۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۵۵۱۹۹۵
در فرهنگسرای گلستان؛

نشست تببین کتاب " منظومه فکری آیت الله خامنه‌ای " برگزار شد

نشست تببین کتاب " منظومه فکری آیت الله خامنه‌ای " با حضور شخصیت‌های علمی و فرهنگی برگزار شد.
منظومه فکری تبیین اندیشه آیت الله خامنه ای

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مهندس جعفر درونه رییس اسبق سازمان آموزش و پرورش تهران در نشست تببین کتاب «منظومه فکری آیت الله خامنه‌ای» که در فرهنگسرای گلستان برگزار شد با اشاره به انتشار اولین نامه رهبری به اروپا اظهار داشت: این اقدام رهبری هوشمندانه، تازه و به تأکید سید حسن نصرالله بهنگام بود، رهبری در چهارچوب مناسبات رسمی و دیپلماسی این نامه را نوشتند و این نامه را نه به عنوان یک مقام سیاسی بلکه به عنوان یک رهبر مذهبی صادر کردند.

وی ادامه داد: مخاطب این نامه یک قشر خاص یعنی جوانان هستند و قرار نیست این پیام به آنها تحمیل شود بلکه از جوانان توقع دارند که جوششی از درون در آنها رخ دهد، هدف رهبری در صدور این نامه این نبود که همچون سایر مقامات کشورها فقط اقدامات جنایت‌کارانه پاریس را محکوم کند بلکه هدف ایشان این بود که پروژه‌ای که در غرب با عنوان اسلام‌هراسی باز شده است را محکوم نمایند.

رییس اسبق سازمان آموزش و پرورش تهران تاکید کرد: در نامه اول رهبری تهدید را به فرصت تبدیل کردند، جنس این پیام از سایر پیام‌ها جدا است زیرا رهبری جوانان را به تفکر و تعمل وادار می‌کنند و در این راستا از روش پیامبران یعنی سوال کردن استفاده کردند، در واقع ایشان سعی کردند جوانان را بدون واسطه به مطالعه دین اسلام دعوت کنند تا ابعاد این دین را ببینند.

درونه یادآور شد: در این نامه سبک سوال را رهبری استفاده کردند، این نوع دعوت را پیامبران الهی استفاده می‌کردند، زیرا پیامبران الهی به دنبال بیداری فطرت انسان هستند که سوال این کار را می‌کند، همچنین سوال باعث ایجاد انگیزه در افراد می‌شود و ضمنا سوال درجه پذیرش را از فرد می‌خواهد و می‌تواند فرد را حرکت‌پذیر کند.

وی افزود: رهبری در این نامه از شیوه سوال استفاده کردند تا جوانان را تحریک کنند تا به دنبال پاسخ بروند، این سبک دعوت قرآنی است و در مطالعه قرآن می‌توانید سبک سوال را ببینید، در این نامه در اصل رهبری مرز بین اسلام واقعی و اسلام تکفیری را مشخص می‌کنند.

رییس اسبق سازمان آموزش و پرورش تهران ابراز داشت: ما باید بدانیم وظیفه ما در مقابل پیام رسانی اولیاء الهی چیست، ما نباید تنها به برپایی یک سالگرد اکتفاء کنیم بلکه باید به سوی دعوت اسلام برویم، همچنین وظیفه ما این است که شخصیت صادرکننده نامه را معرفی کنیم.

درونه خاطرنشان کرد: وقتی از رهبری می‌پرسیم پاسخ شما در برابر جمله «من کیستم؟» چیست می‌فرماید: «من انقلابی ام»، بنابراین ما باید رهبری را در این چهارچوب معرفی کنیم و باید تمام ابعاد فکری، عملی و انگیزشی ما با این کلید واژه تعبیر شود.

 

منظومه‌نویسی حجت الاسلام خسروپناه بسیار متفاومت است

در ادامه این نشست دکتر عباس چاردولی عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی در خصوص منظومه فکری آیت‌الله خامنه‌ای گفت: حجتالاسلام خسروپناه در چندین دوره در حال منظومه‌نویسی بودند، منظومه نویسی ممکن است توسط خیلی از بزرگان انجام شده باشد اما اینکه این منظومه فاخر شده است به این خاطر است که نگاه کتاب از منظر روشی است.

