۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۵۵۳۶۹۲
رییس جمهور:

درباره توان دفاعی نیاز به مذاکره و توافق با هیچ قدرتی نداریم

رییس جمهور با بیان اینکه دفاع از شرف ملی و استقلال کشور وظیفه همگانی است، تاکید کرد: خواهان صلح قدرتمندانه ایم و برای توان دفاعی خود نیاز به مذاکره و توافق با هیچ قدرتی نداریم.
رییس جمهور

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در مراسم  افتتاح 10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در 10 استان کشور با تاکید بر اینکه قدرت سیاسی و قدرت دفاعی مکمل یکدیگرند، گفت: نیروهای مسلح، دولت، قوا، حوزه های علمیه و مردم باید کنار هم باشند تا قدرت ملی ساخته شود.

رئیس جمهور ضرورت ارتقاء قدرت ملی و توجه همزمان به مؤلفه‌های آن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی را مورد تأکید قرار داد و گفت: قدرت ملی در چارچوب حزب و جناح نمی‌گنجد و مربوط به کل ملت ایران است.

دکتر  روحانی با تبریک ایام مبارک پیروزی انقلاب اسلامی به همه ملت ایران و خانواده بزرگ شهیدان و ایثارگران انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: ملت ایران بدون کمک هیچ قدرت و کشور خارجی صرفاً با اتکاء به عنایات حق و وحدت و فداکاری توانست انقلاب را به پیروزی برساند و در دوران دفاع مقدس نیز دفاع جانه‌ای نه در برابر یک رژیم متجاوز بلکه تقریباً در برابر همه قدرت‌های جهان داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه در هر جنگ و دفاعی قبل از توجه به سخت‌افزارها باید به فکر نرم‌افزارهای دفاع و جنگ بود، اظهار داشت: اولین نرم‌افزار در یک دفاع و ایجاد حماسه در برابر متجاوزین، مشروعیت آن دفاع است. اگر نتوان برای مردم روشن کرد و یا چنانکه مردم آگاه نباشند که دیگری تجاوز کرده و این ملت مدافع بوده و آغازگر جنگ نبوده  و نمی‌خواهد به منافع هیچ ملتی در منطقه و به همسایگان خود تجاوز کند و این یک رژیم سفاک است که جنگ را بر آنها تحمیل کرده است، نمی‌توان پیروزمندانه در مسیر دفاع گام برداشت.

دکتر روحانی افزود: اگر موضوع دفاع به خوبی برای مردم تبیین شود، آنگاه مردم نیز با احساس وظیفه دینی، انقلابی و ملی از استقلال، شرف و ناموس خود دفاع خواهند کرد و چنانچه مشروعیت دفاع در اذهان همه مردم روشن نباشد، آن ملت پای کار نیامده و از آن جنگ خسته خواهد شد، اما اگر مشروعیت برای مردم روشن شود که این جنگ جنبه دفاعی دارد آن وقت اگر جنگ 8 یا 10 سال هم طول بکشد، مردم به خوبی در برابر متجاوز مقاومت و با ایثار و فداکاری مضاعفی در صحنه حاضر خواهند شد بویژه  اینکه فرمانده آن جنگ نیز مرجع تقلیدی محبوب و رهبری شجاع باشد که همه مردم به آن عشق می‌ورزند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در جنگ تحمیلی همه مردم و علما به خوبی احساس می‌کردند که در برابر فرد متجاوز و ارتش متجاوزی قرار دارند لذا در برابر آن ایستادگی کردند و به خوبی دیدند که نه سازمان ملل، نه کشورهای منطقه و نه حتی کشورهای دوست هیچ کس جز خودشان از سرزمین، شرف و ناموس‌شان دفاع نمی‌کند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه مشروعیت، نرم‌افزار اصلی در برابر دفاع و جنگ مقابل متجاوزین است، گفت: جنگ فراز و نشیب فراوانی داشته و کار بسیبار پیچیده و سختی است. اما همه این سختی‌ها با وجود مشروعیت ساده و آسان می‌شود.

رئیس جمهور در ادامه توجه به ارتقاء اعتماد مردم را در بحث نرم‌افزار دفاع و جنگ حائز اهمیت دانست و گفت: اگر مردم به سازمان رزم، فرماندهان میدان و دفاع و مقامات ارشد سیاسی کشور، اعتماد نداشته باشند، نه خودشان وارد میدان رزم می‌شوند و نه فرزندان و همسران خود را برای ورود به این عرصه تشویق می‌کنند. اینکه در دوران دفاع مقدس، مادران عزیز و پدران سرافراز کشورمان فرزندان خود را با افتخار به میدان جنگ بدرقه می‌کردند و اگر پیکر مطهر عزیزانشان بازمی‌گشت، به آن احساس فخر و غرور داشتند، بخاطر این بود که به فرماندهی جنگ و مسئولین ارشد کشور اعتماد داشتند.

دکتر روحانی گفت: اگر به فرماندهی جنگ اعتمادی وجود نداشت و یا تردید به آن وجود داشت، آیا اداره جنگ امکان‌پذیر بود؟

رئیس جمهور با ذکر خاطره‌ای از اوایل دوران جنگ تحمیلی خاطر نشان کرد: روزهای اولیه جنگ در دوره اول مجلس شورای اسلامی برخی از نمایندگان براساس احساس وظیفه هر روز فرماندهان جنگ را احضار می‌کردند و ادامه این روند قطعاً مشکل‌ساز بود.

دکتر روحانی افزود: از این‌رو امام راحل پیغام دادند که مجلس به امور و وظایف مربوط به خودش برسد مجلس محل احضار فرماندهان نیست، بلکه باید حمایت کند واز طرف ایشان نمایندگانی وجود دارند که به امور جنگ نظارت دارند، اما اگر مجلس همچنان می‌خواست به آن کار خود ادامه دهد بی‌تردید اداره امور با مشکل مواجه می‌شد، لذا اگر کار را به اهل آن واگذار نکرده و اعتماد نکنیم و عده‌ای بخواهند قدم به قدم در امور مختلف ورود پیدا کنند، کارها به خوبی پیش نمی‌رود و تفاوتی نمی‌کند که این در عرصه جنگ باشد و یا اداره هر پروژه یا طرحی که توسط دستگاه‌های مختلف اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز کشور ما این است که زیادی احساس وظیفه می‌شود و همه می‌خواهند درباره تمام مسایل احساس وظیفه کنند در صورتی که چارچوب و مقرراتی در کشورمان وجود دارد و دولت و فردی مسئول شده که امور را اداره کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر اعتماد به سازمان رزم، مدیریت جنگ و مدیریت کشور با کمک امام راحل حاصل نمی‌شد، اداره امور مشکل بود، لذا معتقدم، امام در برخی از برهه‌ها نقش‌هایی داشتند که هنوز به خوبی برای مردم تبیین نشده است. اگر برخی سخنان، نصیحت‌ها و گاهی نهیب‌های امام(ره) نبود، نمی‌شد جنگ را اداره کرد.

دکتر روحانی افزود: در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، روز به روز بر اعتماد مردم افزوده شد. در لحظه شروع جنگ همه مردم در بهت فرو رفته بودند و کسی تصوری از جنگ در ذهن نداشت. اما سخن قاطع امام در آن لحظات، قدرت و امیدی در میان مردم بوجود آورد و صبح فردای شروع جنگ 140 فروند هواپیما به مراکز مختلف عراق حمله کردند و با این کار ضمن ضربه سختی از لحاظ روحی و عملیاتی به عراق، روحیه امید در میان مردم ایران را تقویت کردند، لذا اگر این نرم‌افزارها وجود نداشت در میدان جنگ نیز موفق نبودیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: در آن دوران مشروعیت جنگ برای مردم روشن شده بود و مردم به مسئولان عالی‌مقام سیاسی، نظامی و فرماندهان میدان جنگ، اعتماد داشتند و با ادامه جنگ روز به روز امیدشان برای پیروزی بیشتر شد و ملت بزرگ ایران توانستند در جنگ بسیار مهمی که قدرت‌های بزرگ جهان و کشورهای مرتجع منطقه از صدام حمایت می‌کردند در برابر همه شیاطین ایستادگی کرده و با پیروزی به پایان برساند.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: دفاع مقدس تابلوی زیبای استقامت و حماسه آفرینی است که به دست ملت ایران ترسیم شده است و سرشار از درس‌های فراوانی است و ایثارگران و جانبازان ، معلمین بزرگ ما در زندگی هستند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود ارتقاء سطح قدرت ملی را مورد تأکید قرار داد و گفت: براساس تقسیم‌بندی کلاسیک، قدرت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دفاعی از مؤلفه‌های قدرت ملی بشمار می‌روند و اگر این 4 قدرت در کنار هم و هم‌افزا نباشند، دفاع از کشور امکان‌پذیر نیست و چه بسا در دوران دفاع مقدس نمی‌توانستیم میدان جنگ را اداره کنیم.

