۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۵۵۴۲۱۸
خاطرات انقلاب؛

ماجرای اعلامیه آیت‌الله گلپایگانی به ارتشبد ازهاری

مرحوم حضرت آیت الله گلپایگانی موضع گیری های بسیار شجاعانه و صریحی در مقابل رژیم شاهنشاهی و در دفاع از حضرت امام داشت.
امام و آیت الله گلپایگانی اعلامیه آیت الله گلپایگانی

به گزارش خبرگزاری رسا، در رابطه با این اعلامیه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سید محمدباقر گلپایگانی - فرزند آیت‌الله‌ گلپایگانی- می‌گوید: حاج احمد آقا فرزند امام خمینی در تماس تلفنی گفتند، امام خمینی این اعلامیه را بالای سرشان نصب کرده‌اند و فرمودند: « از طرف من چندین مرتبه دست آیت‌الله گلپایگانی را ببوسید.

بر اساس گزارش پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی، آیت‌الله العظمی سیدمحمدرضا گلپایگانی از مراجع عظام تقلید در دوران نهضت اسلامی و یار و همسنگر دیرین امام خمینی در حوزه‌های علمیه بود که با تبعید امام از ایران تنها صدای مخالفی بود که همواره علیه رژیم پهلوی بلند می‌شد و شعله‌های نهضت اسلامی را با مواضع و بیانیه‌های خود روشن‌تر می‌کرد.

از جمله موضع‌گیری‌های شجاعانه آیت‌الله گلپایگانی در سال 1357 و در قبال حکومت نظامی دولت ازهاری بود که منجر به نامه معروف آیت‌الله گلپایگانی به ازهاری شد که در آن شرایط اختناق راه‌های جدیدی را به روی ملت مسلمان و مبارز ایران گشود. 

در کتاب زندگینامه آیت‌الله العظمی گلپایگانی به روایت اسناد که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده، آمده است: « در زمان ازهاری راهپیمایی عظیم سراسری تاسوعا و عاشورا که با شکوه‌ترین رفراندوم تاریخ ایران خوانده شد، تحقق یافت. آیت‌الله گلپایگانی در اطلاعیه‌ای برقراری حکومت نظامی از طرف دولت ازهاری را محکوم کرده، خطاب به وی چنین می‌نویسند: « ... آقای ازهاری! سلب آزادی‌های فردی و اجتماعی و ایجاد اختناق و سانسور و کشتار و اتلاف نفوس، نه شما را بر ابقای حکومت استبدادی توفیق می‌دهد و نه این ملت ستمدیده را آرام و نه مقام روحانیت را از انجام وظیفه شرعیه بازمی‌دارد... من با شما اتمام حجت می‌کنم که آنچه شما در مقام حفظش هستید که حتما خواسته ملت و مصلحت مملکت نیست، مجوز این اقدامات خشونت‌بار نمی‌باشد. آقای ازهاری با توجه به اینکه نهضت اصیل ملت ایران برای طرد استعمار و استبداد، تمام قشرهای مملکت را فرا گرفته است، مقابله با آن با نیروهای مسلح و کشتار صغیر و کبیر، مملکت را از بحران و ناآرامی‌ها نجات نخواهد داد و مردم به چیزی غیر از پایان یافتن حکومت استبداد و تأمین آزادی و عدالت اجتماعی در سایه برقراری نظام اسلامی، راضی نخواهند شد...»

درباره انتشار این اعلامیه گفته شده پخش متن تلگرام ایشان در آن شرایط خفقان‌آور و تسلط رعب و وحشت و حکومت مسلسل و گلوله، اعجاب همگان را برانگیخت و شور و شوق خلقی را که نیازمند تقویت روحی بیشتر، از طرف روحانیون و راهگشایی مراجع تقلید بودند، دو چندان نمود و با وجود مقررات شدید منع عبور و مرور شبانه در فرصتی کوتاه، اعلامیه بر سر هر کوی و برزن نصب گردید و مردم برای به دست اوردن نسخه‌های آن بی‌تابی می‌کردند. در رابطه با این اعلامیه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سید محمدباقر گلپایگانی - فرزند آیت‌الله‌ گلپایگانی-  می‌گوید: حاج احمد آقا فرزند امام خمینی در تماس تلفنی گفتند، امام خمینی این اعلامیه را بالای سرشان نصب کرده‌اند و فرمودند: « از طرف من چندین مرتبه دست آیت‌الله گلپایگانی را ببوسید. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات