۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۵۵۲۳۸۶
آیت الله اعرافی:

بزرگ ترین نظریه‌های علمی از درون حوزه پدید آمده است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در طول تاریخ، بزرگترین نظریه ها و پیشرفته ترین کتاب ها و مباحث تحول آفرین از درون حوزه ها پدید آمده است.
سخنرانی آیت الله اعرافی در همایش کتاب سال حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به اهمیت علم و پژوهش در حوزه های علمیه شیعه عنوان کرد: اگر تاریخ حوزه علمیه در بیش از هزار سال را ورق بزنیم، برگ برگ آن زرین و افتخار آفرین است.

وی افزود: ما در طول تاریخ بزرگانی را داریم که با یک کتاب خود، قرن ها بر گفتمان علمی سیادت داشته اند و برخی از این بزرگان نیز دایرة المعارف بزرگ علمی در حوزه های مختلفی نگاشته اند.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تصریح کرد: در طول تاریخ، بزرگ ترین نظریهها و پیشرفته ترین کتاب ها و مباحث تحول آفرین از درون حوزه ها پدید آمده است و این سابقه افتخار آمیز، امروز باید از سوی اساتید و پژوهشگران صیانت شده، عمق یافته و با نیازهای روز انطباق پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به طرح جامع حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: مدیریت حوزه های علمیه با رهنمودهای علما، مراجع، بزرگان و رهبر انقلاب و تدابیر شورای عالی حوزه، طرح های متعددی را در دست انجام دارد که برخی از آنها مربوط به حوزه پژوهش و تحقیق در حوزه است.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: تصویب نظام جامع پژوهش، تشکیل شورای پژوهش، راه اندازی دفتر فقه معاصر، راه اندازی کانون های علمی طلبگی در مدارس علمیه، تدوین قوانین و مقررات کرسی های آزاداندیشی و نظریه پردازی و تهیه نقشه جامع تحقیقات حوزوی تنها بخشی از این فعالیت ها است.

وی ادامه داد: انتظاری که از حوزه های علمیه با این عظمت به ویژه در بخش تحقیق و پژوهش وجود دارد بسیار بالا است و باید تلاش شود تا با عمق بخشی به این تحقیقات و پژوهش ها و همچنین اجتهاد و نوآوری علمی، این مسیر با قدرت ادامه یابد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور تأکید کرد: امیدواریم این فعالیت ها به منظور راهبری و عمق بخشی به علم، توسعه نگاه اسلامی به علوم، توسعه دانش به سمت نیاز های جامعه و مسائل نو و جدید در حوزه پژوهش مورد توجه قرار گیرد.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: پرداختن به ایده ها و نظریات نو در دروس علما و تحقیقات بزرگان می تواند در دستور کار پژوهشگران قرار گیرد و باید تلاش شود تا این موضوع بیشتر نمود یافته و کاروان علم و پژوهش از علم و اتقان بیشتری برخوردار شود./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات