۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۵۵۵۸۷۷
آیت الله مهدوی:

حضرت زهرا قصد داشتند به واسطه فدک دلِ مردم را به ولایت متمایل کنند

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: فدک اگر در اختیار حضرت زهرا(س) بود به واسطه آن کلّ مدینه را آباد می کردند ولی دشمن می دانست که اگر فدک در اختیار ایشان باشد، مردم به امیرمؤمنان(ع) علاقه مند می شوند و زیر بار حکومت نمی روند.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه پرسمان عصر دوشنبه که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: مخفی بودن قبر حضرت زهرا(س) سبب بصیرت بخشی به مردم می شود.

وی افزود: پیامبر(ص) فرموده اند رضایت حضرت زهرا(س) رضایت من و رضایت من، رضایت خداوند است، مخفی بودن قبر ایشان می نمایاند که در جامعه آن روز از عده ای افراد ناراضی بوده اند و این مسأله سبب بصیرت بخشی به جامعه امروز شده است.

ایمان در حدّ یقین تکامل پذیر نیست

آیت الله مهدوی در پاسخ به این سؤال که آیا معرفت دینی تکامل پذیر است؟ اظهار کرد: درجه یقینی ایمان، تکامل پذیر نیست و تهذیب اخلاق نیز همین گونه است که اگر کسی حدّ اعلای اخلاق خوب را داشته باشد، قابل ازدیاد نیست.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: بخشی از مبانی دینی که تکامل پذیر است، فهم آیات و روایات معصومین(ع) است؛ متن قرآن حاوی کل علوم بشری است ولی بشر آن روز قابلیت درک همه مطالب آن را نداشته است؛ امیرمؤمنان(ع) برای ابن عباس راجع به باء بسم الله الرحمن الرحیم از شب تا سحر تفسیر فرمودند و ابن عباس می گوید به دلیل این که وقت نماز شب فرا رسید امیرمؤمنان(ع) تفسیر را رها کردند.

امام جمعه موقت اصفهان در پاسخ به این سؤال که صداقت گفتار نوّاب اربعه از چه طریقی معلوم می شد؟ ابراز کرد: نوّاب اربعه به واسطه عصمت بسیار بالایی که از ابتدای عمرشان داشتند نزد مردم شناخته شده بودند؛ عصمت نوّاب اربعه در حدّ چهارده معصوم(ع) نبوده است ولی در حدّ انبیا قبل از پیامبر(ص) بوده اند، یکی دیگر از چیزهایی که نوّاب اربعه را مورد وثوق مردم قرار داده بود، معجزات و کرامات بسیار زیادی بود که ایشان به اذن حضرت ولی عصر(عج) از خودشان نشان می دادند.

اهل بیت(ع) در نهایت قناعت زندگی می کردند

استاد اخلاق حوزه علمیه در پاسخ به این سؤال که چرا حضرت زهرا(س) برای به دست آوردن فدک که از اموال دنیا بود، از خانه خارج شدند و در جمع عمومی خطبه خواندند؟ تشریح کرد: فدک اگر در اختیار حضرت زهرا(س) بود به واسطه آن کلّ مدینه را آباد می کردند ولی دشمن می دانست که اگر فدک در اختیار ایشان باشد، مردم به امیرمؤمنان(ع) علاقه مند می شوند و زیر بار حکومت غاصبین نمی روند به همین سبب به واسطه غصب فدک قصد تخریب ولایت امیرمؤمنان(ع) را داشتند وگرنه همه می دانیم که چهارده معصوم(ع) با شدت قناعت زندگی می کردند تا جایی که امیرمؤمنان(ع) در نامه ای می نویسند در شبانه روز دو قرص نان می خورم و دو دست لباس بیشتر ندارم و حضرت زهرا(س) نیز در شب عروسیشان لباس نو را در اختیار فقیر قرار دادند.

اخلاص در اعمال از عوامل درمان غفلت است

رییس بنیاد خیریه المهدی(عج) در پاسخ به این سؤال که چگونه می توانیم غفلتمان را درمان کنیم؟ افزود: غفلت از دیدگاه برخی از روانشناسان قابل درمان نیست ولی از دیدگاه اسلام غفلت نیز درمان شدنی نیست و حضرت فاطمه(س) می فرمایند، هر فردی که اعمال خالصش را به سوی خداوند بالا بفرستد خداوند بهترین مصلحت را برای او فرو می فرستد و یکی از مصادیق بهترین مصلحت ها، حفظ شخص از غافل شدن است./867/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات