۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۵۵۵۱۵۹
ولایتی در جمع خبرنگاران:

ایران حامی استقلال كشورهای منطقه است

مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل گفت: ما به عنوان یك كشور مهم منطقه اجازه نخواهیم داد كه كشورهای همسایه و دوست ما به این سرنوشت لیبی دچار شوند و استقلال و تمامیت ارضی آنها دچار تزلزل شود و از این رو از آنها حمایت می كنیم.
ولایتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی اكبر ولایتی در حاشیه دیدار با رییس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا و تعدادی از نمایندگان کشورهای اروپایی در جمع خبرنگاران در خصوص آنچه در این دیدار گذشت اظهار داشت: جلسه ای با كمیته روابط اتحادیه اروپا برگزار شد كه در این جسله گفتگو های عمومی راجب روابط ایران و اروپا مطرح شد و این تیم اروپایی سوالات متعددی درباره منطقه مانند عراق، سوریه، یمن و افغانستان  به خصوص مواضع ایران داشتند.

وی ادامه داد: این تیم از همكاری ما با كشورهای منطقه و كمك به كشورهای عراق، لبنان و سوریه كه به دعوت رسمی دولت ها قانونی این كشورها بوده است سوال كردند و ارزیابی ما از آینده این كشورها را پرسیدند، البته از توضیحات ما درباره منطقه قانع بودند و پی بردند كه ما حامی استقلال كشورهای منطقه هستیم.

مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل تاكید كرد: این هیات همچنین در خصوص روابط بین ایران و كشورهای اروپایی بحث هایی داشتند و مشتاق توسعه روابط با ایران بودند باتوجه به اینكه از اعضای پارلمان اروپا هستند و سمت اجرایی نداشتند راحت تر و آزادتر هم صحبت می كنند و تنها كشوری كه امید دارند كه بتواند منطقه را به یك محور آرامش و استقرار امنیت برساند و از فروپاشی آنها جلوگیری كند ایران است.

ولایتی یادآور شد: این هیات به صراحت اعلام كرد كه تنها امید آنها برای حفظ امنیت و صلح در منطقه ایران است، این هیات لیبی را به عنوان یك مثال مطرح كردند كه چه شرایط بدی دارد و به خاطر دخالت بیگانگان به فروپاشی رسید، طبیعتا ما هم با آنها بر سر لیبی نظر موافق داشتیم و گفتیم كه دخالت آمریكا، برخی كشورهای اروپایی و عربی در لیبی باعث شده است كه این كشور مهم و اسلامی به این شكل فروپاشی در آن رخ دهد.

وی افزود: ما به عنوان یك كشور مهم منطقه اجازه نخواهیم داد كه كشورهای همسایه و دوست ما به این سرنوشت لیبی دچار شوند و استقلال و تمامیت ارضی آنها دچار تزلزل شود و از این رو از آنها حمایت می كنیم.

مشاور رهبر انقلاب در امور بین الملل در پرسش به این پاسخ كه آیا بحث های موشكی نیز در این جلسه مطرح شده است یا خیر گفت: سوالات موشكی هم در این جلسه پرسیده شد و هیات اروپایی از ما پرسیدند كه سیاست ایران درباره موشك ها چیست و ما نیز پاسخ دادیم كه موشك یك وسیله دفاعی است و هركشوری متناسب با شرایط خودش و اقتضاء كشورش امكانات دفاعی خود را انتخاب می كند و ما هم در این مورد براساس مصالح ملی در رابطه با ساخت موشك و تكامل آن كه دفاع كامل از ایران صورت بگیرد به دیگران ربطی ندارد.

ولایتی در پایان گفت: دخالت كردن دیگران در مسائل دفاعی ایران و اینكه آنها به ما دیكته كنند كه چه كنیم به هیچ وجه قابل قبول نیست و زیربار آن نمی رویم./٨١٦/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات