۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴
کد خبر: ۵۵۵۵۴۴
کارشناس هوش مصنوعی خواستار شد؛

حذف نگاه تنگ‌نظرانه به"بومی سازی بازی‌ها"

طراح و بازی‌ساز عرصه رسانه گفت: بازی‌های ایرانی پتانسیل کسب جایگاه ایده‌آل در بازار داخلی و جهانی را دارد و این عرصه نیازمند حمایت دولت و مردم از بازار و تولید داخلی است.
سیدامین سنجری

سید امینسنجری، بازی ساز و کارشناس هوش مصنوعی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا نظارت بر بازار بازی‌های ایرانی را سخت دانست و اظهار داشت: با وجود اینترنت و فضای مجازی جلوگیری از ورود بازیهای خارجی خیلی سخت شده است؛ چراکه در صورت فیلتر شدن سایتهای ایرانی، بهراحتی با فیلترشکن از سایتهای خارجی دانلود میشوند.

وی از نبود قانون کپی‌رایت در قوانین رایانه‌ای انتقاد کرد و گفت: نظارت قدرتمند مستلزم هزینه‌های جدی است که درحال حاضر دغدغه دولت نیست، خود دولت هم که قانون کپیرایت را رعایت نمیکند و خیلی راحت از موسیقی و فیلمهای خارجی استفاده می‌شود بدون اینکه حق تألیف آن پرداخته شود، بههمین خاطر نظارت سختگیرانه وجود ندارد.

بازی‌سازهای حاذق پیش‌نیاز بازار قوی و منسجم

طراح و بازیساز عرصه رسانه، وجود بازی‌سازهای خِبره را از پیش‌نیازهای بازار قوی دانست و بیان کرد: یکی از پیش‌نیازهای بازار قوی و منسجم وجود بازیهای خوب و با کیفیت در تعداد زیاد است و بازیهای با‌‌کیفیت نیازمند بازیسازهای حاذق است و مدیران دولتی همین مقدار کمی که در این صنعت سرمایه‌گذاری می‌کنند را باید در زمینه صحیح مصرف نمایند که متأسفانه اخیرا به‌دلیل وضعیت اقتصادی کشور و بدهی‌های دولت، ردیف‌ بودجه کمی که برای صنعت بازی‌سازی قرار داده می‌شد حذف شده است.

وی ضمن ابراز تأسف از نبود چشم‌انداز بلندمدت برای بازی‌سازهای ایرانی گفت: متأسفانه چشم‌انداز پیوسته و بلندمدتی در زمینه پیشرفت صنعت بازیسازی نوشته نشده است و معمولا سندهای نوشته شده، کوتاه مدت و غیرمنسجم بوده است.

موانع مختلف سر راه بازی‌سازان

کارشناس هوش مصنوعی یکی از دلایل روند کُند صنعت بازی را وجود محدودیت‌های مختلف دانست و ادامه داد: از آغاز صنعت بازی در ایران محدودیت‌های فراوانی برای فعالان در این عرصه وجود داشته است و شرایط مساعدی برای ساخت بازی‌های بزرگ و حرفه‌ای وجود نداشته است.

وی وضعیت پیشرفت صنعت بازی‌سازی ایران را رو به‌بهبودی توصیف کرد و گفت: فعالیت‌های نخبگان این عرصه از سوی مسئولان مربوطه جدی گرفته نمی‌شود و دلیل آن‌هم توجیه نبودن مسئولان از قدرت بازی در عرصه اقتصادی و فرهنگی آینده است و باوجود علاقه‌مندان فراوان به این صنعت پیشرفت این عرصه چشمگیر نبوده است؛ اما در حال حاضر وضعیت کمی بهتر شده است و نسبت به شرایط موجود رو به بهبودی است.

مدیر‌عامل شرکت طرفه‌نگار ویدا ادامه داد: در کشور بازی‌های خوبی هم ساخته شده است و خروجی‌های قوی در اندازه‌های بازار انیمیشن ایران وجود داشته است و برخی بازی‌های ایرانی نسخه «Ios» حتی جز ده بازی برتر«App Store» شده است و به‌مرور زمان وضعیت بهتر هم می‌شود.

وی رسیدن به نقطه ایده‌آل را زمان‌بر خواند و ابراز داشت: رسیدن به نقطه ترقی کمی زمان‌بر است و نوسان سرعت پیشرفت دلایل گوناگونی دارد، برخی با سختی‌ها کنار آمده‌اند؛ اما افرادی هم هستند که صنعت بازی‌سازی را به دلیل مشکلات کنار گذاشتند.

سنجری ساخت بازی‌های حرفه‌ای را هزینه‌بر دانست و بیان کرد: ساخت بازی‌های بزرگ، گاهی بالای ۲۰۰میلیون دلار هزینه می‌شود؛ اما باید توجه داشت بعد از نشر بازی سرمایه و سود کلانی در پی دارد که در ایران کمی طول می‌کشد تا این سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی اولین مرحله پیشرفت صنعت بازی‌سازی را ساخت آکادمی‌های حرفه‌ای آموزشی دانست و گفت: نخبگان و مدیران اجرایی باید با راه‌اندازی آکادمی‌های آموزشی بهصورت جدی و اصولی بازی‌سازی را آموزش بدهند تا با وجود بازیسازهای خوب بتوان کارهای باکیفیتی تولید کرد و با کشف و سرمایه‌گذاری روی نخبگان در صنعت بازی و سپس آموزش این صنعت به‌صورت جدی و حرفه‌ای اولین قدم اساسی برداشته شود.

خلأ بسترسازی برای نشر بازی ها

طراح و بازیساز عرصه رسانه مرحله دوم این عرصه را ایجاد بستری مناسب برای نشر بازی عنوان کرد و گفت: در مرحله بعد بسترهای نشر بازی باید تقویت شود زیرا مشکل اساسی بازیسازهای ایرانی عدم وجود بستری برای انتشار بازیهای ساخته شده بود و بازیساز اگر دغدغه نشر بازی را داشته باشد یقینا نمیتواند بازی با کیفیتی ارائه دهد.

وی ایجاد مراکز شتاب‌دهی حرفه‌ای را مرحله سوم خواند و افزود: مسئولان باید مراکز شتاب‌دهی حرفه‌ای را توسعه دهند که در حال حاضر نمونه‌هایی از این شرکت‌ها مانند «آواگیمز» وجود دارد و این شرکت‌ها در بحث سرمایه‌گذاری و فروش از شرکت‌های نوپا خیلی خوب حمایت می‌کنند و مسأله سرمایه‌گزاری که از مهمترین مشکلات بازی‌سازها است را حل می‌کنند.

سنجری ادامه داد: دولت باید شرایطی برای بازی‌ساز‌ها به‌وجود بیاورد که به راحتی بتوانند به جذب سرمایه‌گذار اقدام کنند و در نتیجه بازی‌های بهتری‌ تولید کنند.

عدم قانون کپی‌رایت و شرایط نابرابر

وی با تأکید بر لازم‌الاجرا کردن قانون کپی‌رایت گفت: از دیگر راه‌کارهای مؤثر این‌است که قانون کپی‌رایت را هرچه زود‌تر لازم‌الاجرا کنند؛ چراکه بازی‌های خارجی در ایران با قیمتی خیلی ارزان به فروش می‌رسند و بازی‌‌های ایرانی باید با قیمت بالایی که تولید شده‌اند و در شرایطی نابرابر با بازی‌های خارجی رقابت کنند.

کارشناس هوش مصنوعی کسب جایگاه ایده‌آل در بازارهای داخلی و خارجی را در دسترس دانست و بیان کرد: بازی‌های ایرانی پتانسیل کسب جایگاه ایده‌آل در بازار داخلی و جهانی را دارد و این منوط به شرایطی است که ذکر شد و در صورت اجرا سریع‌تر نتیجه این برنامه‌ها مشاهده می‌شود؛ اما نیازمند حمایت دولت و مردم از بازار و تولید داخلی است.

وی در پایان با اشاره به فعایت‌های خود در این زمینه گفت: در سطح فردی با تعدادی از نخبگان صحبت‌هایی داشته‌ایم و اخیرا دفتری در این زمینه راه‌اندازی شده است که فعلا با آموزش کارآموزان کار را جلو برود، اما نباید به این سطح قانع بود و قدم‌های مهمی در بحث آموزش نخبگان کشور باید برداشته شود./۸۷۶/ت۳۰۲/س

خبرنگار: مهدی شاهی

ارسال نظرات