۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۵۴۹۰۳۵

تشکیل جلسه مجدد بنگلادش و میانمار پیرامون بازگشت روهینگیایی‌ها

مقامات بنگلادش و میانمار به منظور بررسی مسائل بازگشت روهینگیایی‌ها بار دیگر با یکدیگر دیدار خواهند کرد.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، مقامات میانمار و بنگلادش روز دوشنبه پیرامون بحث در مورد چگونگی اجرای توافقنامه‌ 23 نوامبر با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

براساس گزارش «رویترز»، مقامات میانمار اعلام کردند که آوارگان پس از بازگشت می‌توانند تابعیت خود را در صورتی که بتوانند ثابت کنند اجدادشان در میانمار زندگی می‌کرده دریافت کنند اما در آخرین توافق‌نامه هیچ ضمانتی برای اعطای تابعیت وجود ندارد و تعداد واجدین شرایط مشخص نیست.

جلسه روز دوشنبه در «نایپیداو» پایتخت میانمار خواهد بود. همچنین یک کارگروه مشترک برای تعیین جزئیات توافقنامه بازگشت آوارگان تشکیل شده است که شامل کارمندان دولت هر دو کشور است.

دو مقام ارشد بنگلادش که در این مذاکرات شرکت‌ کرده بودند گفتند: مسائل زیادی باقی مانده که حل نشده و بازگشت واقعی نخستین پناهجویان مشخص نیست. یکی دیگر از مسائل کلیدی که باید مورد بررسی قرار بگیرد، چگونگی روند هماهنگ‌سازی و همکاری دو کشور برای تشخیص هویت بازگشت‌کنندگان است.

براساس این گزارش، مقامات بنگلادش اعلام کردند که روند بازگشت در ماه جاری با همکاری مقامات میانمار و طبق فهرستی از 100 هزار روهینگیایی آغاز خواهد شد.

از روز 25 آگوست پس از آن‌که موج جدید خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا آغاز شد، خانه‌هایشان به آتش کشیده شد و زنان و کودکانشان مورد تجاوز ارتش میانمار قرار گرفتند که در نتیجه آن بیش از 646 هزار نفر از این افراد آواره شده و به بنگلادش گریخته‌اند.

مسلمانان میانماری ساکن ایالت راخین در غرب میانمار به نام مسلمانان روهینگیا شناخته می شوند. آنان دست‌کم از سال 2012 مورد حمله بوداییان هستند و آنچه بر شدت این وضعیت می‌افزاید سکوت مقامات دولتی است تا جایی که گاه نظامیان دولتی نیز در اقدامات خشونت‌بار سهیم می‌شوند.

تاکنون قتل‌های فجیعی علیه مسلمانان این منطقه که شمارشان یک میلیون و صدهزار نفر برآورد شده بود، اتفاق افتاده و هزاران نفر (140 هزار حداقل) از محل زندگی خود آواره شده‌اند./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: فارس

ارسال نظرات