۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۳
کد خبر: ۵۵۵۲۱۶

عوامل سلب توفیق انسان در کلام ‌آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تبیین عوامل سلب توفیق انسان تأکید کرد که تا توفیق الهی نباشد، انسان در درجات معنوی به جایی نمی رسد.
جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در دوازدهمین جلسه درس اخلاق ویژه طلاب با بیان اینکه تا توفیق الهی نباشد، انسان در درجات معنوی به جایی نمی رسد، گفت: انسان باید در جهت مسیر حق گام بردارد تا خداوند به او توفیق پیشروی دهد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: بر اساس روایات، انسان باید ابتدا به یقین در اصول دین برسد تا خداوند توفیق عنایت کرده و ‌‌پیشرفت در معنویات حاصل شود.

وی مراد از ذکر «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ» را در کلام معصومان(ع) اینگونه توصیف کرد: اگر انسان می خواهد میان او و معصیت الهی فاصله بیفتد، راه چاره ای جز مدد الهی وجود ندارد و این موضوع هم تنها به وسیله توفیق الهی به دست می آید.

حضرت آيت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: امام جواد(ع) فرمودند «انسان برای پیشرفت و ترقی به سه خصلت نیاز دارد؛ توفیقی از جانب خداوند، واعظ درونی و قبول کردن نصیحت»؛ حضرت در این حدیث کوتاه همه اسباب توفیق الهی و سعادت را ذکر کرده اند؛ در واقع این خود انسان است که به سبب اعمال خود، اسباب توفیق و اسباب سلب توفیق را برای خود فراهم می آورد.

وی به تبیین اسباب توفیق الهی پرداخت و یکی از آنها را  «ترک شبهات» دانست و عنوان کرد:‌ انسان باید در همه امور زندگی خود احتیاط کند تا مال شبهه ناکی وارد زندگی او نشود؛ برای مثال انسان اگر مهمان شخصی رباخوار ورشوه خوار  شد باید بعد از غذا خوردن از طرف صاحب مال به شخص فقیر صدقه بدهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه یکی از  اسباب سلب توفیق را «شرکت در مجالس گناه» معرفی کرد و بیان داشت: بر اساس نص آیات قرآن کریم اگر انسان در مجلسی حاضر شد و مشاهده کرد که عده ای در آن جلسه به غیبت، تهمت پرداخته اند و یا ارزش های اسلامی را به سخره می گیرند، باید سعی کند مدار بحث را تغییر دهد، اگر نتوانست موفق شود، باید از آن جلسه اعراض کند؛ اگر غیر از این کار را انجام دهد، نفس‌او آلوده به گناه شده و تهذیب نفس برایش دشوار می شود، چراکه شرکت در این مجالس درهای توفیق الهی را به روی انسان می بندد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه «غرق شدن در زرق و برق دنیا» یکی دیگر از اسباب سلب توفیق است، گفت:‌ این مسأله علاوه بر سلب توفیق الهی، دچار تشویش ذهن انسان شده و آرامش را نیز از او سلب می کند؛ برخی انسان ها هستند که ثروتمند هستند، اما چون پایبند به ارزش های اسلامی نیستند، هیچ آبرویی میان مردم ندارند.

حضرت آيت الله مکارم شیرازی با تشریح داستان قرآنی به نبوت رسیدن حضرت موسی(ع) ابراز کرد: گاهی انسان با یک عمل کوچکی که برخوردار از خلوص نیت است، کاری می کند که خداوند توفیق بزرگی به او عنایت می کند که تا آخر عمر، از آن توفیق بهره مند باشد، اما چه بسا اعمال بزرگی که از روی ریا بوده باشد و هیچ‌توفیقی نصیب انسان نمی کند‌، بلکه سبب سلب توفیق او هم می شود؛ به بیان دیگر در کار نیک، بزرگی و کوچکی عمل موضوعیت ندارد، بلکه کیفیت و‌ نیت مهم است./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات