۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹
کد خبر: ۵۵۱۷۰۴
استاد پارسانیا تبیین کرد؛

پوپر و فوکو؛ پیامبران شبه لیبرال‌های ایرانی

اگر پیامبران برای تحقق رسالت و اجرای عدالت و قسط در یک دست کتاب و در دست دیگر آهن داشتند، شبه لیبرال های ایرانی نیز در یک دست خود آثار پوپر یا هابرماس را دارند و دست دیگر خود را به سوی آثار فوکو، دریدا و دیگر اندیشمندان پست مدرن دراز کرده اند.
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در یادداشتی به بررسی  رفتار شبه لیبرال های ایرانی پرداخت که متن آن در زیر تقدیم خوانندگان محترم می شود.

اگر پیامبران برای تحقق رسالت و اجرای عدالت و قسط در یک دست کتاب و در دست دیگر آهن داشتند، شبه لیبرال های ایرانی نیز در یک دست خود آثار پوپر و یا هابرماس را دارند و دست دیگر خود را به سوی آثار فوکو، دریدا و دیگر اندیشمندان پست مدرن دراز کرده اند.

چشم و دل این جریان به سوی اموری است که در آثار دسته اول تزیین می شوند، اما مفاهیم و صورت پردازی های دسته دوم در حکم شمشیر آخته ای هستند که در ستیز با فرهنگ دینی جامعه به کار می آیند.

مفاهیمی که در چارچوب اندیشه های پست مدرن تولید شده اند، در نخستین گام، حقایق و سنن دینی را در قطع قرائت های مختلف بشری بسته بندی می کنند. این قرائت ها همگی در بیرون از دروازه متن، در چارچوب روابط تاریخی اقتدار باقی می مانند و دربارهٔ همه چیز و حتی اصلی متن یا وجود متن داوری می کنند.

بدین ترتیب است که همه امور حتی توحید نیز به قالب قرائت روایت می شود، بدون آنکه هیچ میزانی برای داوری پیرامون آنها پذیرفته شود، و یا حتی بدون آن که به حقیقتی برای سنجش روایت ها و قرائت ها اذعان شود. در اندیشه بیست مدرن حقیقت چیزی است که با هر قرائت آفریده و خلق می شود./841/د۱۰۳/س

ارسال نظرات