۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۵۵۵۵۷۷
مدير حوزه علميه كاشان:

لازمه عمل صالح صبر است

مدير حوره علميه كاشان لازمه عمل صالح را صبر دانست و با اشاره به اينكه صبر در رأس ايمان است، گفت: انسان مومن براي انجام عبادت نيازمند به صبر است.
حجت الاسلام منصور فرجي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام منصور فرجي، شنبه شب در مراسم عزاداري شهادت فاطمه زهرا(س) كه د رجامعه الهادي كاشان برگزارشد، لازمه عمل صالح را «وَ تَواصَوا بِالحَقِ‌ّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر» دانست و گفت: خداوند مي فرمايد كسي كه عمل صالح داشته باشد به او حيات طيبه داده خواهد.

وي با بيان اينكه صبر در رأس ايمان است و صبر در عبادت و معصيت و مصيبت است كه ايمان انسان را كامل مي كند، افزود: صبر در عبادت و انجام نماز و روزه و حج و صدقه و كمك به ديگران و عزاداري نياز به صبردارد.

حجت الاسلام فرجي با اشاره به اينكه زمينه گناه براي همه انسانها فراهم است و انسانها قدرت انجام هر نوع گناهي را دارند اما از انجام و ارتكاب گناه و معصيت خود داري مي‌كنند، افزود: هنر اين است كه زمينه گناه و معصيت براي انسان فراهم باشد و توان انجام گناه را هم داشته باشد اما از گناه كردن خود داري كند اين صبر در گناه و معصيت است.

وي ادامه داد: دنيا محلي براي مصيبت ها،سختي‌ها و مشكلات است و اگر مرض و فقر و مرگ وجود نداشت انسان بندگي خدا را انجام نمي داد از اين رو مرض و فقر و مرگ براي انسان سخت و دشوار است، اما اين سختي ها و دشواري ها است كه انسان را مي سازد و نفس خودش را كنترل مي‌كند.

مدير حوزه علميه كاشان زندگي انسان را سرشار از عبادت خواند و گفت: انسان مومن به غير از گناه هر كاري كه انجام مي‌دهد عبادت محسوب مي شود، از اين رو كسي كه وضو مي گيرد و بعد از آن آيت الكرسي را تلاوت ‌كند ثواب چهل سال عبادت را دارد و اين از بركات آيت الكرسي است.

حجت الاسلام فرجي اظهار داشت: كار زن در خانه و كار مرد در بيرون از خانه عبادت است و انسان چه بخواهد و نخواهد به دليل اينكه ايمان دارد همه كارهاي او در نزد خدا داراي اجر و پاداش است، مگر اينكه  اجرو پاداش خود را با گناه و معصيت نابود كند.

وي افزود: پيامبر اكرم(ص) مي فرمايد كسي كه با مهر و محبت به صورت پدرو مادر خود نگاه كند ثواب يكصد حج و عمره دارد و كسي كه در كنار زن و فرزند خود بنشيند ثواب انجام اعتكاف كه دعا و نماز و روزه است را دارد.

مدير حوزه علميه كاشان يادآور شد: عشق به هرچيزي ممكن است از جمله ماشين و خانه، اما محبت به چيزي تعلق مي‌گيرد كه عكس العمل نشان دهد از اين رو عاشق كتاب شدن نمي تواند جوابگوي ابراز عشق باشد در حاليكه محبت جوابگو است و براي ابراز محبت وقتي سلام داده شود پاسخ سلام را به دنبال دارد.

حجت الاسلام فرجي با اشاره به اينكه مودت محبت دو طرفه است كه هيچگاه تمام شدني ‌نيست، عنوان كرد: خداوند مي فرمايد، ما به جاي عشق و محبت به بندگان خود مودت مي دهيم كه محبت دو طرفه است، همسر براي شوهر زحمت مي‌كشد و شوهر براي همسر كارمي‌كند و اين چرخه تا زماني كه زنده هستند ادامه دارد اما محبت مي‌تواند يك طرفه باشد، يك نفر ديگري را دوست داشته باشد اما بر خلاف او طرف مقابل چنين احساسي نسبت به او نداشته باشد.

وي نتيجه و دستاورد مودت را رحمت دانست و افزود: تا زماني كه زن و شوهر مودت دوطرفه دارند بهترين فرزندان را تربيت ‌مي‌كنند، تربيت فرزندان نيز رحمت خدا است و در خانه اي كه زن و شوهر با يكديگر مودت داشته باشند، امكان تربيت فرزند ناصالح وجود ندارد.

مدير حوزه علميه كاشان ادامه داد: در خانه اي كه مودت وجود داشته باشد رحمت به اندازي توسعه و گسترش خواهد داشت كه حتي در بدترين جامعه، تربيت انسان منفي به صفر خواهد رسيد و اگر در  اين بخش با چالش روبرو هستيم براي عدم تحقق مودت در خانواده است./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات