۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۵۵۲۲۶۴
حجت الاسلام مشکوری:

ادعاهای جریان شیرازی برپایه "تغافل" است

رییس کانون خورشید گفت: کسی که فقیه است و یا در کرسی فقه است و یا خودش را در مظان مرجعیت می داند باید از روی علم و آگاهی حرف بزند، نه اینکه از روی غرض ورزی و بغض سخنانی بگوید که دارای اعتبار علمی نیست.
مشکوری مدیر کانون خورشید

حجت الاسلام محمدحسین مشکوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در بررسی حملات اخیر یکی از افراد جریان شیرازی به نظریه ولایت فقیه و دفاع مقدس گفت: در این حرف ها، مغالطه های بسیار جدی صورت گرفته است که یا حاکی از عدم علم وی و یا حاکی از تجاهل و تغافل وی است.

رییس کانون خورشید ادامه داد: در بخش اول هنگامی که از دفاع مقدس بحث می کند، صفت «مقدس» را برای دفاع مقدس تخریب کرده و قائل به این شده است که جنگ تحمیلی مقدس نبوده است و برای این ادعا استناد می کند به اینکه «در جنگ تحمیلی کشور خراب شد و عده زیادی جانباز و معلول شدند و عده فراوانی کشته شدند»؛ این استدلال بسیار ضعیف است، چون اگر در جنگ قرار بود این اتفاقات رخ ندهد، هیچ جنگی حتی غزوات رسول خدا(ص) هم مقدس نبود؛ این سخنان پوچ یعنی اینکه اگر از سوی استعمارگران به کشور اسلامی حمله شود کسی نباید به دفاع بپردازد، چراکه یا کشته می شود و یا جانباز خواهد شد؛ این یک مغالطه سخیف است.

وی افزود: در روایات متواتری که از اهل بیت(ع) به دست ما رسیده به صراحت بیان شده است که «اگر به بلاد اسلامی تعرض شد، وظیفه خطیر مسلمانان چه در زمان امام معصوم(ع) و چه در زمان غیبت این است که با دشمنان مقابله کنند».

حجت الاسلام مشکوری عنوان کرد: وقتی جنگ شکل می گیرد عده ای جانباز، عده ای شهید و عده ای معلول می شوند، همچنین خرابی هایی هم شاید در پی داشته باشد، این صفت تقدیس ازآنِ عزم ها و اراده ها و حفظ ثغور مسلمانان است.

ادعاهای جریان شیرازی برپایه تغافل است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سید حسین شیرازی در بخش دوم سخنان خود مراد از ولایت فقیه را «تفرعن» توصیف می کند و می گوید «ولایت فقیه مصداق آیه "أنا ربّکمُ الاعلی" است» و طبق همین استدلال قائل به ضد ولایت فقیه بودن شیخ انصاری شده است، تصریح کرد: کسی که این سخنان را در کرسی فقهی مطرح می کند، یا منابع را مشاهده نکرده و یا آنها مشاهده کرده و تغافل می کند.

وی ابراز کرد: در کدام عصر از اعصار شیعه از ولایت فقیه اینگونه تعریف شده است؟ بزرگان، علما، فقها و محققان دین همانند محقق کرکی، هنگامی که به بحث ولایت فقیه می رسند، از آن اینگونه تعبیر می کنند که «همه فقهای شیعه بر این عقیده اند که فقیه جامع الشرایط در دوران غیبت امام معصوم علیه السلام، عنوان نیابت از امام را دارد، در همه اموری که نیابت از آن صحیح است»؛ همچنین صاحب جواهر می گوید «اگر کسی در ولایت فقیه تردید کند طعم فقه را نچشیده و رمز کلمات ائمه معصومین(ع) را نفهمیده است».

حجت الاسلام مشکوری بیان کرد: البته ناگفته نماند که بر سر ولایت مطلقه و مقیده بحث های بسیاری وجود دارد، اما سر اصل آن هیچ بحثی وجود ندارد؛ سید حسین شیرازی چطور به خودش اجازه می دهد که بگوید ولایت فقیه یعنی تفرعن؟

تحریف سخنان امام راحل برای رسیدن به اغراض سیاسی

رییس کانون خورشید خاطرنشان کرد: سید حسین شیرازی برای اغراض سیاسی که دارد، نقل ناقصی از امام خمینی(ره) از کتاب حکومت اسلامی می آورد و می گوید امام خمینی(ره) در این کتاب می فرماید «ولایت فقیه یعنی همان ولایت الله»؛ در حالی که امام راحل در این کتاب فرموده اند «ولایت فقیه یعنی ولایت رسول خدا(ص) و ائمه هدی(ع)» و مراد ایشان هم از این جمله این بوده است که ولایت فقیه از باب اجرای حدود الهی با دارا بودن دو شرط عدالت و اجتهاد، ولایتی همانند ولایت معصومین(ع) دارند و این موضوع یعنی امام(ره) هم ولایت فقیه را مطلق العنان ندانسته اند؛ شما از کدام کتاب امام(ره) این سخن را نقل کردید؟ اگر زاییده توهماتتان است، خوب قابل ذکر نیست و اگر زاییده مطالعاتتان است، بگویید از کدام کتاب این سخن را نقل کردید؟

وی اضافه کرد: این حرف ها از یک فقیه بعید است، از این رو نمی توان گفت که این جریان نسبت به مسائل یاد شده آگاهی ندارند، چون این منابع را دیده اند و از روی عمد و از روی غرض ورزی های شخصی نسبت به آن تجاهل می کنند.

حجت الاسلام مشکوری با بیان اینکه سید حسین شیرازی در بخش سوم از «قمه زنی» بحث می کند و آن را از اقدس مقدسات می داند، اظهار کرد: در اینجا ما سؤال می کنیم که چه کسی گفته است اقدس مقدسات قمه زنی است؟ این مسأله که مطرح شده یک ادعا است؛ وی می گوید «شعائر امام حسین(ع) اصل دین است»، پس خود امام حسین(ع) چه می شود؟ این خود امام حسین(ع) است که اصل دین باید خوانده شود؛ اینکه شما می گویید «قمه زنی» از شعائر امام حسین(ع) است، اول کلام است، نه اینکه گفته شود از اقدس مقدسات است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: سید حسین شیرازی کاملاً ادعایی بحث می کند و در سخنانش هیچ دلیل فقهی دیده نمی شود؛ سخنان او برخاسته از مغالطه های سخیف است؛ به بیان دیگر باید گفت که وی می خواهد حرف های خود را به مخاطب تحمیل کند.

وی تصریح کرد: کسی که فقیه است و یا در کرسی فقه است و یا خودش را در مظان مرجعیت می داند باید از روی علم و آگاهی حرف بزند، نه اینکه از روی غرض ورزی و بغض سخنانی بگوید که دارای اعتبار علمی نیست؛ این سخنان حاکی از آن است که این آقایان به واسطه برخی غرض ورزی ها، مباحث اصیل فقهی و حکومت جمهوری اسلامی را زیر سؤال می برند تا به اهداف شان دست بیابند.

حجت الاسلام مشکوری در پایان خطاب به جریان شیرازی ابراز داشت: اگر می خواهید بحث علمی کنید، به جای اینکه در یک کرسی یک طرفه بنشینید، می توانید مباحث خود را به صورت مناظره بیان کنید تا فقها پاسخ بدهند./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات