۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۵۵۲۸۳۵

تأمین حقوق اساسی، شرط بازگشت آوارگان روهینگیایی

آوارگان مسلمان روهینگیا با برگزاری تجمعی اعتراض‌آمیز، تأمین حقوق اساسی خود را شرط بازگشت به میانمار اعلام کردند.
میانمار

به گزارش خبرگزاری رسا، آوارگان روهینگیا با برگزاری تجمعی گسترده در بنگلادش تأکید کردند که تا پیش از معلوم شدن وضعیت تابعیت و حقوق خود به میانمار باز نمی‌گردند.

محمد، مسلمان روهینگیایی و یکی از برگزارکنندگان این تجمع اعتراضی در این باره گفت: ما نظر خود را گفته‎ایم و آنها نیز می‎دانند ما دقیقا چه می‌خواهیم.

وی با اشاره به تنطیم طوماری با ۲۰ هزار امضا مبنی بر شروط پناهندگان برای بازگشت به میانمار تاکید کرد: ما تنها در صورت تضمین سلامت و به رسمیت شناختن حقوقمان به میانمار باز می‌گردیم.

این آواره روهینگیایی که ۴۳ سال دارد و یکی از ۶۵۵ هزار آواره‎ایست که از آغاز خشونت‌ها در منطقه «منگدو» ایالت راخین به بنگلادش گریخته است، در این باره توضیح داد: من نمی‎خواهم برای مدت طولانی در بنگلادش بمانم، اما پیش از آنکه به بازگشت به همراه خانواده خود فکر کنم، مسأله ضمانت‎های لازم برایم مهم است.

مذاکرات حکومت‎های میانمار و بنگلادش در ارتباط با راه‎های بازگشت آوارگان در حالی صورت می‌گیرد که همچنان افراد جدیدی از میانمار به بنگلادش می‎گریزند.

عدم حضور آوارگان در این مذاکرات موجب مخالفت شدید برخی از آنها نسبت به بازگشت به کشور خود گشته است، به گونه‎ای که فاطمه، آواره روهینیگیایی و مادر چهار فرزند، در این باره می‌گوید: چگونه باز گردیم؟ از کجا معلوم دوباره ما را به آنجا نفرستند تا ما را بکشند. وی با صدای بلند فریاد می‌زند، بهتر است بمیریم اما اگر اینجا در بنگلادش بمیریم حداقل با آدابی مطابق با دینمان دفن می‌شویم.

در همین رابطه کمیساریای عالی امور پناهندگان در سازمان ملل متحد نیز با تاکید بر این که هرگونه بازگشت آوارگان باید به صورت اختیاری و آگاهانه باشد، شرایط ایالت راخین برای بازگشت آوارگان را نامناسب ارزیابی کرد./۸۴۷/ب۱۰۲/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات