۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۵۴۸۵۸۶
عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین:

بومی سازی فضای مجازی ناممکن نیست

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر گفت: همان روحیه‌ای که توان موشکی ایران را به حد اعلا رسانده‌ است، می تواند فناوری‌هایی شبیه تلگرام داخل کشور به وجود آورند.
سید جلال رضوی مهر نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم حجت الاسلام رضوی مهر

حجت الاسلام والمسلمین سیدجلال رضوی مهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، درباره‌ نیاز جامعه به شبکه‌های پیام‌رسان داخلی اظهار داشت‌: هیچکس نیازمندی به فناوری را برای استفاده‌های روزانه نمی‌تواند انکار کند، شبکه پیام‌رسان تلگرام که  سرور آن در اختیار بیگانه است نمی‌تواند مفید به حال مردم و جامعه باشد، وابستگی فضای مجازی بر فرهنگ سازی و وام گیری از بیگانگان مخالف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: ما دیر اقدام کردیم و جای گله مندی از مسئولان امرنیز هست؛ امروز با تعطیل شدن پیام‌رسان تلگرام بهتر متوجه شدیم که چه زیان‌های بی نتیجه ای را این پیام‌رسان برای ما رقم زد.

وی درباره‌ تعطیلی برخی مشاغل فضای مجازی گفت: هرچند هزینه‌هایی را بر بعضی از افرادی که در تلگرام فعالیت اقتصادی داشتند، ایجاد کرد؛ ولی ما باید بر فرآورده‌های داخلی خودمان در فضای مجازی اتکا کنیم و مدیریت آن صد درصد در اختیار خودمان باشد و اجازه ندهیم دشمنان در کنار اکسیژن سالم با ایجاد گاز کربن از این طریق سموم فکری، اندیشه‌ای و اباطیل را به خورد جوانان ما بدهند.

نایب رییس مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم اضافه کرد: امروز ما باید تمام فناوری‌های روز را با دانایی و دانش بومی در اختیار دانشمندان کشورمان قرار دهیم، چراکه شعار «ما می‌توانیم» را امام( ره) و مقام معظم رهبری به ما آموخته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر تأکید کرد: همان روحیه‌ای که توان موشکی ایران را به حد اعلا رسانده‌ است و ماهواره‌های بومی را در فضا به نمایندگی از ملت ایران رها کرده‌اند ان شاءلله بتواند فناوری‌هایی شبیه تلگرام داخل کشور به وجود آورند و ملت بزرگ و بصیر ایران هم استقبال خواهند کرد و موجب افتخار است که ساختار فضای مجازی به صورت بومی و با اندیشه ایرانی تحقق یافته باشد.

وی همچنین درباره مطالبه گری‌های اقتصادی و فرهنگی گفت: حکومت مردم سالاری دینی و قانون اساسی به مردم حق انتقاد از حاکمان «قوه مجریه، مقننه و قضاییه»  را داده است و این حق انتقاد خلاصه در مسائل مادی نمی‌شود گرچه امروز روشن‌تر از هر مساله‌ای وضعیت معیشت نامطلوب قشرهای آسیب‌پذیر جامعه مطرح است که ما باید در این حوادث اخیر هم منصفانه نگاه کنیم و حق مطالبه گری را برای مردم محفوظ بدانیم زیرا به‌ همان اندازه مردم بزرگوار ایران اسلامی در مباحث فرهنگی هم حق مطالبه‌گری دارند.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه بر وظیفه پاسخگویی نهادهای فرهنگی تأکید کرد و گفت: نهادها و سازمان‌هایی که فعالیت و ماهیت آنها پیگیری مسائل فرهنگی است باید پاسخگوی مطالبات فرهنگی مردم باشند، باید فضای فرهنگی جامعه ایرانی ما سبک زندگی اسلامی را بصورت روشمند برای همه لایه‌های اجتماع بیان کند و لایه‌لایه اجتماع فرهنگ غنی اسلام را قبل از گفتار، در عملکرد شاخصان امور فرهنگی ببیند.

وی در ادامه گفت: تریبون‌های جمعه و جماعات سازمان‌های فرهنگی حوزه و دانشگاه باید این مسئولیت را که خون شهیدان برعهده آنان گذاشته است را به نتیجه برسانند و فعالانه‌تر از گذشته در صحنه حضور داشته باشند.

عضو هیأت رییسه مجمع عمومی جامعه مدرسین در پایان خاطرنشان کرد: اگر مباحث اقتصادی بخواهد مسائل فرهنگی را تحت‌الشعاع قرار دهد بی‌انصافی به مسائل فرهنگی است، مسائل فرهنگی و مسائل اقتصادی به‌منزله دو بال رشد و تعالی هستند، امید داریم افراد دلسوز و مسئولان همین اندازه که دغدغه مسائل سیاسی دارند، دغدغه مسائل فرهنگی و اقتصادی را هم به‌عنوان یک اصل بپذیرند./۸۷۶/ت۳۰۲/س

 

ارسال نظرات