۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶
کد خبر: ۵۵۲۰۰۱
مشاور وزیر آموزش و پرورش:

ساختار آموزش و پرورش در مسیر ترویج علم توحیدی گام بر می دارد

حجت الاسلام ملکی در پاسخ به این پرسش که «آیا آنچه آموزش و پرورش به دانش آموزان می آموزد، علم است؟» گفت: قطعا زحمات همکاران ما در این مسیر قرار دارد. سند تحول بنیادین و مبانی نظری ما راه را برای این مسیر مشخص کرده اند و ما باید برای پیشروی در این مسیر گام برداریم.
حجت الاسلام سید مجتی ملکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید مجتبی ملکی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور همکاری با حوزه های علمیه، ظهر دوشنبه در گردهمایی معاونان پرورشی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور که در محل تالار فارابی مشهد مقدس برگزار شد، با اشاره به آیه 247 سوره مبارکه بقره، دو ویژگی مهم حاکم جامعه را علم و قدرت دانست و اظهار کرد: خداوند متعال با توجه به همین دو ویژگی طالوت را برای رهبری بنی اسراییل برگزید.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش افزود: شخصی به نام شمعون یهودی نزد پیامبر(ص) رسید و پرسید «نشانه های علم چیست؟» حضرت فرمودند «عَلَامَةُ الْعِلْمِ‏ فَأَرْبَعَةٌ الْعِلْمُ بِاللَّهِ وَ الْعِلْمُ بِمُحِبِّيهِ وَ الْعِلْمُ بِفَرَائِضِهِ وَ الْحِفْظُ لَهَا حَتَّى تُؤَدَّى‏» یعنی علم در چهار مسأله است؛ علم به خدا، علم به آنچه خدا دوست دارد، علم به فرایض الهی و رعایت آن ها. در نتیجه انسان باید ببیند دانسته هایش در مسیر توحید قرار دارد یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: یکی از پر کاربرد ترین واژه ها در قرآن واژه علم است اما علم به معنای توحیدی؛ نه هر معنایی که روی آن بگذارند. در ادامه روایت مذکور، شمعون پرسید «ثمره این علم با ویژگی هایش چیست؟» و حضرت تقوا، پرهیز از گناهان، نوع دوستی، استماع از علما و پذیرفتن حرف حق، بخشش و ترک انتقام در شرایطی که توانایی انتقام وجود داشته باشد را به عنوان ثمرات علم مطرح فرمودند.

حجت الاسلام ملکی در پاسخ به این پرسش که «آیا آنچه آموزش و پرورش به دانش آموزان می آموزد، علم است؟» اظهار کرد:  قطعا زحمات همکاران ما در این مسیر قرار دارد. سند تحول بنیادین و مبانی نظری ما راه را برای این مسیر مشخص کرده اند و ما باید برای پیشروی در این مسیر گام برداریم. اگر موفق شویم در این مسیر حرکت کنیم، طبق حدیث «أَلْعِلْمُ نُورٌ يَقْذِفُهُ اللّه ُ فِى قَلْبِ مَنْ يَشآءُ» علم مانند نوری دل تاریکی ها را می شکافد. ما وقتی باید خرسند باشیم که ناهنجاری ها در جامعه ما کاهش پیدا کند و این نشانه ای می شود برای این که آنچه آموخته ایم علم واقعی بوده است.

وی در پایان با اشاره به زحمات معاونان پرورشی ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور برای ارتقای کیفیت تربیتی آموزش های این وزارت خانه، یادآور شد: معاونان پرورشی استان ها در هر شرایطی نهایت تلاش خود را برای پیشبرد اهداف تربیتی در پیش گرفته اند. مشکلاتی که با آن مواجه می شوند، طبیعی است اما ورود آن ها به این عرصه چون ناشی از احساس تکلیف در برابر قرآن و اهل بیت(ع) بوده و کار آن ها ناشی از عشق و علاقه درونی ناشی شده، تابع سلسله مراتب نبوده و به همین سبب من دست این عزیزان را می بوسم./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات