۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۵۴۸۸۹۲
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

گفت وگوی فرهنگی استراتژی مهم در حل مشکلات جوامع بشری است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گفت و گوی فرهنگی استراتژی بسیار مهمی در حل مشکلات جوامع بشری و چالش های جهانی است.
سید عباس صالحی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در نخستین اجلاس گفت‌وگوی فرهنگی آسیایی، که در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، گفت: بر اساس تجربیات تاریخی اگر ملت‌ها در عرصه فرهنگی با هم ارتباط داشته باشند تعامل و صلح بیشتری خواهند داشت، برای رسیدن به این هدف باید در عرصه تعامل و ارتباط  گفت‌وگو و استقبال از ایده‌های مختلف را به کار گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: گفت‌وگو شاخصه مهمی در چندجانبه‌گرایی و مشارکت جمعی در عرصه ارتباطات و تعاملات فرهنگی است که به شنیدن، همکاری، تغییر از یک‌ یا دوسویه نگری و ترویج ارزش‌ها نیاز دارد.

صالحی بیان داشت: برای توسعه، حفظ صلح و ثبات در سطح بین‌الملل و منطقه‌ای نیز می‌تواند بر اساس مشارکت جمعی شکل گرفته و همکاری‌ها را افزایش دهد، بنابراین باید در گفت و گوی فرهنگی اشتراکات و همپوشانی‌ها را در اولویت قرار داد.

وی افزود: عناصر فرهنگی و تعامل بین آنها بر توسعه اقتصادی اثرات فراوانی دارد، بدون شک گفت و گوی فرهنگی برمبنای صلح و توسعه پایدار دو هدف مهم برای جامعه جهانی به خصوص در آسیا با تمدن‌های کهن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در قاره آسیا باید با گفت و گوهای فرهنگی، علمی و دینی به صلح و ثبات در دنیا کمک کرد اما متاسفانه بشر امروز از این ظرفیت استفاده چندانی نکرده و بیشتر به افراط و خشونت متوسل شده است.

صالحی با بیان اینکه قاره آسیا خاستگاه فرهنگ و انتقال آن به سایر نقاط دنیا بوده است، گفت: گفت و گوی فرهنگی استراتژی بسیار مهمی در حل مشکلات جوامع بشری و چالش های جهانی است چراکه این امر بر سیاست هم اثرات فراوان دارد بنابراین برای اثربخشی گفت و گوی فرهنگی باید درباره مفهوم، ارزش و جایگاه فرهنگ تفاهم ایجاد شود.

وی افزود: در طول تاریخ فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی در کنار سایر فرهنگ‌ها و تمدن‌های بزرگ آسیا منادی گفت‌وگو، صلح، دوستی و تعامل با دیگر ملت‌ها بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز کرد: رویکرد دولت در ارتباط با دولت‌ها و ملت‌ها برپایه گفت‌وگو شکل گرفته که شاهد بارز آن برجام بود، بر همین اساس از هرگونه تعامل و همکاری فرهنگی بین نخبگان و اندیشمندان ایرانی و آسیایی استقبال می‌شود چراکه حرکتی سازنده در مسیر بالندگی و رشد فرهنگ و تمدن آسیا است./807/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات