۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۵۴۹۱۰۷
آیت الله ری شهری:

سعادت و رستگاری انسان در گرو تهذیب نفس است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه سعادت و رستگاری انسان در گرو تهذیب نفس است، گفت: انسان با تهذیب نفس می‌تواند چهره باطنی خود را به صورت زیبا در بیاورد.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، شب گذشته در جلسه تفسیر سوره بقره که در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) منطقه بیست تهران برگزار شد، با اشاره به خطرناک‌ترین موانع فلاح انسان در دنیا و آخرت گفت: هر انسانی دارای دو چهره و صورت ظاهری و باطنی است.

وی افزود: صورت ظاهری با چشم دنیا دیده می‌شود اما چهره باطنی را انسان نمی‌تواند با چشم دنیایی مشاهده کند اما اگر انسان چشم باطنی داشته باشد می‌تواند آن چهره درون را ببیند.

آیت الله ری شهری ادامه داد: چهره ظاهری انسان خدادادی بوده و انسان در چگونگی آن نقشی ندارد اما صورت باطنی از سوی خود انسان ساخته می‌شود از این رو خطرناک‌ترین موانع فلاح و رستگاری آن است که انسان با دست خود چهره باطنی‌اش را به صورت غیر انسان تبدیل کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه انسان فطرتا خوب و بد بودن اعمال را تشخیص می‌دهد، اظهار داشت: خوبی و بدی اعمال را انسان در باطن خودش درک می‌کند و می‌داند که نیکی کردن به دیگران خوب و ظلم به مردم زشت و ناپسند است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با تاکید بر اینکه سعادت و رستگاری انسان در گرو تهذیب نفس است، ابراز کرد: انسان با تهذیب نفس می‌تواند چهره باطنی خود را به صورت زیبا در بیاورد و زیانکار کسی است که چهره باطنی خود را با تدلیس نفس آلوده کند.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه گناه و اعمال ناپسند نفس انسان را آلوده می‌کند، گفت: انسان اگر به اعمال ناپسند روی بیاورد و آن اعمال در وجودش به عادت تبدیل شود در آن هنگام چهره باطنی او چیز دیگری غیر از انسان خواهد شد.

آیت الله ری شهری ادامه داد: اگر عملی در انسان به عادت تبدیل شود رها شدن از آن بسیار سخت و گاهی غیر ممکن می‌شود. اگر انسان مسخ شد و صورت باطنی او شبیه به حیوان شد آن چهره حیوانی انسان را وادار به کارهای پلید می‌کند./813/پ203/ب1

ارسال نظرات