دکتر روحانی افزود: تهیه مهمات و غذا برای رزمندگان، مدیریت فروش نفت، اسکورت نفتکش‌ها توسط هواپیما، از جمله اموری بود که در کنار میدان رزم، باید مورد توجه قرار می‌گرفت اینکه در زمان جنگ موضوع انتخابات حتی یک روز هم به تأخیر نیفتاد، نشان‌دهنده این است که قدرت سیاست داخلی و خارجی ما در دوران جنگ در کنار هم قرار داشت.

رئیس جمهور همچنین به نقش مؤلفه قدرت فرهنگی در دوران مقدس اشاره کرد و گفت: در آن دوران بسیاری از رزمندگان داوطلبانه به میدان جنگ می‌رفتند و اگر ایمان و اعتماد بین مردم وجود نداشت، پیروزی هم به دست نمی‌آمد.

دکتر روحانی افزود: مردم به خوبی باور کردند آن قدمی که غبار جبهه بر آن می‌نشیند، شعله آتش جهنم را نخواهد دید و می‌دانستند که مظلوم هستند و جنگ به آنها تحمیل شده است لذا همه باید در کنار هم باشیم. نیروهای مسلح در کنار دولت، دولت در کنار حوزه‌های علمیه و همه در کنار مردم، صف واحدی را تشکیل دهیم و اگر در کنار هم نباشیم، قدرت ملی ساخته نمی‌شود.

رئیس جمهور اضافه کرد: در دوران جدید از قدرت سایبری و علوم پیشرفته و های‌تک به عنوان علوم پیشرفته یاد می‌شود که باید به این موضوع نیز توجه داشت.

دکتر روحانی با بیان اینکه در دنیای امروز همه یکدیگر را تهدید می‌کنند و اینکه به جایی برسیم که دیگر تهدیدی وجود نداشته باشد، قطعاً با شرایط کنونی بعید به نظر می‌رسد، اظهار داشت: در دنیایی که معتقد است سلاح کشتار جمعی نباید وجود داشته باشد و استفاده از آن علیه بشریت ممنوع بوده و باید از بین برود، ببینید آمریکایی ها با چه زبان وقیحانه ای روسیه را با سلاح اتمی جدید تهدید می کند لذا هنوز بحث ساخت سلاح‌های جدید و مخرب برای تهدید و استفاده علیه رقیب مطرح است، آیا در این شرایط می‌شود کسی بگوید که دیگر زمان صلح و همزیستی است و نیازی به قدرت دفاعی نداریم؟

 رئیس جمهور تصریح کرد: ما همواره نیازمند تقویت قدرت دفاعی خود هستیم و تا روزی که علیه کشورمان تهدید وجود دارد، ما هم باید هم وزن آن در برابر هر تهدیدی خودمان را تقویت کنیم.

 دکتر روحانی خاطر نشان کرد: امروز بسیاری از سلاح‌های دفاعی در داخل کشورمان ساخته می‌شود، و اگر به سلاحی نیاز داریم باید آن را خریداری کنیم و آنچنان قدرتمند باشیم که دشمن جرأت تهدید نداشته باشد و از حمله و تجاوز مأیوس شود و یا احساس کند که در صورت تجاوز هزینه بسیار سنگینی پرداخت خواهد کرد و این یک دستور قرآنی است.

رئیس جمهور تقویت قدرت ملی را عامل اصلی بازدارندگی و صلح عزتمندانه و مقتدرانه دانست و تصریح کرد: همواره باید در آمادگی کامل باشیم تا تهدیدات را از سر مردم دفع کنیم.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه مردم و مسئولین برای توانمندی دفاعی خود نیاز به مذاکره و توافق نداشته و ندارند، تأکید کرد: در این زمینه چنانچه سوالی پرسیده شود، جواب قاطع و محکمی می‌دهیم، اما آنچه برای دفاع از کشور، نیاز داشته باشیم را در چارچوب مقررات با فتوای رهبری عزیز تهیه خواهیم کرد، البته همچنانکه بارها اعلام کرده‌ایم براساس فتوای رهبری عزیز، اخلاق‌مداری و شرع به هیچ وجه به دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه قدرت ملی در چارچوب حزب و جناح نمی‌گنجد و تمام احزاب و تفکرات ذیل این قدرت تعریف می‌شوند، گفت: همه باید در حوزه قدرت اقتصادی، ‌سیاسی، فرهنگی و دفاعی با هم و هم‌افزا عمل کنیم. قدرت ملی و دفاعی و تبیین ارزش‌های جنگ و دوران دفاع مقدس در داخل حزب و زیر خیمه احزاب نمی‌گنجد و مربوط به کل ملت ایران است و در آن دوران مقدس همه مردم اعم از هر ملیت و مذهبی در کنار هم قرار داشتند.

دکتر روحانی تصریح کرد: مدافعین کشورمان در سراسر کشور و نیروهای مسلح باید فراتر از احزاب و جناح‌ها قرار بگیرند و قدرت ملی کشورمان نیز برای احزاب و جناح‌ها است و ضرورت دارد در تبیین آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، فوق حزب و جناح حرکت شود و نباید به هیچ عنوان اجازه داد که آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، رنگ حزب و جناح بگیرد.

 رئیس جمهور شهدا را اسطوره‌های مقاومت ملت ایران توصیف کرد و گفت: اگر فردوسی به دنبال اسطوره‌ای به نام رستم رفت تا در سایه آن ملتی را متحد کند، امروز شهدا رستم دستان واقعی هستند که شرح زندگی هر کدام از آنها می‌تواند، راهنما و اسوه حسنه‌ای باشد. به همین خاطر مرکز نشر آثار شهیدان و ایثارگران ارزش فوق‌العاده‌ای دارند و این مراکز و موزه‌ها بایستی ملت ایران را منسجم و روحیه ایثار و فداکاری را در بین ملت ارتقاء دهد و هر اندازه که این موزه‌ها شلوغ‌تر شوند، بی‌تردید در مقابل تهدیدات بازدارنده خواهد بود.

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: فقط سلاح بازدارنده نیست، بلکه حضور مردم در عرصه‌های مختلف عشق آنها به رهبری عزیز، علما و حوزه‌ها نیز بازدارنده است که باید از این قدرت و توان خود به بهترین شکل بهره‌برداری کنیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید فضای مجازی را به فرصت تبدیل کرد، اظهار داشت: فضای مجازی هست و خواهد بود؛ باید آن را به فرصتی برای ترویج ارزشها و روحیه ایستادگی تبدیل کنیم و جوانان، رزمندگان و عاشقان انقلاب اسلامی به خوبی قادرند از این فضا استفاده کنند.

دکتر روحانی تصریح کرد: امروز باید بتوانیم روحیه ایستادگی و مقاومت را آنچنان تقویت کنیم که هیچ قدرتی جرأت نکند در عرصه آسمان، خاک و دریا علیه کشورمان توطئه کند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر جوانان کشورمان به عنوان دفاع از حرم و جان مسلمانان، رشادت و فداکاری نشان دادند و اگر چه حدود 30 سال از دوران دفاع مقدس می‌گذرد اما همچنان روحیه مقاومت و استقامت در برابر دشمنان وجود دارد.

دکتر روحانی در پایان از ستاد کل نیروهای مسلح، سردار باقری، نیروهای مسلح و سردار کارگر برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تشکر کرد./۱۳۲۳/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات