۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۵۵۳۱۰۶

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

بازدید سفیر اتریش از بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی، رونمایی پرده نقالی «حرم و انقلاب» در ایام‌الله دهه فجرو راه اندازی کتابفروشی آستان قدس رضوی در منطقه کم‌برخوردار مشهد از جمله مهمترین عناوین اخبار کوتاه آستان قدس رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از آستان نیوز، مهدی سیم‌ریز، معاون هنری موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از رونمایی پرده نقالی «حرم و انقلاب» در ایام‌الله دهه فجر خبر داد.

وی با بیان این خبر ابراز داشت‌: به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی پرده نقالی با موضوع «حرم و انقلاب» تهیه و در ایام دهه فجر رونمایی می‌شود.

سیم ریز عنوان کرد: در این پرده، سه واقعه تاریخی حرم شامل به توپ بستن حرم مطهر رضوی توسط روس‌ها در دوره محمد علی شاه قاجار، واقعه گوهرشاد و حمله سربازان شاهنشاهی به حرم مطهر امام رضا(ع) و به گلوله بستن زائران در اطراف ضریح مطهر در 29 آبان ماه سال 57 به نمایش در آمده است.

سیم‌ریز افزود‌:‌ این پرده در ابعاد 3 در یک و نیم متر و با تکنیک دیجیتال( دیجیتال پینتینگ) توسط علی آهنگر یکی از هنرمندان برجسته کشور طراحی شده و در حال اجرا می‌باشد   و بیش از 90 درصد کار نقاشی این پرده به پایان رسیده و ان‌شاءلله امسال در دهه فجر رونمایی خواهد شد.

سفیر اتریش از بخش‌های مختلف حرم مطهر رضوی دیدن کرد

سفیر کشور اتریش و هیئت همراه با حضور در حرم مطهر رضوی از مجموعه فعالیت‌های این آستان مقدس بازدید کردند.

«اشتفان شُلتس» در حاشیه این بازدید گفت: خوشحالم که امروز در این مکان مذهبی و زیبا حضور پیدا کردم و فرصتی شد که از نزدیک با فعالیت‌های فرهنگی-مذهبی این مکان مقدس آشنا شوم.

وی به معماری و ساخت و سازهای حرم مطهر رضوی اشاره کرد و افزود: از دیدن این همه زیبایی و شکوه بسیار شگفت‌انگیز شدم، چرا که در ساخت این مکان مقدس بهترین معماری و رنگ‌آمیزی استفاده شده است.

سفیر اتریش معماری سالن همایش‌های کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی را بی‌نظیر و منحصر به فرد دانست و عنوان کرد: دیدن این سالن اوج هنر اسلامی را به ما نشان داد و تحسین ما را برانگیخت.

اشتفان شُلتس تصریح کرد: آنچه معماری حرم مطهر رضوی را متمایز کرده آمیختگی مفاهیم دینی به هنر است و هنرمندان ایرانی اسلامی توانسته‌اند به خوبی این مفاهیم را به مخاطبان خود منتقل کنند و با دستان هنرمند خود این همه زیبایی را در این مکان مقدس خلق کنند.

وی افزود: با اینکه برخی از بناها در این مکان مقدس مربوط به زمان‌های قدیم و برخی بناها جدید هستند، ولی به خاطر روح معنویتی که در آن وجود دارد، یکپارچگی خاصی در همه جای آن به چشم می‌خورد.

سفیر اتریش یادآور شد: با اینکه من یک مسیحی هستم، ولی برای این مکان مقدس احترام قائل هستم و از دیدن این همه زیبایی و معنویت در آن به وجد آمده‌ام.

ویژه برنامه‌های ایام فاطمیه در میقات الرضا(ع) تشریح شد

به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، ویژه برنامه‌های فرهنگی مذهبی تحت عنوان «ریحانه» در حرم مطهر حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) برگزار می‌شود

حمزه سپهریان اظهار داشت: این موسسه برنامه‌های فرهنگی مذهبی از جمله سخنرانی، مرثیه سرایی، کرسی تلاوت‌های مجلسی قرآن کریم و مسابقات مختلف را ویژه زائران و مجاوران بارگاه منور حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) با هدف تببین الگوهای رفتاری حضرت زهرا(س) در طول دهه فاطمیه برگزار می‌کند.

سپهریان عنوان کرد: از 9 بهمن ماه به مدت 11 شب بعد از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء مراسم سخنرانی با حضور حجت الاسلام شیخ محسن کافی در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در طول دهه اول فاطمیه هیئت‌های مذهبی طبس و روستاهای مجاور در حرم مطهر حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) حضور می‌یابند و هر شب با توجه به برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته پس از مراسم سخنرانی، یکی از هیئات مذهبی به عزاداری خواهد پرداخت.

سپهریان برگزاری مراسم قرائت ادعیه پرفیض کمیل و ندبه در 12 و 13 بهمن با حضور مداحان برجسته کشوری، قرائت زیارت حضرت فاطمه زهرا (س) و امین الله را از دیگر برنامه‌های میقات الرضا(ع) در طول دهه فاطمیه عنوان کرد.

مدیرعامل آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره) افزود: هر روز ظهر سخنرانی بین الصلاتین با موضوع احادیث و روایات در فضایل حضرت فاطمه زهرا(س) توسط حجت الاسلام والمسلمین زنجانی طبسی، امام جمعه موقت طبس انجام خواهد شد.

وی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی «جلوه‌های رفتاری حضرت فاطمه زهرا(س) از منظر قرآن و نهج البلاغه» و واحد ادبیات قرآنی کودکان در میقات الرضا(ع) خبر داد و گفت: در این کارگاه‌ها مسابقات فرهنگی، پژوهشی، قصه گویی، شعر، نقاشی ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود که از 8 بهمن به مدت یک ماه پذیرای کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به یادگیری علوم و معارف اسلامی است.

سپهریان با اشاره به برگزاری مسابقه کتابخوانی «فجر فاطمی» در میقات الرضا(ع) گفت: این مسابقه از خطبه فدکیه طراحی و علاقمندان می‌توانند جهت شرکت در مسابقه به زیرپرتال میقات الرضا(ع) یا کتابخانه های موسسه مراجعه کنند.

وی یادآور شد: در طول دهه فاطمیه نیز کرسی‌ تلاوت‌های مجلسی قرآن کریم با حضور قاریان اعزامی آستان قدس رضوی در آستان حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره) برگزار خواهد شد.

کتابفروشی آستان قدس رضوی در منطقه کم‌برخوردار مشهد راه اندازی شد

نخستین فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی در منطقه کم‌برخوردار مشهد به نام شهدای مدافع حرم تیپ فاطمیون به صورت رسمی راه‌اندازی شد.

همزمان با سالگرد شهادت رضا اسماعیلی؛ شهید مدافع حرم فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی «به‌نشر» شعبه شهدای تیپ فاطمیون مدافع حرم در شهرک آوینی منطقه گلشهر مشهد با حضور جمعی از مدیران و ساکن منطقه به صورت رسمی آغاز به کار کرد و اعضای خانواده این شهید مدافع حرم و جمعی از خانواده‌های شهدای تیپ فاطمیون مدافع حرم، میهمانان ویژه این مراسم بودند.

ولایت‌مداری؛ فصل مشترک مدافعان حرم

حجت‌الاسلام عماد دخانی؛ مدیر امور فرهنگی کارکنان و خدام آستان قدس رضوی در این مراسم اقدام به‌نشر را در افتتاح این فروشگاه در یکی از مناطق کم‌برخوردار مشهد قابل تقدیر دانست و گفت: فصل مشترک باورها و اعتقادات شهیدان مدافع حرم از قبیل شهید اسماعیلی، ولایت‌مداری است.

وی با بیان اینکه شهدای مدافع حرم ولایت‌مدار بودن خود را نه صرفاً در ادعا بلکه در عرصه عمل نیز اثبات کرده‌اند، افزود: این شهیدان اثبات کرده‌اند که پس از گذشت 1400 سال از ظهور اسلام هنوز این جریان فکری زنده است.

عرضه 40 هزار عنوان کتاب و کالای فرهنگی

سیداحمد میرزاده؛ معاون تولید انتشارات آستان قدس رضوی(به‌نشر) در این مراسم با اشاره به سابقه چند هزار ساله کشور در کتابت، گفت: متأسفانه با وجود چنین پیشینه‌ای، آمار و ارقام حکایت از وضعیت نامطلوب سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور دارند و در این زمینه تمام نهادهای رسمی و غیررسمی مسئول هستند.

وی بیان کرد: رهبر انقلاب در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال 91، یکی از ضروری‌ترین اقدامات در چرخه تولید و توزیع کتاب را ساماندهی توزیع و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب دانستند.

معاون تولید به‌نشر با بیان اینکه در مدت چند سال اخیر در شهر مشهد اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، خاطرنشان کرد: در دوران فعالیت جدید آستان قدس رضوی تعداد کتابفروشی‌های انتشارات به نشر از 11 فروشگاه به 28 فروشگاه افزایش یافته است که رشد حدود 150 درصدی را در بازه زمانی یک ساله نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در فروشگاه‌های به‌نشر حدود 40 هزار عنوان کتاب و کالای فرهنگی عرضه می‌شود، تصریح کرد: در مجموعه‌ آستان قدس رضوی نهادهای مختلفی مانند بنیاد پژوهش‌ها، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، معاونت تبلیغات اسلامی، مؤسسه آفرینش‌های هنری، مؤسسه جوانان و ... در زمینه تولید کتاب و کالای فرهنگی فعالیت می‌کنند که به‌نشر موظف به توزیع این آثار است.

میرزاده با اشاره به افتتاح فروشگاه به‌نشر شعبه شهدای تیپ فاطمیون مدافع حرم، اظهار کرد: این فروشگاه در منطقه‌ای افتتاح می‌شود که ساکنان آن از اثرگذارترین افراد در تمام سال‌های انقلاب بوده‌اند و شاهد این مدعا نیز خانواده شهید اسماعیلی است که در مراسم حضور دارند.

وی ادامه داد: این فروشگاه در منطقه‌ای از مشهد واقع است که بیشترین ساکنان آن هم‌زبانان افغانستانی ما هستند؛ یکپارچگی فرهنگی ایران و افغانستان با وجود جدایی مرزهای فیزیکی، هیچگاه از هم گسسته نشده است.

ایجاد 5 فروشگاه کتاب در مناطق کم برخوردار

حسن سلطانی؛ مدیر پروژه فروشگاه‌های کتاب به‌نشر در حاشیه شهر مشهد نیز در این مراسم با اشاره به افتتاح این فروشگاه، اظهار کرد: قرار است به‌نشر پنج شعبه فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در مناطق کم‌برخوردار شهر با هدف توانمندسازی فرهنگی ساکنان این مناطق ایجاد کند.

وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که با استفاده از استعداد و ظرفیت کودکان افغانستانی ساکن در این مناطق موضوع شهدای فاطمیون را از منظر هنر و رسانه پررنگ کرده و رشادت‌های آن‌ها را با ابزار هنری به جامعه منتقل کنیم.

سلطانی با بیان اینکه برای ماندگار شدن شهدای فاطمیون باید از ابزار هنری استفاده کنیم، افزود: برای حرکت در این مسیر بر استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزی تأکید داریم.

رزمنده تیپ فاطمیون مدافع حرم نیز در بخشی از این مراسم با انتقاد از بی‌توجهی به مناطق کم‌برخوردار، بیان کرد: در دهه چهارم انقلاب اسلامی برای تمام مناطق برنامه داریم غیر از محلات حاشیه‌نشین و این در حالی است که ظرفیت‌های انقلابی بسیاری در این مناطق وجود دارد.

وی ضمن تقدیر از اقدام به‌نشر برای راه‌اندازی این فروشگاه کتاب در یک منطقه حاشیه‌نشین، افزود: اینجا منطقه‌ای است که مجاهدان بسیاری در آن رشد کرده‌اند و اکنون این منطقه حدود 3000 نفر رزمنده تیپ فاطمیون مدافع حرم دارد.

در پایان مراسم افتتاح فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر شعبه تیپ فاطمیون از مادر شهید رضا اسماعیلی تقدیر شد./934/پ204/ب1

ارسال نظرات