۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۵۵۳۴۰۵
حجت الاسلام بهداروند مطرح کرد؛

شبکه‌های اجتماعی بیگانه عامل بی‌ثباتی کشور

پژوهشگر حوزوی گفت: اگر دولت نخواهد ساختاری مشخص تعریف کند و به سمت شبکه‌های بومی حرکت نکند با خطر مهندسی و دستیابی دشمن به اطلاعات کشور رو به رو می‌‌شود.
ححت الاسلام بهداروند

حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا ضمن تشریح سازوکار فضای مجازی در کشور اظهار داشت: در حقیقت سیاست گذاری راهبردها و برنامه‌های اجرایی فضای مجازی که یک رسانه عمومی است توسط شورای عالی فضای مجازی که رئیس جمهور محترم در رأس آن قرار دارد، صورت می گیرید.

عضو پژوهشکده دفاع مقدس با ابراز تأسف از عدم استفاده شبکه‌های داخلی بیان کرد: متأسفانه همه شبکه‌های اجتماعی و رسانه های موجود، شناسنامه غربی دارند و تأسیس، تولید و مهندسی آن‌ها با اهداف غربی است و کارکرد آنها از زمان تولید با هدف تهاجم فرهنگی علیه فرهنگ انقلاب اسلامی به‌صورت کاملا واضح قابل مشاهده است.

حجت الاسلام بهداروند در ادامه افزود: البته به تعبیر رهبر معظم انقلاب از این ظرفیت می‌توانیم در نشر معارف، اعتقادات و ارزش‌های انقلاب اسلامی خود استفاده کنیم؛ اما کارکرد این شبکه‌های اجتماعی در حد کارکرد در راستای اهداف انقلاب اسلامی نیست و چه بسا در بحران‌ها و بزنگاه‌های تاریخی که از زمان تولید این شبکه‌های اجتماعی آثار و مفاسد سوء آن‌را دیده شده است، مشکل ساز شوند.

شبکه‌های اجتماعی بیگانه عامل بی‌ثباتی کشور

وی شبکه‌های اجتماعی بیگانه را عامل بی‌ثباتی کشور دانست و بیان کرد: ملاحظه کردند که در اغتشاشات اخیر، شعله‌ور شدن آشوب‌ها و بحران‌های اجتماعی به‌واسطه همین موضوع تلگرام بود که متأسفانه بعداز رخ دادن آن اتفاقات نحس، که دستور فیلتر آن نه توسط شورای عالی فضای مجازی که توسط شورای عالی امنیت ملی صادر شد.

عضو پژوهشکده دفاع مقدس، تبعات بومی سازی نکردن فضای مجازی را متذکر شد و گفت: اگر دولت نخواهد ساختاری مشخص تعریف کند و به سمت شبکه‌های بومی مانند سروش و دیگر شبکه‌های پیام‌رسانی که توسط فرزندان انقلاب اسلامی تولید می‌شود حرکت نکند، هم اطلاعات خود را از دست می‌دهند و هم شاهد تربیت و مهندسی دشمن که از طریق سرورهای خود مدیریت می‌کند خواهند بود.

وی درباره محیط اقتصادی شبکه‌های پیام‌رسان گفت: اینکه گفته می‌شود تعداد زیادی از مردم به‌واسطه‌ شبکه‌های اجتماعی کسب درآمد می‌کنند درست است؛ ولی درصد بالایی را شامل نمی‌شود و مسأله‌ای که موج، شایعه و بحران ایجاد می‌کند همین شبکه‌های اجتماعی است که در اغتشاشات اخیر هم بعد از به‌وجود آمدن آن وضعیت مجبور به تعطیلی تلگرام شدند.

مدیریت شبکه مجازی اقدامی ضروری

حجت الاسلام بهداروند مدیریت صحیح فضای مجازی را ضروری خواند و بیان کرد: اگر دولت علاقه دارد که خدمتی به انقلاب فرهنگی کند، مهمترین اقدام اداره شبکه‌های مجازی است که امروزه در حال فعالیت و توسعه هستند؛ چراکه بعد از راه‌اندازی telegram X که با برنامه‌ریزی‌های دیگری همراه است، نه تنها دولت ایران که هیچ کشور دیگری هم نمی‌تواند آن‌ را فیلتر کند.

وی در ادامه تأکید کرد: در حال حاضر وزارت ارتباطات ما با یک بحران تصمیم‌گیری مواجه شده است، یک تا دو ماه دیگر با راه‌اندازی این telegram X‌، قدرت فیلتر آن‌ وجود نخواهد داشت.

استاد حوزه علمیه قم بر ضرورت بازدارندگی در فضای مجازی تأکید کرد و گفت: چرا اجازه می‌دهند که دائما کشور را به رصدکردن و سرقت اطلاعات تهدید کنند، اگر فردی جاسوس و منحرف است باید بترسد؛ اما کسی که انحرافی ندارد و به‌عنوان مثال تنها یک فایل درسی را جابه جا می‌کند ترسی ندارد. طبیعتا هرکسی باید بازدارندگی‌هایی انجام دهد و هر عکسی را در شبکه‌های اجتماعی قرار ندهد چراکه به راحتی این اطلاعات قابل دستیابی و سرقت است.

استفاده از شبکه‌های ملی و تولید جوانان کشور، تنها راه‌حل مشکل

وی در پایان درباره تنها راه برون رفت از بحران شبکه‌های بیگانه تصریح کرد: ایمن سازی شبکه‌های اجتماعی و استفاده از تولید ملی تنها راهکاری است که  به حل این مشکل کمک می‌کند، مانند اقتصاد مقاومتی و دیگر رهنمودهایی که رهبر انقلاب دارند و تا این امر محقق نشود و سردمداران نظام اجرایی کشور اعتقادی به این حرف نداشته باشند، آش همین آش است و کاسه هم همین کاسه./۸۷۶/ت۳۰۲/س

مهدی شاهی
ارسال نظرات