۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۵۳۸۳۵
نماینده طلاب و فضلای بیرجند:

تا رسیدن به نقطه مطلوب در مجمع نمایندگان فاصله زیادی داریم

حجت الاسلام موسوی با اشاره به وضعیت نامطلوب آموزش، کتاب های آموزشی و وضعیت امتحان های شفاهی در حوزه از کم کاری مجمع در این عرصه گلایه کرد.
حجت الاسلام سید علی موسوی  امام جمعه گل شهر

حجت الاسلام سید علی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ‌با اشاره به مجمع نمایندگان طلاب به عنوان یکی از نعمات حال حاضر حوزه های علمیه ابراز داشت: این نهاد مبارک با دستور امام راحل بنیان نهاده شد تا عده ای به عنوان نماینده طلاب رابط میان آنها با نهادهای بالادستی باشند.

نماینده طلاب و فضلای بیرجند و نهبندان افزود: در این مجمع در طول چند سال اخیر کارهای بزرگی انجام شده ولی تا رسیدن به چشم انداز اصلی و هدف اصلی فاصله زیادی داریم، بله به عنوان مثال مرکز خدمات حوزه از برکات مجمع نمایندگان طلاب است که یک حرکت مثبت برای کمک رسانی به طلاب به ویژه در امور بیمه ای و مسائل پزشکی است، اما باید بپذیریم که مجمع در برخی جهات خیلی خوب ورود نکرده است.

وی در ادامه با بیان این که مجمع می توانست در بحث آموزش در حوزه بهتر وارد شود، یادآور شد: الان با همه زحماتی که کشیده شده هنوز حرف چندانی در این حوزه برای گفتن نداشته ایم یا در زمینه تبلیغ باید بیشتر و تخصصی تر عمل می کردیم؛ شما ببینید نظر رهبر معظم انقلاب نسبت به کتب حوزه و سبک کتاب ها چگونه است.

حجت الاسلام موسوی اضافه کرد: امروز در حوزه کتاب های اصولی با متونی بسیار سخت و مغلق مثل کفایه تدریس می شود که فهم آن برای بسیاری از طلاب ممکن نیست، ما نمی گوییم این کتاب ها برداشته شود بلکه تسهیل شده یا به صورت تخصصی تدریس شود.

وی با بیان این که حوزه علمیه حدود 30 رشته تخصصی دارد، ابراز داشت: من نمی دانم چه اصراری است که وقتی طلبه ای در حوزه به صورت تخصصی حقوق می خواند باید از او کفایه امتحان بگیرند یا آقایی که علاقه به تفسیر دارد، باید امتحان های غیر مرتبط بدهد و یا در درس خارج لزوما از او فقه و اصول پرسیده شود.

وی ادامه داد: الان سفیران هدایت با وجود همه اشکالاتی که دارد در این عرصه خوب وارد شده یعنی امتحان شفاهی و کتبی دست خود استاد بوده و طبیعی است وقتی طلبه با استاد خود امتحان بدهد از وضعیت روانی بهتری برخوردار است و در نتیجه نمرات و معدل های بالایی می گیرد ولی طلبه در دوره بلند مدت در امتحان شفاهی نهایت نمره ای که می گیرد 15 یا 16 است، البته اگر خوب جواب بدهد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به نمود ویژه دل سردی طلاب نسبت به دروس خاطرنشان کرد: بنده خودم هم اصول تدریس می کنم و هم فقه و سعی می کنم کلاس را با پرسش ها و پاسخ ها با نشاط نگه دارم، ولی واقعا می بینم که این متون دل سردی می آورد هرچند قبول دارم در دل سردی طلاب مسائل اقتصادی و خانوادگی هم نقش ویژه ای دارد.

وی تأکید کرد: به طور مثال الازهر مصر همه رشته های دانشگاهی حتی پزشکی را آورده و در کنار آن علوم حوزوی را نیز تدریس می کند، ولی ما نهایتا علوم انسانی اسلامی را آورده ایم، درحالی که اگر طلبه ما در حوزه علمیه در کنار دروس حوزوی با علوم روز آشنا شوند تبلیغ مؤثرتری خواهند داشت.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که مسیحی ها نیز همین کار را می کنند، خاطرنشان کرد: آنها فردی که دارای تعلیمات دینی است به مراکز دانشگاهی علوم روز می فرستند و به عنوان مثال یک کشیش به طور کامل دروس پزشکی را یاد می گیرد و یه یک منطقه محروم در آفریقا رفته و50 هزار نفر را در ضمن معالجه مسیحی می کند.

وی تصریح کرد: امروز نظام و قدرت در دست حوزه است و این رشته ها باید در حوزه بیاید؛ در مجمع نمایندگان فعالیت های خوبی انجام شده است ولی متأسفانه ما خود نمایندگان طلاب هم مقصر هستیم.

وی در پایان یادآور شد: حتی همین امضایی که طلبه از نماینده می گیرد نیز خیلی از اوقات بدون تحقیق انجام می شود، در حالی که نماینده باید انسانی مطلع از طلبه های منطقه خودش باشد و مسأله بعدی نداشتن بودجه است که به عنوان مثال اگر بخواهیم برای طلاب شهرهای خود جلسه بگیریم با مشکلات متعددی مواجه هستیم./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات