۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۵۵۴۰۵۳
یادداشت طلبگی؛

همه نظرات محترم نیست

در جایی که صرفا پای اختلاف سلیقه در میان است جا دارد که بگوییم هر عقیده و دیدگاهی در جای خودش محترم است؛ ولی وقتی که سخن از موارد اعتقادی و اخلاقی باشد آیا واقعا می توان ادعا کرد که نظر هر کسی محترم است؟
داعش رژیم صهیونیستی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا،  یکی از مسائل مطرح در جامعه این است که "عقیده هر کسی محترم است".

به طور کلی دو نوع عقیده و نظر متصور است که افراد آن را مطرح می‌کنند؛ یکی نظری که مبتنی بر اختلاف سلیقه است و دیگری نظری که درباره اصول اعتقادی، مسائل اخلاقی و عرفی و مواردی از این قبیل است.

در جایی که صرفا پای اختلاف سلیقه در میان است جا دارد که بگوییم هر عقیده و دیدگاهی در جای خودش محترم است؛ ولی وقتی که سخن از موارد اعتقادی و اخلاقی باشد آیا واقعا می توان ادعا  کرد که نظر هر کسی محترم است؟ آیا می‌توان پذیرفت کسی که رسما مخالف فرمان خداوند نظری را ارائه می‌کند نظرش محترم باشد؟!

آیا این تفکر مستلزم دگرگونی باطل و حق جلوه دادن آن نیست؟! به نظر می‌رسد چنین تفکری عملا مشروعیت بخشیدن به بحث انحرافی درستی قرائت‌های مختلف از دین است. با این دیدگاه دیگر حق و باطل معنایی ندارد و همه ایده‌‌ها و تفکرات حق و صحیح خواهد بود؛ مطلبی که نه با نقل جور در می‌آید و نه با عقل و نه با واقعیتی که با آن مواجه هستیم.  

آیا تفکر داعش محترم است؟

در این باره می‌توان مثال‌های زیادی آورد و اگر منطقی به این مقوله نگاه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که  کلام "همه نظرات محترم است" سخن درستی نیست و عمومیت ندارد.

مثلا کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که تفکر تکفیر که مبنای جانیانی مثل داعش بود مورد احترام باشد! آیا واقعا کسانی که دم از این شعار می زنند که همه نظرات محترم است، حاضرند که مثلا برای تفکرات و نظرات داعش احترامی قائل باشند!

قبح زدایی از بی حجابی

یکی از مسائلی که برخی با این شعار به دنبال قبح زدایی و توجیه  آن هستند موضوع بی حجابی است. برخی از کسانی که می‌خواهند بی حجاب باشند و عملا مروج آن نیز باشند مدعی هستند  شمایی که حجاب دارید، نظرتان محترم است و ما هم که می‌خواهیم بی حجاب باشیم، نظرمان محترم است و کسی نباید متعرض ما شود و همه باید به نظر همدیگر احترام بگذاریم!

آیا می‌توان چنین ادعایی را پذیرفت؟ چگونه می شود برای بی حجابی احترامی قائل بود در حالی که مخالفت صریح با نص صریح قرآن و حکم خداوند است؟!

جدای از مخالفت با حکم خدا، مگر می‌شود اثرات مخرّب اخلاقی - اجتماعی بی‌حجابی را نادیده گرفت؟ این حقیقتی است که بی‌حجابی روح و روان مردان جامعه، خصوصا جوانان را آلوده می‌کند و این پتانسیل را دارد که مفاسد اخلاقی را به دنبال داشته باشد؛ همچنانکه شاهد هستیم که برخی از تجاوزات و جنایات ریشه در همین مطلب دارد.

همانطور که بیان شد در این باره مثال‌های زیادی در عرصه‌های مختلف  وجود دارد که عملا در تنافی با محترم بودن تمام نظران و تفکرات است./999/پ۲۰۱/س

بابک شکورزاده، دانش آموخته حوزه علمیه قم 

 

   

 

  

   

 

ارسال نظرات