وی اضافه کرد: امروز در دنیا وقتی تکنیک‌های روش تحقیقی را بیان می‌کنند ممکن است روش‌های مختلف را ارائه کنند اما حجت‌الاسلام خسروپناه روش جدیدی را در تحقیق ایجاد کردند که طی آن کسانی که ملبس به لباس روحانی نیز نیستند بتوانند از این کتاب‌ها بهره ببرند، روش استنباطی اجتهادی روشی است که استاد خسروپناه در منظومه خود استفاده کردند که همین امر هم آثار ایشان را برجسته می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی خاطرنشان کرد: اینکه نام «منظومه» برای کتاب انتخاب شده است به این خاطر است که منظومه‌ها به دور خورشید می‌چرخند و از آن انرژی می‌گیرند و شب و روز خود را سپری می‌کنند و در اصل نزدیک شدن به هسته اصلی مهم است که امری دشوار است.

چاردولی توضیح داد: بینش، منش و روش سه اصولی است که استاد خسروپناه در کتاب‌های خود استفاده می‌کنند، در واقع تفکیک سخنان اسلامی و غیراسلامی در کتاب‌های خسروپناه دیده می‌شود، در مقایسه این اثر با هشت اثر دیگه در همین چهارچوب متوجه می‌شویم که در بعد فرهنگ عمومی و سیاسی ایشان ورود کردند و مطالب خوبی را ارائه می‌کنند.

 

اسلام به دنبال یک نظم عاقلانه و عادلانه است

در ادامه این نشست سید جلال دهقانی فیروزآبادی مسوؤل بررسی ابعاد انعکاس نامه رهبر انقلاب اسلامی با بیان اینکه در این کتاب ایران هراسی و اسلام هراسی بیان و نظام سلطه معرفی می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از اندیشه‌های رهبری نظم نظام بین‌المللی را هدف قرار می‌دهد، یکی از ابعاد اندیشه رهبری غیرطبیعی کردن نظام امروز جامعه بین‌المللی است، در واقع ایشان سعی می‌کنند که نشان دهند که نظم جامعه بین‌المللی مشروع نیست.

وی ادامه داد: خیلی‌ها در جهان هستند که به دنبال مشروع نشان دادن این نظم هستند، طبیعی شدن برخی اتفاقات مشروعیت را به همراه خواهد داشت و رهبری سعی می کنند به همه بفهمانند که این وضعیت موجود طبیعی نیست و مشروعیت لازم را ندارد.

مسوؤل بررسی ابعاد انعکاس نامه رهبر انقلاب اسلامی افزود: در ایجاد سلطه و سلطه‌پذیری حتما افرادی هستند که سلطه را ایجاد می‌کنند و دیگران را وادار به پذیرش می‌کنند، این موضوع باعث می‌شود که ما اقداماتی را در پیش بگیریم تا دیگر این اتفاقات رخ ندهد، نظرات رهبری قطعا مبتنی بر اسلام است و آنچه اسلام معرفی می‌کند یک نظم عادلانه و عاقلانه خواهد بود.

دهقانی گفت: نظمی که عاقلانه و عادلانه باشد قطعا اخلاقی و مشروع خواهد بود، اینکه چگونه می‌توان از نظم عادلانه استفاده کرد یک سوال همیشگی است، در حوزه روابط بین‌الملل رهبری قدرت معنای واقعی دارد زیرا ما با یک نظام اسلامی قدرتمند می‌توانیم حلقه اولیه نظم عادلانه را ایجاد کرد.

 

پشت اتفاقات اخیر کشور یک اقدام فرهنگی نهفته بود

در ادامه این نشست دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: یکی از جفاها ما به رهبری این است که سخنان ایشان را تئوریزه نکردیم و دانشگاه تبیین نشده است، امروز دشمن جنگ اطلاعاتی و امنیتی برای ما ایجاد کرده است، اما به نظر من امروز ما درگیر جنگ اندیشه هستیم زیرا در یک طرف اندیشه اسلام، تعقل و ولایت‌مداری را داریم و در طرف دیگر اندیشه مخالف این اندیشه وجود دارد.

وی عنوان کرد: در اتفاقات اخیر کشور شاید شعارها اقتصادی مطرح بود اما پشت این رفتارها یک اقدام فرهنگی در حال رخ دادن بود، متاسفانه امروز برخی از مدیران فرهنگی ما تریبون خود را به دست کسانی می‌دهند که مغز جوانان را منحرف می‌کنند و ما باید خودمان به این موضوعات رسیدگی کنیم.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با بیان اینکه رهبر انقلاب علاوه براینکه یک مرجع دینی ممتاز بودند شاخصه‌های دیگری هم دارند، تصریح کرد: رهبری به عنوان یک سیاستمدار و مدیر اجرایی توانا در زمان فعالیت اجرایی خود به خوبی عمل می‌کنند، همچنین ایشان یک روشنفکر بوده که در امر هنر هم دستی بر کار دارند، ضمنا رهبری یک منتقد هنر در همه زمینه‌های فرهنگی هستند.

سرسنگی یادآور شد: یکی از چالش‌های اساسی ما بعد از انقلاب این است که اصول فقه توسط مراجع و علماء به خوبی تبیین نشده است، برای نمونه رهبری در خصوص موسیقی می‌فرمایند هنوز در مورد موسیقی ما مواضع مشخصی را نداشته‌ایم و نه تنها در موسیقی بلکه در تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی و... مواضع درستی ابراز نکردیم و چهارچوب‌ها مشخص نشده است و به همین خاطر شاهد هستیم که با هنر شخصی برخورد می‌شود، در واقع ما به هنر اسلامی تا به امروز دست پیدا نکرده‌ایم.

وی با اشاره به نظر رهبری در خصوص هنر افزود: هنر انتقال حقیقت جامعه، انقلاب، دفاع مقدس و ارزش‌های جامعه اسلامی به نسل آینده است، اما در این تعریف یک اضطرابی وجود دارد و آن هم این است که اگر نتوانیم واقعیت گذشته را به خوبی به نسل آینده منتقل کنیم چه بر سر کشور می‌آید، همچنین از منظر رهبری محتوا در هنر بسیار مهم است، هنر می‌تواند برای سرگرمی هم باشد اما اصل هنر بیان حقیقت جامعه و مسائل سیاسی و اجتماعی است.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه از منظر رهبری اثر هنری باید به دور از کج‌اندیشی، بدآموزی و ناسزا باشد اظهار کرد: یک هنر باید در کنار شکل مناسب محتوای خوب هم داشته باشد، هنر اسلامی هم در شکل و هم در محتوا اسلامی است، در این میان محتوا و مضمون اولویت اول است، متاسفانه امروز ما مشغله داشته‌ایم که فراموش کردیم که افراد هنرمند اسلامی تربیت کنیم.

سرسنگی بیان کرد: رهبری بین هنر اسلامی و هنر مسلمانان فرق می‌گذارند به این معنا که آثار هنری که توسط مسلمانان خلق شود لزوما هنر اسلامی نیست، از منظر رهبری هنر باید در خدمت خلق خدا باشد و بتواند ارزش‌های اسلامی را بیان کند، هنر مطلوب ما تنها باید برای مردم کشور و مسلمانان حرفی برای گفتن داشته باشد بلکه باید برای تمدن‌ها و فرهنگ‌های دیگر هم حرف داشته باشد.

وی در پایان گفت: مدیریت فرهنگی ما بعد از انقلاب مشکل داشته است، انتخاب‌هایی که براساس سمت و سویی سیاسی و حزبی انتخاب شده است باعث شد کسانی بر سمت فرهنگی ما بنشینند که سر رشته‌ای از این کار ندارند.۸۱۶/پ ۲۰۲/ ش

ارسال نظرات