۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۵۴۷۵۵۵
آیت الله سبحانی:

ایمان به معاد مانع انجام گناه و خطا در جامعه می شود

حضرت آ‌یت الله سبحانی با بیان این که اگر ایمان به معاد وجود داشته باشد بسیاری از خطاها و گناهان جمع می شود، گفت: بسیاری لفظا از معاد می گویند و شاید مرتبه ای از ایمان را داشته باشند اما ایمانی که حق الیقین باشد بسیار مشکل است.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید صبح امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به آیه«يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» گفت: باید بررسی کنیم که معنای فقیر در این آیه مبارکه چیست.

وی افزود: معمولا عبارت غنی و فقیر برای افراد دارای مال و ثروت و فاقد آن مورد استفاده قرار می گیرد، فقر بیان شده در آیه مبارکه سوره فاطر فقر مالی نبوده بلکه فقر ذاتی انسان را نسبت به خداوند متعال بیان می کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که به تمام معنا فقر بر انسان حاکم است، اظهار داشت: عالم امکان عالم فقر بوده و عالم واجب عالم غنا به شمار می رود، خداوند متعال غنی مطلق و انسان فقیر مطلق است، انسان هرچه دارد از خداوند متعال است.

وی ادامه داد: آیا شایسته است انسانی که فقر ذاتی دارد متکبر باشد و بر دیگری فخر فروشی کند، انسان هرگاه می خواهد خود را مطالعه و بررسی کند باید این مسأله را در نظر داشته باشد که فقیر است و چیزی ندارد.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که اگر انسان خود را در این مرحله ببیند کمتر گناه و فخر فروشی می کند، ابراز داشت: در این حالت انسان توجه دارد که همه چیز از آن خدا است و دست انسان خالی بوده و محتاج درگاه الهی است.

وی عنوان کرد: اگر انسان به این آیه توجه داشته باشد به معاد یقین پیدا می کند، یقین به معاد بسیار مشکل است، کسانی که از آیت الله بروجردی خبر کامل داشتند می گفتند که ایشان به معاد ایمان دارد که بسیار مهم است، اگر ایمان به معاد وجود داشته باشد بسیاری از خطاها و گناهان جمع می شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بسیاری لفظا از معاد می گویند و شاید مرتبه ای از ایمان را داشته باشند اما ایمانی که حق الیقین باشد بسیار مشکل است، گاهی به ما می گویند آتش حرارت و نور دارد، گاهی آتش را از نزدیک می بینیم که عین الیقین است و گاهی نیز دست را نزدیک آتش می بریم و گرما را لمس و حس می کنیم که حق الیقین است، انسان باید تلاش کند که به این مقام برسد./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات