۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۵
کد خبر: ۵۴۶۴۵۲

تاریخ جامع ادبیات و فرهنگ ایران اسلامی بررسی می‌شود

نشست تاریخ جامع ادبیات و فرهنگ ایران اسلامی از سلسله نشست‌های علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.
نشست علمی

به گزارش خبرگزاری رسا، نشست تاریخ جامع ادبیات و فرهنگ ایران اسلامی از سلسله نشست‌های علمی گروه ادبیات اندیشه پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه در تهران برگزار می‌شود.

در این نشست علمی رضا بیات به عنوان ارائه دهنده حضور خواهد داشت.  نقادی این نشست نیز بر عهده آقایان حسین احمدی و مسلم نادعلی‌زاده می‌باشد.

در این پژوهش، تاریخ ادبیّات و فرهنگ ایران بازنویسی می‌شود. مقصود از ادبیّات، اشعار و نثرهای ادبی و فنّی است و مقصود از فرهنگ، متون مربوط به علوم تجربی، شرعی، فلسفی، عرفانی، تاریخی و … است که موضوعشان در ادبیّات وارد شده و زبانشان، آینۀ زبان رایج و متعارف ادوار مختلف تاریخ ایران است.

گفتنی است بازۀ تاریخی پژوهش، ایران پس از اسلام است؛ چرا که این دوره نسبت به پیش از اسلام، گسستی واضح در زبان، اندیشه و اعتقادات دارد و می‌توان گفت که تأثیر اندیشه‌ها و میراث ادبی پیش از اسلام نسبت به تأثیر فرهنگ اسلامی در متون منظوم و منثور پس از اسلام، بسیار اندک و قابل اغماض است. این طرح که در پنج فاز تدوین شده است، حدود ۱۰ سال زمان می‌برد و ۳۵ نفر از دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی رشتۀ ادبیّات فارسی و رشته‌های نزدیک به آن را به خود مشغول می‌کند.

نشست علمی “تاریخ جامع ادبیات و فرهنگ ایران اسلامی” بعد از ظهر روز دوشنبه مورخ ۱۸ دی‌ماه جاری از ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانش‌پژوهان در سازمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، خیابان پژوهشگاه(۲)، شماره ۲، برگزار خواهد شد./۹۲۰۱۰۳/ی

ارسال نظرات