۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۵۵۲۵۳۱
حجت الاسلام والمسلمين راشدي:

شكستن دل انسان حق الناس است

استاد حوزه علميه با اشاره به اهميت حق الناس در جامعه اسلامي، گفت: حق الناس تنها به مال و ثروت محدود نمي شود، بلکه حق الناس به همه چيز تعلق مي گيرد و حتي شکستن دل انسان نيز حق الناس است.
حجت الاسلام والسملين کاظم راشدي يزدي حجت الاسلام والسملين کاظم راشدي يزدي حجت الاسلام والسملين کاظم راشدي يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام والمسلمين کاظم راشدي يزدي، جمعه شب در سوگواره ياس نبوي به مناسبت ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) كه در آستان مقدس امامزاده ولي بن موسي(ع) راوند كاشان برگزار شد، گفت: تاکيد ائمه اطهار(ع) و اولياي دين بيشتر بر روي كارهاي ثواب نبوده بلکه بر روي گناه نکردن بوده است.

وي با اشاره به اينكه آن قدر که اهل بيت (ع) توصيه فرموده اند، دروغ نگویيد، سفارس نکرده اند که نماز غفيله بخوانيد، افزود: امامان معصوم فرموده اند غيبت نکنيد، کار حرام انجام ندهيد كه اين امر بيانگر اين  است که تاکيد اين هاديان دين مبين اسلام، بر گناه نکردن مردم بوده است.

به گفته وي، در خطبه رمضان از پيامبراكرم (ص) سؤال شد، چه عملي در نزد خدا افضل تر است؟ پيامبراكرم(ص) پاسخ داد بالاترين عمل، گناه نکردن است.

حجت الاسلام والمسلمين راشد يزدي با تاکيد بر اينکه اميرمومنان(ع) مي فرمايد، گناه نکردن بهتر از ثواب کردن است، يادآور شد: حضرت زين العابدين امام سجاد (ع) نيز در حديثي مي فرمايد، عابدترين مردم کسي است که آنچه راکه خدا حرام کرده است، نزديک آنها نشود.

وي در بخش ديگري از سخنانش، اظهار داشت: خداوند سبحان در قرآن کريم بر روي سه مؤلفه دعا، شکر و استغفار کردن بندگانش تاکيد كرده است، چرا كه دوست دارد دعاي انسانها را مستجاب كند و با شکرگزاري، نعمت‌هاي فراوانش را به بندگانش اهدا کند و با استغفار بندگانش را بيامرزد.

استاد حوزه علميه در ادامه خداوند را بي نياز مطلق از همه چيز و همه کس دانست و تاکيد کرد: همه انسانها و بندگان نيازمند پروردگار جهانيان هستند و در همين راستا امير مومنان(ع) خطاب به خداوند، فرمود چه عزتي بالاترين از اين که من بگويم بنده توهستم و چه مباهات و فخري بالاتر از اينكه تو مرا به بندگي خود، قبول داشته باشي.

وي ادامه داد: خداوند سبحان در قرآن کريم به پيامبر خود فرمود، به روسياهان و گناهگاران بگو به سوي من من بيايند، توبه کند تا همه آنها را ببخشم.

حجت الاسلام والمسلمين راشد يزدي  همچنين با اشاره به اهميت حق الناس در جامعه اسلامي، تصريح کرد: حق الناس تنها به مال و ثروت محدود نمي شود، بلکه حق الناس به همه چيز تعلق مي گيرد و حتي شکستن دل انسان نيز حق الناس است.

وي با تشريح بخشي از زندگي «سعد بن معاذ»، گفت: پيامبراكرم(ص) وقتي سعد بن معاذ را که از مجروحان جنگ بود، دفن مي کرد، فرمود اين شخص چون در خانه عبوس بوده و به خانواده اش بداخلاقي کرده است در عذاب الهي گرفتار مي شود و از خانواده وي خواست او را حلال و برايش از خداوند آمرزش طلب کنند.

استاد حوزه علميه ديه را نيز از ديدگاه پيامبراكرم (ص)، دين و حق الناس دانست و تاکيد کرد: حق الناس بايد آني ادا شود و اگر کسي مي داند اداي دين دارد، پرداخت فورا آن را انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمين راشدي يزدي در ادامه با تاکيد بر حفظ عفاف و حجاب دختران و زنان در جامعه اسلامي، گفت: شبکه هاي اجتماعي، اينترنت و ماهواره ها، حريم ها را  براي بدحجابي و بي ججابي درجامعه از بين مي برند.

لازم به ذكر است، سوگواره ياس نبوي به مناسبت ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور مردم متدين، انقلابي و ولايتمدار راوند کاشان در آستان مقدس امامزاده ولي بن موسي (ع) برگزار شد./1307/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات