۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۵۴۹۳۱۵
مدیر عامل خبرگزاری رسا مطرح کرد؛

«اخبار ژئوپلیتیک» مزیت رقابتی خبرگزاری‌ها در عصر رسانه‌

حجت الاسلام محققی گفت: خبرگزاری‌هایی که در حوزه‌های عمومی یا تخصصی اَبَر رسانه محسوب می‌شوند نگران این هستند که با ظهور رسانه‌های نوین روند جذب مخاطب و گفتمان سازی آنها متوقف شود.
حجت الاسلام محققی مدیرعامل موسسه رسا حجت الاسلام والمسلمین محققی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی محققی، مدیر عامل خبرگزاری رسا در نشست نویسندگان خبرگزاری رسا، با اشاره به پدید آمدن دولت-‌ملت‌های مجازی در زمان حاضر گفت: پدیده جهانی شدن با فعال سازی رهبران مجازی سرعت گرفته و موجب محو مرزهای جغرافیایی و ملیت ها شده است.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در آینده زندگی انسان‌ها گفت: اندیشمندان ارتباطات بر این عقیده اند که سرعت تحولات جهانی، مخاطب را به سمت دریافت اخباری از آینده هدایت می کند، از این رو رسانه هایی موفق ترند که با اتکا به آینده پژوهی، الگوهایی را برای زندگی مخاطبان ارائه دهند.

نقش رسانه ها در تکمیل نقشه آمریکایی ایجاد ژئوپلیتیک قومی- مذهبی

وی با اشاره به شکل گیری رژیم غاصب صهیونیستی از سوی قدرت‌های جهانی به‌عنوان یک جریان ژئوپلیتیکی قومی- دینی ابراز داشت: گام بعدی دولت های سلطه گر به ویژه آمریکا تحت عنوان طرح خاورمیانه نوین‌ است. آنان در این طرح در پی ایجاد دولت جعلی در مناطقی از سوریه، ترکیه، عراق و چند کشور دیگر بودند و این امر با تقویت ساکنان و استقرار مهاجران سرزمین های مختلف با عقاید مذهبی افراطی مثل داعش دنبال و با کمک نبرد رسانه ای تحقق یافت و البته در ابتدا به پیروز هایی نیز دست یافت.

مدیر عامل موسسه رسا در ادامه افزود: آمریکایی‌ها قصد داشتند در فاز اول این نقشه شوم، نظم سیاسی منطقه را با کمک رسانه بر اساس عقاید افراطی مذهبی برهم‌ زنند و به این خاطر با جنگ نرم رسانه‌ای عملیات ارعاب و تولید وحشت را با هدف افزایش اقتدار دولت دست نشانده تکمیل ‌کردند.

وی در ادامه افزود: درایت و حکمت ولی امر مسلمین و مرجعیت شیعی، تلاش و مجاهدت گروه های مردمی و اتحاد کشورهای محور مقاومت با حمایت و تلاش رسانه های هوشیار، اضمحلال داعش را رقم زد.

رویکرد خبرگزاری ها به اخبار راهبردی با ارزش ژئوپلیتیک

وی با اشاره به تحول شکلی و کارکردی رسانه ها از یک دهه قبل گفت: کمی بیش از یک دهه قبل رسانه‌های مکتوب و مطبوعات، پیشرو در اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی در سطح جامعه بودند، اما با ظهور نسل جدید رسانه ها و ورود

فناوری های نوین، بسیاری از رسانه‌های مکتوب به حاشیه رفتند و موقعیت اجتماعی خود را از دست دادند. در ایران نیز با فرا‌گیر شدن اینترنت، رسانه‌های دیجیتال مانند پایگاه‌های اطلاع رسانی و خبرگزاری‌ها بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده اند.

حجت الاسلام محققی افزود: خبرگزاری‌هایی که در حوزه‌های عمومی یا تخصصی اَبَر رسانه محسوب می‌شوند نگران این هستند که با ظهور رسانه‌های نوین روند جلب مخاطب و گفتمان سازی آنها متوقف شود.

مدیر عامل موسسه رسا اظهار کرد: اغلب خبرگزاری‌ها سعی دارند گروه‌های اندیشه‌ورزی تشکیل داده و بخش عمده‌ای از نیروی انسانی متفکر خود را بر روی پژوهش های رسانه از جمله آینده پژوهی متمرکز کرده اند تا آمادگی لازم برای رویارویی شرایط جدید را داشته باشند.

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در مدیریت توسعه علمی و ارتباطات موسسه رسا تأکید کرد: اولین تحول آینده نگر، حرکت ابر‌رسانه‌ها به سمت اخبار راهبردی است. با ظهور رسانه‌های جدید، انحصار خبرگزاری ها در پوشش

اخبار میدانی و روزمره و رویدادها می شکند، اما در جهات خاصی امکان بقا و ادامه فعالیت دارند و سهم مهمی از اطلاع رسانی در اخبار معناگرا، تخصصی، بومی و بین‌المللی، ارائه سبک های نوین برای زندگی و پیش بینی اهم رویدادهای آینده را خواهند داشت.

مدیر مسؤول خبرگزاری رسا در ادامه با اشاره به تغییر رویکردهای مخاطبان گفت: مخاطبان علاقه دارند اخبار و اطلاعات دریافتی از رسانه‌ها را دسته‌بندی کنند؛ بر این اساس، شخصی سازی و قدرت انتخاب در نسل نوین رسانه‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

اهداف راه اندازی باشگاه نویسندگان حوزوی

وی با اشاره به راه اندازی باشگاه نویسندگان رسا ابراز داشت: مسأله شناسی بر اساس نیازهای شناخته شده مخاطب از اولویت های باشگاه نویسندگان رسا است. اگر رسانه‌ها در قالب یادداشت، مقاله، نقد، میزگرد، گفت‌وگوهای تخصصی و نرم‌خبر فعالیت کرده و طبق اصول حرفه‌ای اخبارشان را منتشر کنند، موجب پیشتازی آنان در امر اطلاع رسانی و جریان سازی‌های خبری می‌شود. لذا نیاز خبرگزاری رسا به نویسندگان حوزوی و تقویت یادداشت‌نویسی و مقاله‌نویسی طلاب و فضلا بیشتر از گذشته است.

مدیر عامل خبرگزاری رسا ضمن تأکید بر تبادل نظر با نویسندگان فاضل حوزوی گفت: امیدوارم طلاب انقلابی و مستعد بتوانند در باشگاه نویسندگان خبرگزاری رسا جذب شوند تا در کنار شکوفایی استعدادهای آنها و فراگیری اصول نویسندگی خبر، ظرفیت‌های آنها برای رسیدن به ملاک‌های یک خبرگزاری پیشرو و برتر سوق داده شود.

وی ضمن تمجید از نظرات نویسندگان حوزوی همکار با خبرگزاری رسا گفت: رسانه‌ ظرفیت خود را در برابر نقد افزایش می دهد، چراکه نیاز به شنیدن دارد و البته نقدها نیز باید حرفه‌ای، منطقی و منصفانه‌تر صورت گیرد.

برنامه ریزی بلند مدت برای تحقق مرجعیت رسانه ای

مدیر عامل خبرگزاری رسا در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی چشم انداز خبرگزاری رسا پرداخت و اظهار داشت: با همکاری مدیران ارشد موسسه رسا چشم انداز ده ساله ای برای موسسه رسا تهیه شده تا این رسانه حوزوی بتواند به جایگاه «مرجعیت رسانه‌ای حوزه‌های علمیه جهان تشیع» برسد.

وی در ادامه گفت: بر این اساس دست اندرکاران در بخش‌های مختلف خبرگزاری رسا طرح‌هایی ارائه کرده‌اند و طرح تحولی در حال تهیه است که بخش عمده این کار نیاز به آینده پژوهی دارد./۸۷۶/پ۲۰۱/س

ارسال نظرات