۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۵۴۸۷۱۴
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

دروس حوزه علمیه خواهران نیاز به بازنگری دارد

استاد قرائتی با بیان اینکه دروس حوزه علمیه خواهران نیاز به بازنگری دارند، گفت: در محتوای دروس آموزشی باید انقلابی صورت بگیرد.
حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی و بین الملل جامعه الزهرا(س) حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه الزهرا(س) که در آفی تئاتر شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران باید بانوان قرآنی، مفید و تأثیرگذار در جامعه تربیت کند، اظهار داشت: خداوند در آیه ۳۵ سوره نساء می‌فرماید: «وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَيْنِهِما فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ يُرِيدا إِصْلاحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُما إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً خَبِيراً؛ و اگر ترسيديد كار به جدايى بكشد، داورى از خانواده مرد و داورى از خانواده زن بفرستيد، كه اگر بناى آن دو به اصلاح باشد خداى تعالى بينشان را توافق پديد مى‏آورد، كه خدا همواره دانايى باخبر است».

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه آیات اخلاقی قرآن کریم نوعی درس اخلاق است، تصریح کرد: این آیه پیرامون دادگاه خانواده است و الگوی مناسبی برای ماست.

وی با بیان اینکه این آیه دارای مضامین بسیار بالایی است، افزود: آنچه از این آیه استنباط می‌شود، این است که اختلاف در خانواده­ها و بین زوجین طبیعی است و تا اطرافیان در مورد اختلاف زوجین به مرحله خوف نرسیدند، دخالت نکنند و پس از آن باید به اصلاح روابط میان زوجین بپردازند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: موارد دیگری که از این آیه استنباط می‌شود، این است که جامعه مسئول خانواده‌ها است، زوجین یک جوهر هستند، نگذارید فتنه توسعه پیدا کند، در آشتی دادن عجله کنید؛ در میان افراد بی انگیزه، انگیزه ایجاد کنید، فردی را برای داوری برگزینید که دلسوز باشد، زن و مرد از حقوق مساوی برخوردارند.

بانوان مبلغ باید پاسخگوی شبهات دختران جامعه باشند

مفسر قرآن کریم با بیان اینکه دختران ما باید آیین همسرداری را از آیات قرآن بیاموزند، گفت: اساتید و معلمان با استفاده از آیات خانواده می‌توانند آیین همسرداری، آیین فرزندپروری و سبک زندگی را به دختران آموزش دهند، به عنوان مثال، در آیه «و بالوالدین احساناً»، حداقل ۲۰ نکته آموزشی می‌توان استخراج کرد.

استاد قرائتی با بیان اینکه در مراکز علمی آموزشی به ویژه حوزه‌های علمیه باید نهضتی صورت گیرد، تأکید کرد: میلیون‌ها دختر در جامعه حضور دارند که بانوانی باید تربیت شوند که پاسخ شبهات دختران را بدهند.

ثمره علم، عبادت و بندگی خداوند است/در محتوای دروس آموزش و پرورش و مراکز علمی آموزشی باید انقلابی صورت بگیرد

رییس ستاد اقامه نماز کشور بیان داشت: بسیاری از اطلاعات کشف و لغو است، بسیاری از علوم برای ما بی فایده است، بنابراین در محتوای دروس آموزش و پرورش و مراکز علمی آموزشی باید انقلابی صورت بگیرد و علومی آموزش داده شود که برای دانش آموزان مفید باشد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به آیات قرآن کریم به انواع علوم در جامعه اشاره کرد و افزود: برخی علوم مفید و برخی مضر هستند، برخی علوم هم نه مفید و نه مضرند.

وی با اشاره به فراز «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ عِلْمًا نَافِعًا»، به لزوم تحصیل علم مفید اشاره کرد و گفت: بنا به فرموده امام علی(علیه‌السلام) در حدیث «ثَمَرةُ العِلمِ العبودیة»، ثمره علم، عبادت و بندگی خداوند است، بنابراین علمی نافع است که باعث عبودیت بیشتر بندگان شود.

مدرک به محفوظات باید حذف شود

مفسر قرآن کریم عنوان کرد: ما باید به فرزندان و یا شاگردان خود مطالبی آموزش دهیم که چهار شرط داشته باشد؛ این که واجب یا مستحب باشد و دیگر اینکه مشکل فرد یا جامعه را رفع کند.

استاد قرائتی اظهار داشت: امروز ملاک جامعه ما مدرک تحصیلی است، به همین خاطر کشور فلج شده است، حال آنکه مدرک به محفوظات باید حذف شود و مدرک باید با توجه به هنر و لیاقت افراد صادر شود.

وی تصریح کرد: وظیفه شما اساتید بسیار مهم و در عین حال خطرناک است؛ اگر درسی برای دختران مفید نیست، به آنان آموزش ندهید.

دروس حوزه علمیه خواهران نیاز به بازنگری دارند

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه دروس حوزه علمیه خواهران و دیگر مراکز علمی آموزشی نیاز به بازنگری دارند، افزود: امروز مشکل جامعه ما دختران و جوانانی هستند که با شبهات زیادی مواجه هستند، امروز جوانان نخبه ما در اولیات دین که ایمان به خداوند است، مانده اند.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان اینکه ما برای هر موضوعی باید به قرآن کریم تکیه کنیم، گفت: ما دو نوع زلزله داریم، یک زلزله مربوط به زمین و زمین لرزه است و زلزله دیگر مربوط به افکار و عقاید ماست؛ زمین لرزه همواره وجود دارد و زمین دائما باید بلرزد؛ اما اعمال ما هم می‌تواند اثرگذار باشد.

وی اضافه کرد: بهترین کتاب‌های ما کتاب‌های شهید مطهری(ره) است که ۵۲ کتاب از ایشان برای ما به یادگار مانده است و باید مورد توجه قرار گیرد.

22 واجب فراموش شده داریم

مفسر قرآن کریم یادآور شد: ما ۲۲ واجب میلیونی فراموش شده نوشتیم که یکی از واجبات، زکات است و ما در این باره هیچ اقدامی نکردیم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: ۳۲ آیه درباره زکات آمده است، زکات یکی از واجبات میلیونی فراموش شده، در حالیکه این واجب فراموش شده در آیات قرآن کریم، همواره در کنار نماز ذکر شده است.

طلاب از ابتدای طلبگی به تبلیغ بپردازند

رییس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه نسل جدید باید مورد توجه جدی قرار گیرد، تصریح کرد: طلابی که وارد حوزه می‌شوند، باید از ابتدای طلبگی با تبلیغ آشنا شوند و تبلیغ را از خانواده و بستگان خود شروع کنند.

استاد قرائتی افزود: بانوان طلبه می‌توانند کتاب‌هایی چون داستان راستان و یا احکام نوجوانان را مطالعه و برای اطرافیان و بستگان خود بازگو کنند.

وی تصریح کرد: طلاب حوزه‌های علمیه باید به گونه ای تعلیم داده شوند که بعد از گذشت ۶ ماه از تحصیل­شان، بتوانند تبلیغ کنند و تبلیغ آنان به­گونه­ای باشد که عوام بفهمند و خواص بپسندند./968/د۱۰۲/ی

ارسال نظرات