۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۵۴۸۶۵۶
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

ادب ارزشمند‌ترین ارث برای انسان است

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه ادب ارزشمند‌ترین ارث برای انسان است، گفت: میراثی بالاتر از ادب نیست که انسان برای بازماندگان و فرزندانش باقی بگذارد.
حجت الاسلام رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز بیستم دی‌ماه در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با موضوع نگاه علوی به شرح 113 کلمه قصار امیرمومنان علی(ع) پرداخت و گفت: ارثی برای انسان بالاتر و با ارزش‌تر از ادب نیست.

وی افزود: یکی از آسیب‌های اجتماعی آن است که انسان‌های متمکن تصور ‌کنند اگر مال و  ثروتی برای فرزندان به ارث بگذارند به تکلیف خود عمل کرده‌اند در حالی که انسان نسبت به نسل و فرزندان آینده‌اش تکالیف بسیاری برعهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه اگر انسان پس از مرگ مواریث دیگری غیر از مال و ثروت برای فرزندانش به ارث باقی نگذارد بسیار زیان کرده است، ابراز کرد: این درست نیست که انسان تصور کند که ورثه تنها باید مال و ثروت انسان را به ارث ببرند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: کسانی که مال و ثروتشان را برای فرزندان به ارث می‌گذارند بدون آنکه آنان را مودب به آداب الهی کرده باشند گویی انباشته‌ای از آتش در اختیار اطفالی غیر ممیز قرار داده‌اند چرا که این ارث برای آنان سراسر ضرر است.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه معمولا آقازادگان و رجال زادگان علمی، سیاسی و دینی دچار این آسیبها می‌شوند، اظهار داشت: فرزندان افراد متمکن بیشتر در معرض تهدید عوارض و آسیب‌های اخلاقی، فرهنگی، فکری، اخلاقی و سیاسی قرار می‌گیرند البته در بین این فرزندان افراد صالح نیز کم نیستند.

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: اما اینکه  رجال زادگان بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند، سر آن این است که برخی مکنت‌ها، ثروت‌ها و امکانات رفاهی مبتلا بهی که در اختیار رجال قرار می‌گیرد با کمترین زحمتی به آنان منتقل می‌شود و آن ثروت و رفاه برای آنان همانند شمشیر آخته‌ای است که در معرض زنگ قرار می‌گیرد اما اگر همین افراد تهذیب نفس داشته باشند احتمال خطا برای آنان بسیار اندک خواهد بود.

وی با استناد به روایتی از پیامبراکرم(ص) خاطرنشان کرد: حضرت فرمودند: خداوند مرا به ادب خودش مودب ساخت؛ میراثی بالاتر از ادب نیست که انسان برای بازماندگان و فرزندانش باقی بگذارد./۸۱۳/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات