جهان امروز و کشورهای مختلف کمتر از اقتصاد فعال در حوزه صنعت نیست، معیشت فعالان این عرصه باید از محل هنر و فرهنگ باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که باید به سمت فرهنگ مردمی حرکت کنیم، افزود: زمانی که دولت‌ها در این عرصه هزینه می کنند، نظر خود را تحمیل می کنند و این مطلوب فرهنگ یک جامعه نیست، متولی اصلی فرهنگ باید خود مردم باشند./۹۳۵/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات