۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۵۵۲۳۶۶

بررسی نظریه اسلام درباره پایان تاریخ

استاد اخلاق حوزه علمیه نظریه اسلام درباره پایان تاریخ را مساله ظهور منجی و برپایی حکومت حضرت بقیه الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف) عنوان کرد.
حجت الاسلام حسن عرفان

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن عرفان امروز در جلسه درس اخلاق کارکنان جامعه الزهرا(سلام الله علیها) با اشاره به اینکه مجموعه جهان هستی تحت تاثیر قوانین تقدیری، طبیعی، عرفی و شرعی است، گفت: یکی از قوانین تقدیری این است که این جهان با ظهور حضرت حجت(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به پایان برسد و در روایات متعددی آمده است که پس از این مرحله دیگر خداوند انسان نخواهد آفرید.

وی به بحث عاقبت به معنای پایان و فرجام در اسلام اشاره کرد و بیان داشت: این فرجام شامل پایان یک کار، عاقبت شخص، عاقبت یک جمع یا گروه و پایان تاریخ می شود. در مورد پایان یک کار در روایتی از پیامبر(ص) آمده است که وقتی تصمیم می گیری کاری را انجام دهی به عاقبتش بیندیش.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایتی از حضرت امیر (ع) در مورد عاقبت تلخ یا شیرین اشخاص اظهار داشت: حسان بن ثابت که از ۱۲۰ سال زندگی اش، شصت سال را در جاهلیت و شصت سال را در دوران اسلام سپری کرد به خاطر تهمتی که به ماریه همسر پیامبر(ص) زد هنگام مرگ هم کور بود و هم اعتراف کرد که به ولایت علی (ع) و ظهور منجی اعتقادی ندارد و این شخص عاقبت به خیر نشد.

وی با اشاره به این که بسیاری از امت ها و ملت ها بوده اند که در تاریخ تنها اسمی از آنها مانده است عاقبت به خیری جمع را در گرو تصمیمات جمعی آنها دانست و گفت: در مورد پایان تاریخ هم بحث های زیالدی انجام شده و در این زمینه نظریه های مختلفی مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین عرفان به نظریه مائو درباره پایان تاریخ اشاره و اضافه کرد: بر اساس این نظریه در پایان تاریخ یک جنگ جهانی بزرگ رخ می دهد به گونه ای که همه سلاح ها تمام می شود یا از کار می افتد و مردم با چوب و چماق به جان هم می افتند و در نهایت دنیا به دست چین می افتد.

وی نظریه کمونیسم در این باره را که معتقد به شکل گیری جامعه بی طبقه در پایان تاریخ بود منسوخ و باطل عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس نظریه هانتینگتون در نهایت دنیا به دست آمریکا و غرب می افتد. البته وی بعدا به اشتباه خود در این نظریه پی برد و به آن اعتراف کرد.

استاد اخلاق حوزه علمیه نظریه اسلام درباره پایان تاریخ را مساله ظهور منجی و برپایی حکومت حضرت بقیه الله(عجل الله تعالی فرجه الشریف) عنوان کرد و گفت: اسلام در این راستا نشانه های ظهور را مطرح کرده است که مهمترین سند آن فرمایشات پیامبر(ص) به سلمان فارسی درباره علائم ظهور است.

وی زیاد شدن زلزله، افزایش بیماری ها به ویژه طاعون، تغییر در رفتار مردم، گسترش ریا و صمعه(به گوش مردم رساندن) و گسترش قمار را بخشی از نشانه های آخر الزمان بر اساس روایات دانست و افزود: گسترش اختلافات مذهبی و اجتماعی، افزایش ناامنی و بلاها، گسترش جنگ و قحطی، کسادی بازار، فساد در امور قضایی، ایجاد هرج و مرج بین المللی، واژگونی ارزش ها، فاسد شدن زنان و فاسق شدن جوانان و تکریم ثروتمندان از دیگر نشانه های ظهور است. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات