۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۵۴۱۴۴
حجت‌الاسلام حسینی‌نژاد:

بقاع متبرکه هندوستان مهم‌ترین قطب‌های فرهنگی نشر اسلام هستند

مشاور تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اشتراکات دین و مذهبی مردم ایران و هندوستان گفت: بقاع متبرکه هندوستان در حال حاضر از مهم ترین قطب های فرهنگی برای نشر جهانی اسلام به نقاط عالم هستند.
مشاور تولیت حرم حضرت معصومه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی‌اکبر حسینی‌نژاد امروز در دیدار جمعی از شخصیت‌های برجسته علمی و فرهنگی و مسؤولان مزار خواجه معین‌الدین چشتی هندوستان که در سالن معاونت فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد، با اشاره به گستره جغرافیای فرهنگی ایران و مشترکات فراوان ملت ایران با مردم هندوستان گفت: در حال حاضر بقاع متبرکه کشور هندوستان از قطب های فرهنگی نشر جهان اسلام در این کشور هستند.

وی با اشاره به پیروزی انقلای اسلامی و اینکه انقلاب اسلامی ادامه نهضت عاشورای حسینی است، افزود: دستگیری از مستضعفان جهان و ایجاد استقلال، امنیت و عزت برای ملت های آزادی خواه جهان از مهم ترین خواسته های قلبی رهبران و مردم ایران اسلامی است.

مشاور تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه ملت ایران و هندوستان با توجه به مشترکات دینی و فرهنگی باید برای نشر مکتب اهل بیت(ع) در سراسر جهان تلاش کنند، گفت: آستان مقدس حضرت معصومه(س) آماده هر نوع همکاری با مسؤولان بقاع متبرکه کشور هندوستان است.

همچنین در این مراسم مسؤول هیئت اعزامی هندی درباره سرگذشت خواجه معین‌الدین گفت: خواجه معین الدین حسن سجزی چشتی مشهور به خواجه معین‌الدین چشتی در سال 633 قمری در اجمیر شریف در ایالت راجستان هند درگذشت.

وی افزود: بعضی او را از اهالی سیستان، عده‌ای او را از هرات و بعضی از سمرقند دانسته‌اند اما آنچه مسلم است او فارس‌زبان بوده و آثار خود را به زبان فارسی نگاشته است و در سال 588 قمری همراه لشکریان سلطان معزالدین محمد غوری(هرات) از ایران و افغانستان به هند رفت و در اجمیر ساکن شده و به تبلیغ دین اسلام پرداخته است و خواجه معین‌الدین چشتی از مهم‌ترین و مؤثرترین افرادی بود که در تاریخ سیاسی و اجتماعی شبه‌قاره و در گسترش زبان فارسی نقش‌های مهمی را ایفا و شاگردان زیادی‏ را تربیت کرد که هر کدام از آنان در منطقه خود مصدر خدمات ارزنده‏‌ای شدند.

این مقام مسؤول افزود: خواجه معین‏‌الدین پس از مدتی فعالیت و تأسیس سازمان‌های فرهنگی و مذهبی در شهر اجمیر فوت کرد و مسلمانان پس از درگذشت او برایش مقبره مجلل و باشکوهی ساختند که پس از هشت قرن هنوز پابرجاست و یکی از مزارهای درجه اول مسلمان در هند به شمار می‏‌رود که در ایوان‌ها، رواق‌ها و داخل مقبره‌های آن اشعار زیادی به زبان‏ فارسی دیده می‌شود.

وی یادآور شد: پادشاهان و امیران در قرون متمادی بر مزار خواجه معین الدین که زیارتگاه است، گنبد و بارگاه بنا کردند و هرسال مردم و مریدان در سالگرد درگذشت وی، مراسمی برگزار می‌کنند و رباعی معروف «شاه‌ است‌ حسین‌، پادشاه‌ است‌ حسین‌، دین‌ است‌ حسین‌، دین‌پناه‌ است‌ حسین‌، سر داد و نداد دست‌ در دست‌ یزید، حقا که‌ بنای‌ لااله‌ است‌ حسین‌» که منتسب به اوست بر درب اصلی این آرامگاه کاشی‌کاری شده است./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات