۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴
کد خبر: ۵۵۳۷۲۹
حجت الاسلام و المسلمین مهدوی‌راد:

"٩اثر برگزیده در بخش جایزه جهانی كتاب سال"

دبیر علمی جایزه کتاب سال گفت: مراسم پایانی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز (١٨بهمن ماه ) در تالار وحدت با حضور ریاست جمهور برگزار می‌شود.
حجت الاسلام مهدوی راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بعدازظهر دیروز در نشست خبری سی‌وپنجمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران كه در سرای اهل قلم برگزار شد با اشاره به چگونگی ثبت نام الكترونیكی جایزه كتاب سال اظهار داشت: در این ثبت نام مترجمان، مؤلفان و مؤسسان خود، کتاب‌های‌ خود را معرفی کرده‌اند، همچنین از میان ٢٥٠٠ داور شناخته شده خواستیم كه آثار شایسته تقدیر را به ما معرفی كنند تا تمام كتاب‌های شایسته دیده شود.

وی ادامه داد: در این دوره هم براساس سنوات گذشته آثار مكتوب سال١٣٩٥ ارزیابی می شود. در سال گذشته ٥٥هزار اثر منتشر شده است كه در این میان ٢٥٥اثر به مرحله بعد راه یافته است و ما هم همچون سال‌های گذشته بررسی را در گروه‌های مختلف انجام می‌دهیم. در ۱۱ موضوع و ۷۲ گروه آثار بررسی شده که ۲۵۰ اثر ارزیابی شده به مرحله نهایی رسید و در نهایت ۲۸ اثر در حوزه تألیف، ۱۳ اثر در حوزه ترجمه و دو اثر تصحیح برگزیده شد.

دبیر علمی جایزه کتاب سال درباره اختتامیه این جایزه تأكید كرد: مراسم پایانی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز (چهارشنبه١٨بهمن ماه ۸ صبح) در تالار وحدت با حضور ریاست جمهور برگزار می‌شود.

حجت الاسلام مهدوی‌راد درباره ارزیابی آثار تألیفی و نقاط ضعف این آثار یادآور شد: ما در همه حوزه‌ها درباره محتوا و درون مایه مشكلاتی را داریم، به همین منظور برای برطرف شدن این مشكل مؤلفان سعی دارند با گسترش ابزارهای پژوهش و آسان شدن مقدمات پژوهش، به نتیجه خود برسند.

وی افزود: متأسفانه این نوع عملكرد در درون ‌مایه تألیف‌ها هیچ تحول و تغییری ایجاد نکرده است و حتی شاهد پس ‌رفت هم بوده‌ایم. درواقع، در این سال‌ها در این زمینه شاهد نتیجه معکوس بودیم.

در ادامه این نشست، احمدعلی حیدری، دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال خاطرنشان كرد: در جایزه كتاب سال امسال ما كتاب‌های سال ٢٠١٦ و ٢٠١٧ را بررسی كردیم كه در مجموع دوهزار عنوان كتاب بوده است. ما نخست اطلاعات و کتاب‌شناسی‌ این آثار را دریافت کردیم كه نهایتا به انتخاب ٢٠٠اثر انجامید و سپس هفت داور داخلی و خارجی ٢٢اثر را انتخاب و به مرحله نهایی بردند كه از این میان ٩اثر برگزیده شد.

وی خاطرنشان کرد: از آثار برگزیده بیشتر آثار مربوط به مطالعات اسلام و ایران است، همچنین برگزیدگان این دوره از جایزه كتاب سال از کشورهای فرانسه، آلمان، سوئیس، سوئد، هند، ایتالیا و بلغارستان هستند.

حیدری درباره حضور برگزیدگان جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی بیان داشت: امسال برخلاف سال‌های گذشته هر ۹ برگزیده خارجی در مراسم اختتامیه حضور خواهند داشت و مانعی برای حضور آنها وجود ندارد.

دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال عنوان كرد: بخش جهانی كتاب سال اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا براساس این بخش، نگاه به ایران و سنت‌های اسلامی ما بیشتر می‌شود و شاهد مطالعه بین المللی در این باره خواهیم بود. ما نیز سعی داریم این پژوهش‌ها را بررسی و ترجمه كنیم تا این آثار به پژوهشگران ما هم معرفی شود.

در پایان این نشست خبری، با حضور مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از پوستر جایزه «کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» رونمایی شد./٨١٦/پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات